מפקד חיל האוויר לומד להטיס F-35
לקראת הגעת מטוסי האדיר הראשונים ביום שני החל מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, את הליך ההכשרה שבמהלכו יגיע לארצות הברית ובסופו יוסמך להטיס את מטוס הקרב המתקדם בעולם
האלוף מצטרף לטייסי מטוס הקרב המתקדם בעולם: מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, החל בימים האחרונים את הליך ההכשרה על מטוסי האדיר, ובשבועות הקרובים צפוי לטוס לארצות הברית כדי להשלים את תהליך ההסבה - כדי להפוך לטייס F-35 מהמניין.
בעוד כיומיים יגיעו שני מטוסי האדיר הראשונים לישראל שמוטסים בידי טייסים אמריקנים. הם ינחתו בבסיס נבטים שבנגב, לאחר שימריאו מאיטליה, תחנתם האחרונה במסע ארצה. אלוף אשל צפוי לפרוש בעוד כמה חודשים מצה"ל ולסיים כהונה בת 5 שנים כמפקד הזרוע האסטרטגית של ישראל, אך קודם לכן הוא צפוי לרשום כמה גיחות על המטוס החדש, עם הסמכתו בארצות הברית.
אשל מוסמך לטוס על כל מטוסי חיל האוויר, ומקפיד כמו כל קצין בכיר בחיל האוויר, לבצע אחת לשבוע טיסת אימונים לשמירה על כשירותו. במבצע צוק איתן הוא לקח חלק בגיחות התקפיות ברצועת עזה, בין היתר בהפצצת תוואי המנהרה החודרת לאיזור כרם שלום בתחילת המבצע.
בדומה לשמונה טייסי האדיר שלוקחים חלק כיום בטייסת נשר הזהב, אשל עבר הכשרה עיונית בבסיס נבטים. באתר חיל האוויר צוטט רס"ן מתן, מפקד מרכז ההכשרה והאימון של מטוסי F-35, שהסביר לאלוף אשל: "שים לב לתגובה של המטוס בעת ההתנעה. חשוב שתוודא שטעינת המשימה בוצעה כראוי וקלטת המשימה יושבת במקומה".
בחיל הכחול הסבירו שארבעת מפגשי למידה שערך אשל הספיקו ללמוד להטיס את המטוס המתקדם, וללמוד על מערכותיו וחלקיו השונים. קצינת הסימולאטור, סמ"ר מיתר, נמנית עם המדריכות שלימדו את אלוף אשל כיצד להטיס את האדיר: "העברנו לאלוף אשל את כל החומר הנדרש, מהבסיס ועד לדברים המורכבים ביותר. הקדשנו לו זמן להכיר את תא הטייס, ללמוד את בדיקות החירום ונהלי הטיסה. מפקד החיל הוא תלמיד מצטיין, משקיע מאוד ורושם כל פריט מידע. הוא משימתי ולא רוצה לקחת הפסקות".
עיניים רבות בעולם יופנו ביום שני בצהריים ובחודשים הקרובים לשמי ישראל, משום שהמטוס החדש יטוס לראשונה מחוץ לארה"ב, בסביבה עוינת כשמי המזרח התיכון. חיל האוויר הישראלי יהפוך לראשון שמחזיק במטוסי ה-F-35 מלבד הצבא האמריקני.
בטקס ביום שני ישתתפו בכירי המדינה וכן שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, שינחת מחר בישראל כאורחו של שר הביטחון אביגדור ליברמן. בחיל האוויר, כמו ב-12 המדינות שלקחו חלק חלקי או מלא בפרויקט השאפתני של לוקהיד מרטין והממשל האמריקני, עדיין לא גיבשו את תפיסת הלחימה המלאה במטוס הדור החמישי, וחלקים רבים בתפיסה זו צפויים להיכתב בחיל האוויר בשנה הקרובה עד שהמטוס יוכרז כמבצעי בעוד כשנה.