שתף קטע נבחר
 

כך תקנו לילדכם חינוך פיננסי. פרשת שבוע

התנהלותו של יוסף, שמגן על אימו רחל, אולי באה להעביר לנו מסר חשוב לפיו מעורבות הילדים בהיבט הפיננסי של הבית הינה הכרחית לטובת הקניית ערכי חינוך פיננסי לחייהם כבוגרים. פרשת השבוע

אחרי שנים של עבודה קשה ובניית משפחה גדולה, מגיע יעקב לפגישה עם אחיו עשיו. הן ההכנות לקראתה והן המפגש עצמו מתוארים לנו באריכות, כעדות לחשיבות האירוע והמסקנות שיש ללמוד ממנו.

 

כתבות נוספות במדור פרשת שבוע כלכלית

 

וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: וַיֹּאמֶר אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה... וַיִּקַּח מִן הַבָּא בְיָדוֹ מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו: עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים: גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם שְׁלֹשִׁים פָּרוֹת אַרְבָּעִים וּפָרִים עֲשָׂרָה אֲתֹנֹת עֶשְׂרִים וַעְיָרִם עֲשָׂרָה: וַיִּתֵּן בְּיַד עֲבָדָיו עֵדֶר עֵדֶר לְבַדּוֹ וַיֹּאמֶר אֶל עֲבָדָיו עִבְרוּ לְפָנַי וְרֶוַח תָּשִׂימוּ בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר: וַיְצַו אֶת הָרִאשׁוֹן לֵאמֹר כִּי יִפְגָּשְׁךָ עֵשָׂו אָחִי וּשְׁאֵלֵךְ לֵאמֹר לְמִי אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ: וְאָמַרְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיַעֲקֹב מִנְחָה הִוא שְׁלוּחָה לַאדֹנִי לְעֵשָׂו וְהִנֵּה גַם הוּא אַחֲרֵינוּ: וַיְצַו גַּם אֶת הַשֵּׁנִי גַּם אֶת הַשְּׁלִישִׁי גַּם אֶת כָּל הַהֹלְכִים אַחֲרֵי הָעֲדָרִים (בראשית, פרק ל"ב, פסוקים ח'-כ').

 

יעקב מפחד מהמפגש עם אחיו, מהאפשרות שמא הוא עדיין שומר לו טינה וירצה להרוג אותו. אך ייתכן שגם השנים עשו את שלהן, וכל אחד מבניו של יצחק הקים בית ובו משפחה, נכסים ואופן התנהלות. בפגישה עצמה אנו רואים התייחסות לילדים המוגנים, כאשר עשיו פוגש כל אחת מהאמהות ומאחוריה עומדים הילדים, ורק אצל יוסף נראה שהוא עומד כמגן על אמו (כך רש"י מפרש): וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ: וַתִּגַּשׁ גַּם לֵאָה וִילָדֶיהָ וַיִּשְׁתַּחֲווּ וְאַחַר נִגַּשׁ יוֹסֵף וְרָחֵל וַיִּשְׁתַּחֲווּ.

 

הדיון בפרשה מדגיש לנו את המתח המתמיד בין שמירה על הילדים לבין המרווח שיש להם לגדול. ייתכן והתורה מעלה בפנינו את אחת הסוגיות המורכבות ביותר בנושא גידול הילדים: עד כמה הם מעורבים בחיי המבוגרים? עד כמה יש לנו צורך להגן ולשמור עליהם מפני ה"עולם האמיתי"? ועד כמה נכון לשתף אותם בדילמות, החלטות, מחשבות ומעשים?

 

הרצון להגן מול הקניית ערכים

בכל הקשור להתנהלות כלכלית, הדבר חזק פי כמה וכמה. ישנן כמה הנחות יסוד שקשה לנו להשתחרר מהן כאשר מדובר בכסף. התופעה שכסף וילדים לא הולכים ביחד באה ממספר סיבות: ההורים אינם מבינים בכסף, כך שממילא אין מקום לערב את הילדים, יש רצון להגן על הילד מפני עולם המבוגרים, לעיתים, הדיונים על כסף מסתיימים במריבות, הורים מפחדים להתעמת עם ילדיהם ומפחדים לקבל מהם ביקורת.

 

ישנו מגוון רחב מאוד של תהיות בנושאים הפיננסיים שקשורים לילדינו, כגון: האם הילדים צריכים לעזור בפרנסת המשפחה? עלות מטפלת מול המשכורת החודשית, הגדלת הכנסה על חשבון זמן עם הילדים, האם הילדים צריכים לדעת מהן הכנסות משק הבית? מה עושים כשלכולם יש ולילד שלי אין? מה המדיניות בנוגע לדמי כיס? מה לגבי שיתוף בחובות? ועוד שאלות רבות המטרידות את מנוחתנו.

 

נראה שמקום עמידתו של יוסף במפגש בין האחים, בלט מאד לעין. שפת גופו כמגן על אימו רחל אולי בא להעביר לנו מסר כלשהו בו מעורבות הילדים בהיבט הפיננסי של הבית הינה הכרחית לטובת הקניית ערכי חינוך פיננסי ומעורבות.

 

התאמת הנושא לגיל הילד יכולה לבוא במגוון שיטות. כדוגמה, השוואת מחירים ושיח, שיתוף הפעולה עם ההורים ועוד. חינוך פיננסי אינו רק שיעורים בבית הספר (שחסרים היום במערכת החינוך), אלא קבלת דוגמה אישית מההורים, שיח על התקציב המשפחתי, סיוע היכן שצריך בחיסכון, חינוך להשקעות ועוד. על מנת שילדנו יגדלו לעולם של אחריות כלכלית, עלינו לכלול את עצמנו במשימה הזו, ללמוד איך להתנהל כלכלית, ובדרך זו נחנך את הדור הבא ללקיחת אחריות כלכלית.

 

הכותב הוא מנהל מחוז מרכז והדרום בארגון פעמונים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים