שתף קטע נבחר
 

רוכבי דו-גלגלי היכונו: דרישה חדשה לייקור הביטוח ב-20%

פרסום ראשון: הפול דורש מהמדינה לאפשר את ייקור ביטוח החובה לרוכבי אופנועים וקטנועים בשיעור חד של 20%, בטענה כי רמת הסיכון העתידית צפויה לעלות. רשות שוק ההון: "נגיב בבית המשפט"

לא מוותרים לרוכבים: התאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב חובה, שידוע גם בשם 'הפול', עתר אתמול לבג"ץ כנגד הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, בדרישה לאפשר לייקר את ביטוחי החובה של רוכבי האופנועים בכ-20%.

 

התייקרות הביטוח, בדרך (בילי פרנקל) (בילי פרנקל)
התייקרות הביטוח, בדרך(בילי פרנקל)

 

 

הפול עתר ודרש כי "תעריף האופנועים יוגדל בשיעור של לפחות 19.6%" בין אם משרד האוצר יעשה זאת בעצמו ובין אם בג"ץ יורה למדינה לעשות זאת. בעתירה טוענים הפול כי הם דורשים שהתעריף יעלה כבר החל מה-1.1.17, כלומר בעוד כשבועיים. הם דרשו צו ביניים דחוף וקיום דיון. "ייגרם לעותרת ולציבור המבוטחים נזק חמור וחסר תקנה באם המצב הקיים יעמוד על כנו", נכתב בעתירה.

 

בעתירה נטען כי ועדת וינוגרד החליטה לאחרונה על הליך שנקרא ריבית היוון. תהליך זה יגרום לתשלום תביעות יקר יותר ובא לידי ביטוי בעיקר בתחום ביטוחי החובה לרכב. זה גרם, לטענתם, גם להעלאת הסיכון שלהם מפני תביעות ולכן מבקשים להעלות גם את תעריפי הביטוח ב-19.6% כדי לכסות על אותן תביעות עתידיות.

 

"עלות הסיכון הטהור מבוססת בין היתר על ניסיון העבר אך היא גם צופה פני עתיד", נכתב בעתירה. "במובן זה שעל מנת לקבעה יש לקחת בחשבון אומדן תשלומים עתידיים לרבות בשל מגמות צפויות שיש בהן כדי להשפיע על שכיחות התביעות ועלותן". "עלות הסיכון הטהור" היא למעשה קביעה הבודקת מה הסיכון (לחברות הביטוח) ועל כן מעדכנת את תעריפי הביטוח בהתאם. לטענת הפול, יש לעדכן גם את תעריפי הביטוחים בהתאם לעליית הסיכון הטהור וכפי שכבר חושב - ב-19.6%.

 

יש להזכיר כי הפול, בין היתר, יכול למכור ביטוחי חובה למי שחברות ביטוח אחרות לא מבטחות אותו. "המחיר שמשלמים משתמשים באופנועים עבור הביטוח שהם רוכשים מהפול אינו מכסה את הסיכון הגלום בביטוח שכזה", נכתב בעתירה, "תעריף זה הינו לפיכך תעריף מסובסד. הסבסוד ממומן על-ידי העלאת תעריפי ביטוח רכב חובה לכל המשתמשים ברכב מנועי שאינם מבוטחים במסגרת הפול. היקף הסבסוד מוגבל בחוק. מחדלה של המשיבה והימנעותה מלעדכן את תעריף האופנועים מגדיל אפוא את השתתפות הציבור בסבסוד מעבר לקבוע בחוק", בעתירה.

 

בפול טוענים כי חברות ביטוח רבות לא מוכנות לבטח רוכבי אופנועים בשל הסיכון שטמון בכך. "הסיכון שטמון באופנוע הוא גבוה ביותר בשל השכיחות הגבוהה של תאונות דרכים בהן מעורבים אופנועים ומידת חומרתן של הפציעות עקב תאונות הללו", נכתב בעתירה, "במצב זה נדרש המחוקק למצוא פתרון למבוטחים שנדחו על ידי חברות הביטוח".

 

אם כך, לטענת הפול, מי שנאלץ לבטח את אותם אנשים זה הפול. אולם הסיכון שהוא נוטל על עצמו גבוה, לטענתם, ולכן הם מבקשים להעלות את שאר הביטוחים לכל רוכבי הדו-גלגלי, כדי לממן את הסיכון הזה שהם נוטלים. עלות סיכון זו, לטענתם, עלתה ב-19.6% ולכן משרד האוצר חייב להעלות את דמי ביטוח החובה של כלל האופנועים ורוכבי הדו גלגלי.

 

ראוי לציין כי מי שאמור לכסות על הפסדי הפול הן חברות הביטוח, אך חלק מחברות הביטוח כבר הודיעו על כוונתן להגביל את השתתפותן בסבסוד עקב הצפי להגדלת הפסדי הפול . לפיכך, עלול להיווצר מצב שבו בפול אין מספיק כסף לתשלום תביעות. הפתרון של חברות הביטוח הוא להורות לפול להפסיק לבטח אופנועים ובכך לפתור את הבעיה.

 

ביטוחי החובה לדו-גלגלי, יש לציין, הם גבוהים מאוד וכבר כיום, לפי ההערכות, יש כ-30% מרוכבי הדו-גלגלי שכלל אינם מבוטחים בביטוח חובה בשל המחירים הגבוהים.

 

מרשות שוק ההון נמסר ל-ynet כי "הרשות תעביר את תגובתה לבית המשפט".

 

בהכנת הכתבה השתתף יובל בר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בילי פרנקל
רוכבי אופנועים? התייקרות הביטוח בדרך
בילי פרנקל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים