חומר ההדברה בחיטה ששווקה לצרכנים: בקשה לייצוגית נגד סוגת על סך 50.5 מיליון ש'
התביעה הוגשה על ידי אמא ל-3 שקנתה את המוצר שנתגלו בו גרגירים בצבע טורקיז. לטענתה, הכינה עמו מרק וחשה כאבי בטן עזים. "לבד מהוראתה לצרכנים שלא לצרוך את המוצר, להחזירו ולקבל מוצר אחר תחתיו, לא טרחה סוגת להציע כל פיצוי שהוא ללקוחותיה, למרות שהועמדו בסיכון ממשי"
בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת סוגת, בגובה 50.5 מיליון שקל, הוגשה היום (ה') לבית-המשפט המחוזי בת"א יפו. הצרכנית שהגישה את הבקשה לתביעה, טוענת שהחברה הטעתה צרכנים וסיכנה את הציבור בכך שמכרה את המוצר "חיטה" במשקלים 1 ק"ג ו-0.5 ק"ג, תחת המותגים סוגת ורמי לוי, עם שאריות חומר הדברה.
מצאתם גרגירים בצבע טורקיז בחיטה? כיתבו לנו >>
סוגת פרסמה השבוע הודעת החזרה יזומה של המוצר. בהודעה נכתב כי נתגלה "חומר הדברה בצורת גרעינים מצופים בצבט טורקיז, שפוזר בשדה על ידי חקלאי. החומר מסוכן לבריאות".
סוגת הוסיפה כי עם גילוי הממצאים, החברה עצרה את אספקת החיטה והחליטה על החזרה יזומה. מדובר במוצר "חיטה" באריזות 1 ק"ג ו-0.5 ק"ג, המשווק תחת המותג סוגת עם הברקודים: 7290100700006, 7290003643738; וכן במוצר באריזת 1 ק"ג, המשווק תחת המותג "רמי לוי" עם הברקוד 7290015994118.
התאריכים האחרונים לשימוש במוצר הם: 8-11, 13 ו-14 בנובמבר 2017. הפיצוי שנתנה החברה לצרכנים: החזרת המוצר וקבלת אחר במקומו. לטענת התובעת ולטענת צרכנים אחרים שקנו את המוצר הפיצוי לא מספק.
הכינה מרק עם כמות גדולה של חיטה וחשה כאבי בטן עזים
המבקשת לתבוע, שמיוצגת על-ידי עורכי-הדין אוריאל גניהר, נחמי מייזליש ורונית בימבליך-פצנובסקי, היא אם לשלושה ילדים, הצורכת באופן קבוע מוצרי סוגת, לרבות המוצר המדובר - חיטה. לטענתה, היא קנתה לאחרונה את המוצר בכ-6 שקלים, ולתדהמתה קראה פרסומים לפיהם המוצר נמכר לצרכנים עם חומר הדברה. היא בדקה וגילתה שהמוצר שבביתה שייך לאותה סדרה נגועה (תאריך תפוגה: 9 בנובמבר 2017).
לדבריה, היא ומשפחתה הועמדו בסיכון עקב השימוש במוצר הפגום, וכי לפני מספר ימים חשה כאבי בטן עזים ביותר שמנעו ממנה תפקוד שעות ארוכות לאחר שאכלה מרק שהכינה ובו כמות משמעותית של חיטה. לטענתה היא חשה כעס, דאגה וחרדה לבריאותה ולבריאות בני משפחתה. מדובר ב"זלזול בוטה בציבור הצרכנים תוך הטעייה חמורה והפצת מוצר פגום המסכן את שלומם ובריאותם של אלה".
הערכת גודל הקבוצה הנפגעת: 100 אלף צרכנים
בכתב הבקשה לתביעה צויין: "למרבה הצער, מעלה סוגת באחריותה כלפי לקוחותיה, כשבמוצר אותו היא מייצרת, משווקת, אורזת ומוכרת, קיים פגם המסוכן לבריאות הציבור ואשר גרם ו/או יכול לגרום לתחלואה בקרבם. כשמדובר במוצרי מזון, לרבות מן הסוג סביב נשוא התובענה, אבטחת האיכות הנדרשת לגביהם חייבת להיות גבוהה במיוחד, אלא שסוגת לא זו בלבד שלא עמדה במטלה הזו אלא אף העמידה את ציבור הצרכנים בסיכון של ממש.
"יודגש כי לבד מהוראתה לצרכנים שלא לצרוך את המוצר, להחזירו ולקבל מוצר אחר תחתיו, לא טרחה סוגת להציע כל פיצוי שהוא ללקוחותיה, שכאמור מדובר בציבור משתמשים שהועמד בסיכון ממשי, סבל מעוגמת נפש רבה ומרגשות חרדה, גועל ופגיעה מוחלטת בהנאה ולמעשה אינו יכול להשתמש עוד במוצר".
הפיצוי המבוקש לקבוצה חושב לפי ההערכה שאת המוצר צורכים כ-100 אלף צרכנים. הנזק הממוני חושב כ-5 שקלים לצרכן, כלומר - 500 אלף שקל. הנזק לא ממוני (עוגמת נפש, רגשות שליליים, כאב וסבל ופגיעה באוטונומיה), חושב בכ-500 שקל לצרכן - ולקבוצה כולה: 50 מיליון שקל. סך הכל, 50.5 מיליון שקל.
צרכן: "סבלתי מכאבי בטן. הפיצוי נמוך מדי"
ל-ynet פנה צרכן בשם נתנאל שגם הוא לא מרוצה מהפיצוי שהחברה הציעה לצרכנים. "בישלתי חיטה של סוגת בחמין לשבת. אחרי האכילה, סבלתי בשבת ובראשון מכאבי בטן, שילשולים והקאות במשך יומיים. עד יום שני אחה"צ לא אכלתי כלום. ואז קראתי את הסיפור של סוגת וישר נזכרתי בחיטה. אני עם 3 ילדים בבית וזה הדליק לי נורה אדומה. בעקבות הפרסום, גילינו בשקית גרגירים כחולים. יתכן שמדובר ברעל עכברים. הפיצוי שהוצע על ידי סוגת "זה שעועית וסוכר או אפונה וסוכר. בדיחה".
כל המשפחה אכלה ורק אתה סבלת?
"כן. אשתי בקושי אכלה מזה. הילדים אכלו אבל לא סבלו. כנראה שאני אכלתי יותר מהחיטה או נתתי ביס בחלק שספג יותר רעל. נכון שאי אפשר לדעת אם מה שסבלתי ממנו נגרם מאכילת החיטה, אבל מה שמפריע לי במיוחד זה היחס המזלזל של סוגת. פיצוי של 8-7 שקלים שהחבילה עצמה עלתה 7 שקלים זו בדיחה - לא פיצוי".
מסוגת נמסר בתגובה: "עם היוודע התקלה ידענו את משרד הבריאות ופורסמה הודעה לציבור בנושא.
הבקשה המדוברת טרם נמסרה לנו ומעט תמוה בעינינו כיצד נמסרה ל-YNET לפני שנמסרה במשרדי החברה. תגובת סוגת תוגש לבית המשפט".