כך נפסיק להזמין אנטישמיות על עצמנו
"יש לאמץ הגדרה חדשה למונח אנטישמיות", הכריזה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בתחילת השבוע, במטרה להדק את האכיפה על פשעי השנאה. למען האמת, ההגדרה נכתבה בספר הזוהר כבר לפני אלפיים שנה. הרב לייטמן חוזר אל שורשי האנטישמיות, ומסביר כיצד בעזרת חכמת הקבלה נמנע את גל השנאה הבא
בשיתוף קבלה לעם
"ישראל היא מדינה יוצאת דופן! דמוקרטיה פורחת, מגדלור של סובלנות, מנוע של חדשנות, דוגמה ומודל לשאר העולם לאופן שבו מתגברים על קשיים ומצוקות", כך שיבחה את ישראל, תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, בכנס השנתי של ידידי ישראל שנערך בתחילת השבוע בלונדון.
לאור העלייה במספר התקריות האלימות כלפי 270 אלף יהודי בריטניה בשנתיים האחרונות, וכדי להבטיח שאנטישמיים לא יוכלו לחמוק ממתן הדין בשל חוסר בהירות של מושג האנטישמיות, הכריזה מיי במפגן תמיכה חסר תקדים, כי בריטניה תהיה בין המדינות הראשונות לאמץ הגדרה בינלאומית חדשה למונח אנטישמיות.
לטורים נוספים של הרב ד"ר מיכאל לייטמן
על פי ההגדרה, שנוסחה על ידי "הברית הבינלאומית לזיכרון השואה" (IHRA) בוועידה בברלין לפני כחצי שנה: "אנטישמיות היא תפיסה מסוימת כלפי יהודים, שעשויה להתבטא כשנאה כלפיהם. ביטויים מילוליים ופיזיים של אנטישמיות מופנים כלפי יהודים או שאינם יהודים ו/או כלפי רכושם, או כלפי מוסדות קהילה ודת יהודיים".
מצד אחד, הכרזתה של מיי תאפשר לראשונה נקיטת צעדים משמעותיים כנגד האנטישמיות, שיסייעו למוסדות האכיפה בבריטניה לשפוט האם השנאה היא מזן אנטישמי או לא. בכך מקווה ממשלת בריטניה להפוך את האנטישמיות לגנאי ולהפחית את השנאה. אולם אין בכך כדי לנקות את עצמנו מהחובה להתחקות אחר שורשי האנטישמיות ולזהות את הגורם שמסתתר בבסיסה.
שורשי השנאה ליהודים
בקרב העם היהודי חבויה נטייה אלטרואיסטית שפעמה בלבם של היהודים כ-1,500 שנה: מראשית התקבצותו של עם ישראל במסופוטמיה, הלוא היא בבל העתיקה, לפני כ-3,500 שנה, ועד לחורבן בית המקדש השני שחרב בגלל שנאת חינם. לאורך השנים הללו היתה ישראל אומה רוחנית חזקה, מלוכדת בעוצמה פנימית ומקושרת בקשרי ערבות הדדית – ערכים נעלים שייסד וקיבע אברהם אבינו, על פני הטבע האגואיסטי שהתעצם לראשונה בבבל וגרם לפירוד חברתי עמוק, כפי שכתבתי כאן פעמים רבות.
ואהבת לרעך כמוך, הוא היסוד שליכד את עם ישראל כאיש אחד בלב אחד סביב הר סיני. הרמב"ם תיאר את הכלל הגדול בתורה כך: "כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים, עשה אתה אותם לאחיך. זה החוק שחקק אברהם אבינו וזו דרך החסד שנהג בה" (רמב"ם, "משנה תורה"). על פי חכמת הקבלה, לכוח החיובי אשר שופע מאהבת הזולת יש יכולת לאזן את הכוח השלילי של האגואיזם, ולפתור את בעיית השנאה הגוברת. כי "בזמן שיש בתוך בני ישראל שלום ואהבה ואחווה ורעות הם עלולים לקבל התורה" ("מאור ושמש"). והתורה אינה רק ספר, היא גם הוראה, שיטה המלמדת את האדם ומעודדת אותו ליישום הכלל ואהבת לרעך כמוך.
כל עוד שמרו היהודים על הכלל המפורסם, הם שגשגו בכל תחומי חייהם, זכו להערכה אדירה מצד אומות העולם, והיו "אור לגויים" – הקרינו את הכוח החיובי לכל האנושות, כמו שכתבו חז"ל: "ישראל מביאים אורה לעולם, שנאמר (ישעיהו ס') 'והלכו גויים לאורֵךְ'" (מדרש רבה). אולם מרגע שאהבת האחים התחלפה בשנאת חינם, חורבן הבית השני לא איחר לבוא, עם ישראל ירד מנכסיו הרוחניים, גלה והתפזר בין שבעים אומות העולם, ומאז מופנים כלפיו חִצי השנאה.
הסיבה האמיתית לאנטישמיות
מחורבן בית שני והלאה חדלה האנושות לקבל הזנה מהמקור הרוחני שזרם אליה דרך עם ישראל. אומות העולם שהתרגלו לשפע, דרשו באופן טבעי ובלתי מודע את המגיע להן בחזרה. הצורך הזה בא לידי ביטוי בדרכים שונות: תחילה השמיצו הגויים את היהודים ולעגו להם, אחר כך החריפו את הקו והמציאו עלילות דם מזעזעות, ובהמשך הטילו סנקציות וחרמות. כאשר הלב היהודי הקשיח ולא הסכים להתרכך, גברו מקרי האלימות והפוגרומים, ואת הסוף האיום כולנו מכירים... שנאת יהודים בלתי נשלטת זו מוגדרת היום כ"אנטישמיות".
השנאה ליהודים לבשה ופשטה צורות שונות במהלך השנים: בתחילת הספירה הנוצרית היא היתה על רקע דתי, עת העלילו על היהודים שצלבו את ישו. השנאה התגברה כאשר מנהגי היהודים הבדילו אותם מן העמים האחרים. כאשר תפסו היהודים את עמדות ההובלה של עולם המסחר המודרני, קינאו בהם ושנאו אותם בשל הצלחתם הכלכלית, ויש הסוברים שהשנאה השתרשה בדרגות עומק פסיכולוגיות עד שעמים שלמים משליכים על היהודים את התכונות השליליות הפרטיות שלהם, אותן התכונות שהם מתקשים להתמודד איתן. "עובדה היא שישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם, אם מטעם קוסמופוליטיות ועוד. כי השנאה קודמת לכל הטעמים, אלא שכל אחד פותר את שנאתו לפי הפסיכולוגיה שלו" (בעל הסולם, "כתבי הדור האחרון").
על אף שהסיבות לאנטישמיות משתנות, באות והולכות כמו גאות ושפל, התופעה מעולם לא נעלמה. עדיין קיימת שנאה מובהקת כלפי היהודים, ובלב אומות העולם מפעמת תחושה ברורה כי ליהודים יש מפתח סודי, מזור לכל חולי, והם אינם רוצים לחלוק אותו עמם. מהו אותו מפתח? כוח החיבור החיובי, האור לגויים.
לפני כשנתיים פגשתי בפרופ' רוברט ויסטריך ז"ל, מגדולי חוקרי האנטישמיות במאה ה-21 ומי שהקים ועמד בראש המרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות, במסגרת תוכנית שצילמנו עבור ערוץ "קבלה לעם" שעסקה בשורשי האנטישמיות. ויסטריך מנה בפניי את אותן הסיבות המסורתיות לאנטישמיות, אולם כאשר לחצתי עליו להבין מהו שורש כל השורשים לשנאת היהודים, הוא ענה לי בכנות, "אם עליי להשיב כאדם מן השורה, ולא כחוקר שעוסק בתחום שנים רבות, הרי שלא ניתן לנתק את האנטישמיות מן המשימה עתיקת היומין שניתנה לעם היהודי, ועל כן עלינו לנהוג זה בזה ב'ואהבת לרעך כמוך'".
בחזרה לממלכת בריטניה...
הטמעת הגדרה חדשה למונח אנטישמיות בקרב אזרחי האי הבריטי לא תוכל לשנות את טבע האדם. אין ביכולתו של דיוק הניסוח לאזן את היחס הטבעי השלילי המושרש בקרב אומות העולם כלפי היהודים. בספר הזוהר, ספר הספרים של חכמת הקבלה המפרש את כל סודות התורה, נכתב כבר לפני אלפיים שנה כי השנאה ליהודים תימשך לאורך אלפי שנים, עד אשר יזרום לעולם כוח חיובי שהיחידים שיכולים להפיק אותו הוא בני העם היהודי כתוצאה מן החיבור ביניהם. "האומה הישראלית נעשתה כמין מעבר שעל ידה יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו, עד שיתפתחו ויוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת הזולת" (בעל הסולם, "הערבות").
עד אז אנחנו נידונים לשאת בכל האשמה: בפעולות הטרור הרצחניות באירופה, בפיגועי ה-11 בספטמבר, בהפצת נגיף האיידס, באחריות למשבר הכלכלי או בהפצת כל שחיתות מוסרית. כשם שאומות העולם מפנות אצבע מאשימה כלפי היהודים, כך הטבע בדרכו מטיל אימה על אומות העולם בצורת משברים כלכליים-חברתיים ואפילו באסונות טבע.
הרב קוק כתב: "כל רעש עולמי לא בא בעיקרו כי אם בשביל ישראל" (הראי"ה קוק, "אגרות הראיה"). ובעל הסולם הוסיף: "בדור כזה, כל בעלי החורבן שבאומות העולם מרימים ראש, ורוצים בעיקר להשמיד ולהרוג את בני ישראל, כמו שכתבו חז"ל (יבמות ס"ג): 'אין פורענות באה לעולם, אלא בשביל ישראל'. כמו שכתוב בתיקוני הזוהר (תיקון ל'), ש'היהודים הם הגורמים עוני וחרב ושוד והרג והשמדות בעולם כולו'" (בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר").
בתהליך מורכב וחד מניעה מערכת הטבע הגלובלי את כלל האנושות להתכווץ אל נקודה אחת – ללחוץ על העם היהודי להתחבר ביניהם על מנת שיממשו את חובתם ואת תפקידם המוסרי מימים ימימה. כדי להתאחד ניתנה לנו שיטת החיבור – חכמת הקבלה, שביכולתה לסייע בידינו לשמש דוגמה ומופת לכל העמים. אז יתפשט סוף סוף הכוח החיובי בקרב אומות העולם, ירגיע את השנאה כלפי היהודים, ימיר אותה לאהדה וילכד את האנושות כולה לכדי קהילה עולמית אחת. אם ראש הממשלה, הגב' תרזה מיי תעלה את המודעות הבריטית לתפיסה הזאת, היא תוכל לעורר את תשומת לבם של היהודים בעולם, לבער את תופעת האנטישמיות ולחולל מהפך אמיתי. רק אז, כלשונה, נהיה "מנוע של חדשנות, דוגמה ומודל לשאר העולם".
הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש תנועת קבלה לעם העולמית, ומדי יום מעניק שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66 ב-HOT ובאתר האינטרנט. התנועה מזמינה את כולם לבוא וללמוד את חכמת החיבור המבוססת על כלל היסוד של העם שלנו, "ואהבת לרעך כמוך". לפרטים על מעגלי שיח חווייתיים ברחבי הארץ ועל מסלולי הלימוד חייגו: 1-700-509-209 או צרו קשר כאן .
בשיתוף קבלה לעם