שתף קטע נבחר

 

שונו תנאי הסמכת מורי המתמטיקה בחטיבות

ברקע הירידה בהישגי התלמידים במבחנים ההשוואתיים, נקבע כי סטודנטים להוראת מתמטיקה בכיתות ז'-ט' יחויבו ללמוד משנת הלימודים הבאה רק בתחום זה. "אם רוצים לחזק מתמטיקה אצל התלמידים, יש לחזק את המורים"

סטודנטים להוראת המתמטיקה בחטיבת הביניים לא יוכלו להשתלב במסלול דו-חוגי, אלא יתבקשו להתמקד במקצוע זה בלבד. מהפרטים שנודעו ל-ynet עולה כי השינוי המדובר, שנקשר לסטודנטים במכללות לחינוך, יחל כבר בשנת הלימודים האקדמית הבאה.

 

נכון להיום, סטודנט להוראה בחטיבת הביניים, שמבקש להתמחות במתמטיקה, נכנס למסלול דו-חוגי שבמסגרתו הוא משלב תחום נוסף, כמו למשל היסטוריה, ספרות ותנ"ך. 52 שעות הלימוד השבועיות מחולקים בין שני המקצועות באופן שווה. בשנה הבאה, סטודנט שירצה לקבל הסמכה ללימוד מתמטיקה בחטיבת הביניים יצטרך למלא את מכסת השעות המוכפלת בתחום זה.

שעות הלימוד יוכפלו (צילום: ניצן דרור ואבי חי) (צילום: ניצן דרור ואבי חי)
שעות הלימוד יוכפלו(צילום: ניצן דרור ואבי חי)

התוכנית גובשה במהלך שלוש השנים האחרונות על ידי משרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה והמכללות לחינוך. "המטרה של התוכנית הזו היא לחזק את הוראת המתמטיקה ולגרום לכך שמורים טובים יותר יגיעו למערכת", הסבירה נירית כץ, המפקחת על הוראת המתמטיקה במשרד החינוך. כ-300 סטודנטים להוראת המתמטיקה בחטיבות משולבים בכל שנה במסלול המדובר.

 

כץ ציינה כי גורמי הבדיקה הגיעו למסקנה שמספר השעות שניתן היום במכללות לחינוך להוראת המתמטיקה לא מספיק ועל כן ראו לנכון להכפילו על חשבון ביטולו של המקצוע הנוסף. החלטה זו מתכתבת עם התוכנית הלאומית ללימודי המתמטיקה שמקדם שר החינוך נפתלי בנט, ובמסגרתה הוא שואף להכפיל בתוך חמש שנים (שנה אחת כבר חלפה) את מספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמת חמש יחידות.

 

בשבועות האחרונים התפרסמו נתוני מבחני טימס ופיז"ה שבדקו את הישגי תלמידי כיתות ח' ו-י' במקצועות הליבה השונים ובכללם מתמטיקה. במבחן פיז"ה, שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר, עלה כי הישג תלמידי ישראל במתמטיקה נמוך ממוצע ה-OECD ב-20 נקודות. עוד עלה כי קיים פער גדול מאוד בין הישגי התלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית, וכי הפער בין התלמידים המצטיינים בישראל לאלה המתקשים הוא הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD.

 

"לחזק את הוראת המתמטיקה" 

לאורך השנים נשמעה הטענה כי הדבר נעוץ בין היתר באיכות ההוראה, שהמורים למתמטיקה לא מספיק מומחים בתחומם, שלעתים הם בעצמם מתקשים להתמודד עם השאלות שהם מציבים בפני התלמידים, ושמורים טובים פחות מגיעים לפריפריה.

 

"נטען שהסיבה לפערים בין התלמידים היא שקיימים פערים גם בין המורים עצמם", אמרה כץ. "תוצאות המבחנים לא מספיק טובות, ואנחנו יודעים שאם אנחנו רוצים לחזק את המתמטיקה אצל התלמידים, אנחנו צריכים לחזק את המורים, יש קשר ישיר בין הידע שיש למורה ואיכות ההוראה, לבין הצלחת התלמיד".

 

כץ אמרה עוד כי "המטרה שלנו היא לחזק את הוראת המתמטיקה, כך שהפערים האלה, הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים במקצוע הזה - יצומצמו. המורים, שיקדישו יותר שעות ללימוד המקצוע והוראתו, ישפרו את הידע המתמטי והפדגוגי שלהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים