18 ק"מ של מוות בצפון: 262 תאונות ו-38 הרוגים ב-14 שנה
עיקולי כביש 66 הצר גבו קורבן אחר קורבן, משפחות שלמות נהרסו, וכמעט דבר לא נעשה. תושב רמות מנשה: "מה גורם לממשלה לעצום עיניים?". משרד התחבורה: "הכביש בטיפול על כל היבטיו הבטיחותיים". באחרונה החלו עבודות להצבת גדר הפרדה. הכבישים האדומים בישראל - פרויקט מיוחד
מעמותת "אור ירוק" נמסר כי ב-18 קילומטרים של כביש 66 שבצפון, נהרגו ב-14 השנים האחרונות 38 בני אדם ב-262 תאונות דרכים. עוד 79 בני אדם נפצעו קשה ו-826 נפצעו קל. הכביש, שנחשב כבר שנים ל"כביש אדום", הוא דו נתיבי כמעט לכל אורכו, מתחיל בצומת התשבי, עובר בין יישובי המועצה האזורית מגידו ומגיע דרך צומת מגידו עד למחסום סאלם, בכניסה לשטחי השומרון.
למרות עשרות ההרוגים שגבתה הדרך הקצרה, הכביש נותר צר ובלתי סלחני למשתמש. כבר קרוב ל-50 שנים גובים עיקולי הכביש קורבן אחרי קורבן, משפחות שלמות נהרסו, וכמעט דבר לא נעשה. "הכביש הזה גבה קורבנות דמים מיום הקמתו. 50 בעשור האחרון, ו-5 רק בשנה האחרונה. אני לא מצליח להבין מה זה החלם הזה, מה גורם לממשלת ישראל להמשיך ולעצום עיניים לאור הדם שנשפך על הכביש הזה מדי חודש", אומר רמי שדה, תושב רמות מנשה, ממובילי המאבק להרחבת הכביש.
"נהרגו פה שתי ילדות בדרך לבית הספר, אז צעקו 'איזה אסון' ועשו איזה מעקה בטיחות. אחר כך נהרגה חיילת בדרך לבסיס אז שוב עושים איזשהו תיקון קוסמטי. אבל זה לא עוצר את ההרג. זה טלאים על טלאים והכביש ממשיך לגבות חיים ולשבש את אורח החיים של אזור שלם", אומר שדה. "הרבה יותר נוח לשר להשקיע בפרויקטים הגדולים סביבנו - כביש 6, הרכבת, אבל להרחיב כביש קטן שגובה קורבנות בלב האזור המתפתח, זה לא. אנשים חושבים שזו גזירת גורל, אבל זו לא, זה לא משמים. המדינה צריכה לבוא ולעשות".
ס' היא אחת מאותם פצועים קשה, ששנים לאחר הפציעה עוד נושאת את תוצאותיה. היא יצאה בשבת בשנת 2013 מקיבוץ משמר העמק שבו היא מתגוררת ונסעה לכיוון חיפה. רכב מסחרי שהגיע מולה פגע בה בצורה קשה, לאחר שסטה מנתיבו. "כל החלק הקדמי של הרכב נכנס פנימה ומעך אותה", סיפר אביה, דוד גלעד. "הודיעו לנו שהיא בבית החולים רמב"ם ובהתחלה בכלל לא היינו יכולים להגיע לבית החולים כי הכביש היה חסום, בגלל התאונה. כשהגענו הכניסו אותנו אליה לטיפול נמרץ. היא הייתה מורדמת ומונשמת, צינורות מכל הכיוונים. מראה נורא", מספר האב כשדמעות חונקות את גרונו.
חייה של ס' ניצלו. אחרי תקופת אשפוז ממושכת ושיקום, שנמשך עד היום, היא שוחררה מבית החולים וכיום לומדת במוסד אקדמי בצפון, אך השפעות הפציעה יימשכו עוד שנים ארוכות. אביה אומר כי כאשר הוא נוסע בכביש, הוא יודע שתאונה נוספת היא רק עניין של זמן. "לצאת מהקיבוץ לכביש 66 אתה חייב לעמוד בסבלנות, ולא להעז ולא לעשות מהלך. חסר למי שיעיז ויעשה שגיאה. רק לאחרונה הייתה כאן עוד תאונה שבה שנהרג בה רוכב אופנוע. אנחנו שומעים כל הזמן על פצועים והרוגים, ואני רואה פה כל יום את ה'כמעט תאונות'. זה דבר יומיומי שאתה רואה כשאתה נוסע פה בכביש".
בחודשים האחרונים, בעקבות רצף של תאונות קטלניות, החלה חברת נתיבי ישראל להציב גדר הפרדה בין המסלולים בכביש. במועצה האזורית מגידו פועלים מול משרד התחבורה להסדרת הכביש, אך גם מתוסכלים מהתמשכות התאונות ומהיעדר הפתרונות. גם את פתרונות ה"עזרה הראשונה", משחררת המדינה טיפין טיפין. "יש שני שלבים חיוניים, מהפרדת בטון בין המסלולים, פרויקט שיוצא לדרך עכשיו. השלב השני, שעדיין לא קורה, הוא הסדרה בטיחותית של הכניסות והיציאות מהיישובים. עם נתיבי האצה והאטה, ועם מרכיבי תאורה לשעות הלילה", אומר מהנדס המועצה, ברוך שמיר.
לדבריו, "המדינה צריכה לבוא ולהשקיע סדר גודל של 100 מיליון שקלים. השקעה שנועדה להציל חיים במיידית ולהבטיח את בטיחות התנועה ליישובים. אני חושב שכשמדובר בתאונות דרכים ובחיי אדם, אין תחליף וחייבים לשים את הכסף במקומות הנכונים". מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב התייחס למצב הכביש: "כל נסיעה בכביש היא הימור על החיים ויכולה להסתיים במוות. הנתונים מדברים בעד עצמם, אסור לחכות שיהיו עוד הרוגים ורק אז לשפר את התשתית".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות פרויקטים תחבורתיים, בטיחותיים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בשבע וחצי השנים האחרונות. חלק ממוקדי הסיכון מטופלים באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי של מאות מיליוני שקלים המוקצה לכך מדי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטי פיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל חלקי הארץ.
"בנוגע לכביש 66 - הכביש מטופל ויטופל בהתאם למתווה מקצועי שגובש כפתרון לבעיות הבטיחות בכביש ובכניסות ליישובים. כל היבטי הבטיחות בכביש מטופלים ויטופלו גם בהמשך".
הפקה: ספיר ליטני, קונספט וריכוז: נועה גליקשטיין-קרן