שתף קטע נבחר

 

התרגשות לקראת בוא ה"אדיר"': "כל אנשי חיל האוויר מרגישים אחריות כבדה"

מחר זה קורה: שני מטוסי 35-F ראשונים יגיעו ארצה וכבר למחרת יטוסו עליהם שני טייסים של חיל האוויר. "מה שמבדיל בין ה'אדיר' לקודמיו אותו זו החמקנות והיכולת לראות ולא להיראות", סיפר לאולפן ynet סרן ג', שעבר הסבה למטוס החדש. "אנחנו מוכנים ומרגישים שזה מתקרב"

  

סרן ג', אחד הטייסים המיועדים של האדיר    (צלמים: אלי סגל ורועי עידן)

סרן ג', אחד הטייסים המיועדים של האדיר    (צלמים: אלי סגל ורועי עידן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"כל אנשי חיל האוויר מרגישים אחריות כבדה כיום שכזה - באוויר ועל הקרקע". מחר ינחתו בבסיס נבטים בנגב שני מטוסי ה"אדיר" הראשונים (F-35) שיקבל חיל האוויר הישראלי. הם מוטסים על ידי טייסים אמריקנים אבל בארץ כבר מושלמים בימים אלה תהליכי ההכשרה לטייסים שעברו הסבה ל-F-35. אחד מהם הוא סרן ג', שלא מסתיר את התרגשותו מהמאורע החגיגי. "אנחנו ערוכים ומוכנים, וכן - גם מרגישים שזה מתקרב", אמר בראיון לאולפן ynet.  

 

האדיר, כך מספר סרן ג', ניחן ביתרונות רבים על פני מטוסי הקרב שקדמו לו: "מדובר במטוס קרב מדור חמישי - במקפצה המשמעותית ביותר מדור הרביעי לדור החמישי של מטוסי הקרב. ראשית, מה שמבדיל אותו זו החמקנות, היכולת לראות ולא להיראות. שנית, בנושא האוויוניקה, יש בו היתוך מידע בין כלל המערכות".  

סרן ג'. "מקפצה משמעותית מדור רביעי לחמישי של מטוסי קרב" ()
סרן ג'. "מקפצה משמעותית מדור רביעי לחמישי של מטוסי קרב"

במסגרת הליך ההכשרה על מטוס הקרב החדיש טס סרן ג' לארה"ב. "ההכשרה על האדיר היא ארוכה, יותר ארוכה ממה שאנחנו מכירים עד היום על המטוסים הישנים. אני ביקרתי בארה"ב בחלק הראשון של ההכשרה והחלק המרכזי עוד לפניי", הוא מספר. "לא טסנו עדיין על האדיר, מחר ביום שני יתקיים טקס הנחיתה וביום למחרת יטוסו שני הטייסים הישראלים הראשונים על האדיר".

 

גם עלותו של המטוס המשוכלל, כ-90 מיליון דולר, גורמת לדריכות ולתחושת אחריות אצל סרן ג' וחבריו: "כן, האחריות היא כבדה, אני חושב שכלל אנשי חיל האוויר מרגישים אחריות כבדה ביום הזה, בין אם באוויר ובין אם על הקרקע. שמנו בידינו את האחריות לקליטת מערך חדש ודור חדש של מטוסים וכך אנחנו גם מתייחסים לזה".

 

האדיר, כך מעריך סרן ג', ישנה את התפיסה של חיל האוויר ויעצים את כוחו: "המטוס מביא איתו יכולות חדשות וחמקניות ואיתו גם תפיסות חדשות, גם בהפעלה וגם בהדרכה. אנחנו מקווים להצליח להנחיל את השינוי הזה לא רק כאן בנבטים, אלא בכלל בחיל האוויר".

 

אז מוכנים, ערוכים ומתרגשים לטוס?

"לגמרי".

 

"ניקח אפס סיכונים"

שני המטוסים הראשונים המריאו בשבוע שעבר מטקסס ונחתו בעצירת ביניים באיים האזוריים ליד פורטוגל. בסוף השבוע הם תדלקו שוב, הפעם באיטליה, ומשם עושים את דרכם לישראל.

 

סגן אלוף יותם, מפקד טייסת f-35 הראשונה (צילום: רועי עידן, MCT) (צילום: רועי עידן, MCT)
סגן אלוף יותם, מפקד טייסת f-35 הראשונה(צילום: רועי עידן, MCT)

תדלוק אווירי לאחד המטוסים, בדרך לישראל (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
תדלוק אווירי לאחד המטוסים, בדרך לישראל(צילום: דובר צה"ל)

בטקס ביום שני ישתתפו בכירי המדינה וכן מזכיר ההגנה האמריקני אשטון קרטר. בטקס יטוסו שני מטוסי האדיר מעל הקהל וינחתו מולו על המסלול, ואז יתכבדו קציני חיל האוויר בהדבקת סמלי החיל הישראלי על צד המטוס, כאקט סמלי שקובע רשמית את הצטרפות שני המטוסים לכוחות הזרוע האווירית של ישראל.

 

סגן-אלוף יותם (38) מפקד טייסת ה"אדיר" F-35 הראשונה של חיל האוויר, ירשום היסטוריה כשיהיה הטייס הישראלי הראשון שמטיס את החמקן האמריקני. הטייסת, שזכתה לשם "נשר הזהב", תוכרז כמבצעית בעוד כשנה.

 

הטיסה הראשונה ביום שלישי תהיה קצרה יחסית, ללא חימושים או תמרונים, ותימשך כ-40 דקות בשמי הדרום, ובעיקר תשמש להרגיש את המטוס ולתרגל את נחיתתו. "הטייסים האמריקנים שמביאים לנו את שני המטוסים דיווחו שהכל עובד לפי התכנון והטיסה הנה חלקה", אמר מפקד הטייסת שהעביר את הימים האחרונים בהרבה תרחישי "בכאילו", כדי להיערך עד כמה שניתן לרגע הגדול בקריירה שלו: "השבוע הגיע ציוד הטיסה שלי, אז לבשתי אותו, עשיתי תדרוך בוקר, נכנסתי לאוטו ונסעתי לכיוון הדיר התת-קרקעי שמיועד ל'אדיר', אליו הכנסנו כחלק מההכנות מטוס F-16 שתדלק ונבדק. הכל וירטואלי בינתיים, אבל כך אנחנו מוודאים שהזמנים מסתנכרנים, שמכשירי הקשר בטייסת עובדים. זה ממש ניסוי כלים אחרון כדי שדבר לא יפתיע אותנו".

 

 (צילום: לוקהיד מרטין) (צילום: לוקהיד מרטין)
(צילום: לוקהיד מרטין)

סימולטור של f-35 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
סימולטור של f-35(צילום: רועי עידן)

להכנות האלה בנבטים הצטרף צוות מחיל האוויר של ארה"ב שמלווה את טייסי ה'אדיר' הראשונים בכל שלב. "הם הפכו ממש לחלק מהטייסת ויישארו איתנו גם בתקופה הקרובה", הסביר סא"ל יותם, "בחודשים הראשונים לא ניקח את המטוס לקצה. נתאמן עליו בדברים טריוויאליים ופשוטים, נלמד עליו. בחודש הראשון שני המטוסים יהיו בעיקר על הקרקע כדי שאנשי האחזקה שלנו ילמדו אותו באופן מעמיק. ניקח אפס סיכונים. כל דבר קטן ייבדק ויעצור את התהליך. בכל ערב נעצור ונתחקר. בפרויקטים כאלה אתה יכול להיות מופתע מהרבה דברים, לטובה ופחות לטובה".

 

הטייסת הראשונה של ה-F-35 מורכבת כעת משמונה טייסים, בהם ארבעה טייסי הנהלה ותיקים יחסית הכוללים את סא"ל יותם, וארבעה טייסים צעירים, אך מנוסים יחסית, שצברו יחד עשרות שעות טיסה מבצעיות

במגוון מטוסי הקרב של החיל. הגיל הממוצע שלהם הוא 26, ובדומה לשתי טייסות ה-F-35 בחיל האוויר האמריקני, גם בצה"ל הוחלט שלפחות בשנים הראשונות של הטייסת, טייסיה יהיו מנוסים ויגיעו מטייסות אחרות ולא ישירות מקורס הטיס.

 

עוד 17 מטוסים

בסוף החודש שעבר החליט הקבינט המדיני-ביטחוני שישראל תרכוש 17 מטוסים נוספים מסוג F-35. בכך יגיע מספר מטוסי החמקן שתרכוש ישראל ל-50 במספר.

 

משיחות עם חברים בקבינט עלה כי חלה הוזלה משמעותית במחירו של כל מטוס מ-110 מיליון דולר לכ-85 מיליון דולר. הסיבה המרכזית לדברי אותם חברים בקבינט להסכמה פה אחד על רכישת המטוסים הנוספים נעוצה בחתימה על הסכם הסיוע הביטחוני שהיקפו נאמד ב-38 מיליארד דולר. להחלטה הוכנס סעיף שמתייחס ל-25 המטוסים האחרונים שיגיעו במסגרת העסקה, ולפיו תיבחן אופציה לרכוש במקומם מטוסי F-15 מהדגמים החדשים עם יכולות מתקדמות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סרן ג', אחד הטייסים המיועדים של האדיר
מומלצים