בגלל מזג האוויר באיטליה: דחייה בהמראת מטוסי ה-F-35
צמד מטוסי ה"אדיר" ימריאו באיחור מאיטליה לישראל בגלל תנאי מזג האוויר. הטיסה מאיטליה מתבצעת במצב מנהלתי ולא מבצעי ותחת נוהלי בטיחות מחמירים. בצהריים אמורים היו לנחות המטוסים בבסיס נבטים, אך המהלך נדחה למועד לא ידוע. שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר הגיע לכבוד האירוע
המראתם של צמד מטוסי ה-F-35 ("אדיר") מאיטליה לישראל מתעכבת בגלל תנאי מזג האוויר. מדובר צה"ל נמסר: "בשל תנאי מזג אוויר קשים וערפל כבד בבסיס קמרי באיטליה, ובשל מגבלות בטיחות אמריקניות, נדחית המראת מטוסי האדיר". הערכת מצב והחלטה סופית לקיום הטקס תתקיים אחר הצהריים.
המסע של המטוסים מארצות הברית לישראל מתבצע במצב מנהלתי ולא מבצעי - כלומר ללא חימוש ותחת נוהלי בטיחות מחמירים. המטוסים אמורים היו לנחות בצהריים בבסיס נבטים ולהתקבל בטקס שלכבודו הגיע גם שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר.
שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר: "היום נקבל בבסיס חיל האוויר בנבטים את מטוס ה-F-35 - 'אדיר' - שמצטרף לשורותינו ויהווה עוד מרכיב בשמירת העליונות האווירית שלנו באזור. חיל אוויר חזק משמעו צה"ל חזק, וצה"ל חזק משמעו מדינת ישראל חזקה ועם ישראל חזק. אנו מודים גם למזכיר ההגנה קרטר שזה אך סמלי שכהונתו מסתיימת בסמוך להגעת המטוסים האלו לישראל כי קרטר, כמו העם האמריקני כולו, הוא ידיד אדיר של ישראל. הטובים לטיס, המטוסים הטובים לטייסים, ויחד נשמור על ביטחון ישראל".
הטיסה הראשונה תהיה קצרה יחסית, ללא חימושים או תמרונים, ותימשך כ-40 דקות בשמי הדרום, ובעיקר תשמש להרגיש את המטוס ולתרגל את נחיתתו. "הטייסים האמריקנים שמביאים לנו את שני המטוסים דיווחו שהכול עובד לפי התכנון ושהטיסה חלקה", אמר מפקד הטייסת, שהעביר את הימים האחרונים בתרחישי "בכאילו" רבים, כדי להיערך עד כמה שניתן לרגע הגדול בקריירה שלו.
מפקד הטייסת אמר עוד: "השבוע הגיע ציוד הטיסה שלי, אז לבשתי אותו, עשיתי תדרוך בוקר, נכנסתי לאוטו ונסעתי לכיוון הדיר התת-קרקעי שמיועד ל'אדיר', שאליו הכנסנו כחלק מההכנות מטוס F-16 שתדלק ונבדק. הכול וירטואלי בינתיים, אבל כך אנחנו מוודאים שהזמנים מסתנכרנים, שמכשירי הקשר בטייסת עובדים. זה ממש ניסוי כלים אחרון כדי שדבר לא יפתיע אותנו".
להכנות בנבטים הצטרף צוות מחיל האוויר של ארה"ב שמלווה את טייסי ה"אדיר" הראשונים בכל שלב. "הם הפכו ממש לחלק מהטייסת ויישארו איתנו גם בתקופה הקרובה", הסביר סא"ל יותם. "בחודשים הראשונים לא ניקח את המטוס לקצה. נתאמן עליו בדברים טריוויאליים ופשוטים, נלמד עליו. בחודש הראשון שני המטוסים יהיו בעיקר על הקרקע כדי שאנשי האחזקה שלנו ילמדו אותם באופן מעמיק. ניקח אפס סיכונים. כל דבר קטן ייבדק ויעצור את התהליך. בכל ערב נעצור ונתחקר. בפרויקטים כאלה אתה יכול להיות מופתע מהרבה דברים, לטובה ופחות לטובה".
הטייסת הראשונה של ה-F-35 מורכבת כעת משמונה טייסים, בהם ארבעה טייסי הנהלה ותיקים יחסית הכוללים את סא"ל יותם, וארבעה טייסים צעירים, אך מנוסים יחסית, שצברו יחד עשרות שעות טיסה מבצעיות במגוון מטוסי הקרב של החיל. הגיל הממוצע שלהם הוא 26, ובדומה לשתי טייסות ה-F-35 בחיל האוויר האמריקני, גם בצה"ל הוחלט שלפחות בשנים הראשונות של הטייסת, טייסיה יהיו מנוסים ויגיעו מטייסות אחרות ולא ישירות מקורס הטיס.