לא הקול חפלה: כוכבי הזמר הערבי על הכוונת
שניים מהזמרים הבולטים במדינות ערב נקלעו לסערות במדינותיהם: במצרים כועסים על עמר דיאב בעקבות הזמנה למסיבת חג המולד שבה תימנע כניסה לנשים עם רעלה, ובלבנון הסתבכו מעריצי הזמרת פיירוז עם תומכי חיזבאללה
עמר דיאב הוא אחד מהזמרים הפופולריים במצרים בשנים האחרונות אם לא הבולט ביותר. אולם בתקופה האחרונה מצא את עצמו דיאב המכונה בארצו "ההר" בעין סערה תקשורתית שסיכנה את תדמיתו.
זה החל עם מכירת הכרטיסים להופעתו המתוכננת לרגל הכריסטמס בסוף דצמבר במלון בקהיר. במודעה שפרסמה החברה שמארגנת את המופע צוין כי לפי פרסומים בתקשורת המצרית והערבית "אין כניסה לקטינים מתחת לגיל 18 ולנשים שעוטות חיג'אב (רעלה). בנוסף נאמר כי בהופעה עצמה יוגש אלכוהול, שכידוע אסור לפי ההלכה האיסלאמית.
תנאי ההשתתפות החריגים עוררו זעם רב במצרים ואפילו בקרב מעריציו של הזמר שלא הבינו כיצד הוא נותן יד למהלך בחברה שרבות מנשותיה עוטות רעלה. "לאפליה יש פנים אחרות, והיא עדיין נמשכת נגד נשות מצרים", נכתב בכותרת של הודעת גינוי מצד מרכז השוויון להדרכה והתייעצויות בארץ הנילוס. המרכז אף הפציר במארגני ההופעה לבחון באופן מיידי את התנאים שהם הציבו להשתתפות באירוע "מתוך כבוד לזכויות ולחירויות הפרט".
הסוגיה אף הפכה לאחד מהנושאים הבוערים בתוכניות בפריים טיים בערוצי הלוויין במצרים. אחד מהמגישים, ג'אבר אל-קרמוטי, אף ניסה להבין מהחברה שמארגנת את המופע את פשר התנאי. "אנחנו לא נגד החיג'אב, אבל יש תקנון בחברה שאוסר לעטות חיג'אב או כובע של גבר", אמר בראיון טלפוני אחד מהבכירים בחברה שהתגונן והסביר כי הפריט הוא לא הבעיה, אלא כיסוי הראש באופן כללי. הוא גם דחה את הקישור שנעשה בתקשורת המצרית בין מכירת האלכוהול במסיבה לבין האיסור לעטות חיג'אב והוסיף כי "בכל המסיבות שהחברה מארגנת יש תנאים דומים".
בשלב הזה נראה שהזמר עצמו נכנס לתמונה כדי שהחברה תבטל את התנאי שעורר את זעמם של רבים. "המשבר נפתר והמכירה פתוחה לכולם", בישרה המנהלת האישית שלו, הודא א-נאט'ר בראיון טלוויזיוני. היא אף הבהירה כי הזמר לא מוכן לעשות סלקציה בקרב הקהל שלו והתנה בפני החברה לאפשר גם לנשים עם רעלה להגיע להופעה. לדבריה, החברה הסכימה. כעת יהיה מעניין לראות אם נשים עם חיג'אב יגיעו להופעה וכך יהיה אפשר להתעסק בעיקר במוזיקה.
מתיחות גם בלבנון
הזמרת הלבנונית הענקית פיירוז חגגה באחרונה את יום הולדתה ה-81, וציון המאורע בלבנון נראה כמו יום חג בארצה, יום בלבד לפני יום העצמאות של המדינה המשוסעת. אלא שבימים האחרונה השתרבב שמה של פיירוז בעל כורחה למאבק בין סטודנטים בפקולטה להנדסה באוניברסיטה בביירות.
סטודנטים בפקולטה ערכו אירוע יום הולדת סמלי לחברם לספסל הלימודים שנהרג בתאונת דרכים, והחליטו להשמיע את שיריה של פיירוז, שנחשבת לסוג של קונסנזוס בהוויה הלבנונית והערבית. סטודנטים שמזוהים עם ארגון חיזבאללה הלבנוני לא אפשרו להם לעשות כן, ובשל כך התעוררה סערה רבתית בתקשורת הלבנונית שאפילו גלשה לתקשורת הערבית.
"זעם רב אחרי שחיזבאללה אסר להשמיע את שיריה של פיירוז באוניברסיטה הלבנונית", נכתב בכותרת של העיתון "אל-קודס אל-ערבי", היוצא לאור בלונדון. כעס זה בא לידי ביטוי בעיקר בתגובות ברשתות החברתיות גם מצד פוליטיקאים ואנשי תקשורת שראו בכך עוד סימן לניסיון של חיזבאללה לעצב את לבנון לפי ראות עיניו.
"לא תמנעו מאיתנו את התפילה בירושלים, תפילתה של פיירוז. אין לכם מונופול על פלסטין. האדמה שלנו. ירושלים שלנו". את המילים הנוקבות האלה כתב המנהיג הדרוזי הבולט בלבנון, וליד ג'ונבלאט, שבדרך כלל מנסה ללכת בין הטיפות במאבקים בין חיזבאללה ליריביו. הוא אף צירף את שירה "ירושלים, פרח הערים".
ברשתות החברתיות אף הושקה תגית תחת הסיסמה "מי מונע". "מניעת השמעת שיריה של זמרת גדולה כמו פיירוז באוניברסיטה הלבנונית מבישה מאוד", חווה דעה חבר מטעם סיעת אל-מוסתקבל של סעד אל-חרירי, האדי חביש. היה גם מי שתקף את חיזבאללה בצורה ישירה: "מיליציית חיזבאללה הדאעשית אוסרת השמעת שירים של פיירוז. היא לא תוכל לכפות על הסטודנטים בני החורין את ההלקאה העצמית של חמינאי מהעשוראא'".
בערוצי הטלוויזיה השונים בלבנון ובעולם הערבי (שאינם מזוהים כמובן עם חיזבאללה) אף שודרו כתבות ביקורתיות על ארגונו של נסאר נסראללה. בערוץ "אל-ג'דיד" שאל הקריין כיצד חיזבאללה, שמקיים פעילויות דתיות ומפלגתיות בכותלי האוניברסיטה בטענה שמדובר בחופש ביטוי, מונע מאחרים מה שמותר לו.
ברשת אל-ערבייה הסעודית, שידועה בסיקורה הנוקב נגד חיזבאללה, אף שידרו כתבה שבה התראיינו אזרחים לבנונים שתהו לגבי האיסור ואמרו כי פיירוז היא קונסנזוס שאין לפגוע בו. בכתבה אף עקצו ברמיזה את חיזבאללה כי פיירוז הרבה יותר קשורה לפלסטין ולסוריה מאשר הארגון שמתיימר להגן עליהן, כביכול.
לנוכח המתקפה, גורמים המזוהים עם חיזבאללה נחלצו לעזרתו. אחד מהם הוא מוחמד קאזאן, שעובד ברשת "אל-מנאר" של הארגון שסירב להשוואה בין חיזבאללה לדאעש: "אם חיזבאללה היה דאעשי, אז הוא היה מונע את הוקרתה של פיירוז במצודת בעלבק, שחלק רואים באותו אזור כאזור של הארגון".
במקביל, ענף החינוך של הארגון הוציא הודעה מיוחדת שבה הבהיר כי ההתנגדות להשמיע את שיריה של פיירוז הוא חלק מהסכם בין מועצת הסטודנטים לבין הנהלת הפקולטה והגורמים הסטודנטיאליים בעניין קיום פעילויות והמקומות המוקצים לכך. בהודעה נטען כי "יש להיזהר מהניפוח התקשורתי שחותר להביא לפילוג ולמחלוקות". בנוסף נאמר כי מה שפורסם בתקשורת מהווה עלבון לאותו סטודנט יקר שהיה קולגה של הסטודנטים מחיזבאללה ויקר ללבם.
אין זו הפעם הראשונה שפיירוז נקשרת בצורה כזו או אחרת לארגון חיזבאללה השיעי. בנה זיאד א-רחאבאני, מוזיקאי בעצמו, גילה לפני שלוש שנים בראיון כי אמו מעריצה את מזכ"ל חיזבאללה נסראללה.