שתף קטע נבחר
 

איך להציל את העסק מפשיטת רגל

לא כל עסק אפשר להציל, אבל אם החלטתם לנסות בכל מחיר, כדאי להתמקד בשיווק, למצוא את הבידול של החברה ולגייס קהילה תומכת, כדי שהיוזמה שלכם לא תרד לטמיון. מדריך

העסק שהקמתם בסכנה, ואתם כבר חושבים להרים ידיים. אבל רגע לפני ש"סוגרים את הבאסטה", ייתכן שעוד ניתן להציל את החברה שבניתם, לתת צ'אנס אחרון ולהשקיע בשיווק של מותג חזק.

 

מדריכים נוספים בערוץ הקריירה

כך תתאימו את קורות החיים למשרה הנחשקת

סינון ראשוני: כך לא תיכשלו בדרך למשרה הנחשקת

עובדים בסערה? אלו הזכויות שמגיעות לכם

 

כל שנה נסגרים  בישראל כ-45,000 עסקים, כלומר כ-850 מידי שבוע. הסטטיסטיקה המפחידה הזו נמצאת בכל תחום עיסוק ובכל מקום בארץ. בעלי עסק מכירים את החששות היומיומיים: כמה כסף אצליח להכניס היום? איך אוכל להגדיל את ההכנסות שלי? איך אצא מהשגרה? 

 

אם תופסים את הבעיה בעסק בשלב מוקדם, יש סיכויים טובים להבראה ולמניעת הקריסה, אבל לפעמים זה כבר מאוחר מדי והאופציה להמשיך להפעיל את היוזמה היא על ידי הכנסת הון נוסף, במיוחד כאשר העסק כבר נמצא על סף סגירה ונמצא בחובות.

 

לא כל עסק ניתן וכדאי להציל, אך אם הגעתם למסקנה כי אתם רוצים לתת עוד צ'אנס אחד רגע לפני שמרימים ידיים - כמה נקודות חשובות שיכולות לעזור לכם להציל את העסק:

 

לעדכן את המודל העסקי

היוועצות עם יועץ עסקי: ההיוועצות הינה לצורך בניית תכנית עסקית או שינוי והתאמה של התוכנית למצב. מהניסיון שלי כמאמן עסקי, עצמאים רבים הולכים אחר האינטואיציה שלהם ואינם עובדים לפי תכנית עסקית מסודרת.

 

גיבוש תכנית עסקית מאלץ את בעל העסק לנקוט בגישה אובייקטיבית ולפעול ממקום שכלי. תכנית טובה היא מעין מצפן שעוזר מאוד בקבלת החלטות, במיוחד בעתות משבר. ברגע שכל המטרות ברורות ודרכי הפעולה להשגתם ידועים, הדרך להגשמה הרבה יותר קלה. תכנית עסקית יכולה וצריכה להשתנות ולכן אל תחששו לעדכן את המודל העסקי שלכם, כך שיעזור לכם לחזור למסלול. חשוב להסתכל על פיזור הלקוחות ולהתאים את המוצר לצרכים שלהם.

    (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

מכירות ושיווק: בתקופת משבר בעלי עסקים רבים מגלים שהשיווק פחות יעיל ולכן מוותרים עליו. במקרים רבים זהו צעד שגוי, מכיון ששיווק ופרסום יוצרים רווחים כעבור זמן, והצמצום שלהם מונע רווחים עתידיים ומכניס את העסק לבור גדול יותר. לעסקים רבים אין מערכת שיודעת לנתר ולבדוק מהו הערוץ השיווקי הנכון שיגדיל את המכירות והם עלולים להפסיק ערוץ שיווק כתוצאה מלחץ כלכלי, מה שמביא לפגיעה משמעותית במכירות ומחריף את המשבר.

 

חשוב להבין כי ללא שיווק העסק לא יכול להתקיים. טרם השיווק יש לבדוק מהו התקציב וכיצד ניתן להגיע לכמות גדולה של חשיפה מבלי לצאת מהגבולות שלו.

 

למצוא את היחודיות של העסק

תמחור: אחד מהדברים שעלולים "להפיל עסק" הוא תמחור לא נכון. רגע לפני שסוגרים את העסק, כדאי לבחון את התמחור המוצע ללקוחות ולבדוק שינויים אפשריים, בין אם במבצעים של חיסול מלאי, שינוי מחירים בתפריט או שינוי מחירי המוצרים.

 

מציאת הבידול שלך: רבים מהעסקים לא מצליחים למצוא את הייחודיות והבידול שלהם, ולהבין איזה ערך הם מביאים ללקוחות שלהם. כאשר עסק מצליח לבדל את עצמו מהמתחרים שלו, הוא בדרך למצב עצמו כמותג חזק ולהגדיל משמעותית את יכולת המכירה. חשוב לשבת ולחשוב במה העסק שונה מהמתחרים, במה הוא טוב יותר, ולהבליט את זה ללקוחות.

 

לשאוף ללמוד: האויב הגדול של בעל העסק הוא דיבורים בסגנון: "אני מכיר, אני יודע הכי טוב ואף אחד לא יכול ללמד אותי". יש לפעול בצניעות ולחשוב תמיד שיש מה לשפר ולמה לשאוף.

 

 

היוועצות עם הבנקאי: הבנק יעדיף תמיד עסק שירוויח מאשר עסק שחייב לו כסף. רגע לפי שמוסרים לו את המפתחות, כדאי לקבוע פגישה עם הבנקאי, מנהל הסניף או כל מי שחשוב לך לדבר איתו בבנק ולחשוב יחד מה הסכום שאולי ניתן לגבש לטובת הצלת העסק. פריסה של הלוואה או מעבר למקום קטן יותר יכולים גם הם לעזור.

 

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: זה הרגע לדעת בדיוק כמה הכנסת כסף לעסק וכמה אתה מבזבז בפועל. לבעלי עסקים יש נטייה לא לברר יותר מדי "פרטים מעצבנים" אבל חייבים לנהל קשר ישיר עם מצב החשבון ועם תזרים המזומנים. ברגע שמאבדים את אמון הבנק - קשה מאוד לגייס הון בנקאי בזמן משבר. ניהול דוחות ותזרימים בשוטף יאפשר להיות בתחושת שליטה, לצפות בעיות מראש ולבצע "טיפול מונע".

 

גם סגירת עסק היא שיעור לחיים

עשה לך מנטור: ביל גייטס אמר שכל אדם צריך מאמן, שמגיע עם מטרה ברורה, ידע נרחב וכל מטרתו היא להציל את העסק. חשוב להיות פתוח למה שיש למאמן לומר, לא משנה באיזה תחום.

 

גיוס קהילה תומכת: דווקא בזמן משבר, רבים מהאנשים חשים פגיעות, הרגשת כישלון אישי ובוחרים להסתגר, לא לשתף את הקרובים ולנסות להתמודד לבד. אולם, זה הזמן הטוב ביותר לתת לאנשים הקרובים לנו לעזור, תופתעו לגלות עד כמה הסביבה מתגייסת, גם בעזרה רגשית וגם בעזרה פיזית.

 

רגע לפני שמתחילה השנה האזרחית החדשה, חשוב לעצור, לנשום, ללמוד את העסק, לשבת עם רואה החשבון ועם המשפחה ולבחון האם יש לפרויקט עתיד. חשוב להיות שלמים עם כל החלטה שתתקבל, ולזכור שגם סגירת עסק יכולה ללמד שיעור גדול ולהוות פתח להצלחה הבאה.

 

הכותב הינו מנכ"ל גומא המרכז הישראלי לאימון וגישור, אשר מציע קורס אימון עסקי להכשרת מאמנים עסקיים שילוו עסקים בכלל ועסקים במשבר בפרט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים