דוקאטי מולטיסטראדה 950 ברכיבה ראשון: זה הקטן
האח הקטן והחדש במשפחת אופנועי ההרפתקה-תיור של דוקאטי, אמור לקרוץ לקהל חדש עבור המותג בתת-קטגוריה סופר-איכותית ותחרותית. איך הוא עושה את זה?
הדור האחרון של אופנועי התיור הרפתקה שמשגרת תעשיית הרכב לכביש, כולל יצירות מופת עמוסות יכולת ותחכום, על גבול ההגזמה. מנועי אדירי הספק, עזרים אלקטרונים מתוחכמים בלי סוף וכנגזר מכך, תג-מחיר גבוה להחריד, מאפיינים את הגרסאות הבכירות. דוקאטי גם שם, עם המולטיסראדה 1200. 160 כ"ס, אין סוף מערכות אלקטרוניות ומחיר שמתחיל בארץ ב-143 אלף שקלים. אך בזמן שיצרנים אחרים הרחיבו את ההיצע גם כלפי מטה, עם דגמים קטנים, פשוטים וזולים יותר, לדוקאטי לא הייתה תשובה. עד עכשיו, כי ה-950 עליו רכבנו לראשונה, נוצר בדיוק כדי לסגור את הפינה הזו.
עוד אוברדרייב? כנסו לאתר
טוב: התנהגות, ביצועים, גמישות, נוחות
בסדר: גובה מושב
טעון שיפור: מעבר בין תוכניות רכיבה
מתחרים: הונדה אפריקה טווין, ב.מ.וו F800GS, ק.ט.מ אדוונצ'ר 1090, סוזוקי V-סטרום 1000
מחיר: 105 אלף שקלים
המולטיסטרדה 950 הוא אופנוע חדש לגמרי, אבל מורכב מחלקים מוכרים. כך למשל מגיעה השלדה והפלסטיקה מהאח הגדול והמפורסם. המנוע מההיפרמוטרד הפסיכי, הזרוע האחורית הדו-צידית מגרסת האנדורו של ה-1200 וכך גם מידות החישוקים, כולל "19 יצוק מלפנים. למעט פיסת גוף אחת בין המיכל למושב, כל הרכיבים כאן מרגישים מוכרים ודומים מאוד לאלו של האח הגדול. וכן, דוקאטי מציעים גם חישוקי "שפיצים" למי שמתכנן לבקר באופן תכוף בשטח, או רוצה לפחות לייצר רושם כזה. כמו האח הגדול, גם ה-950 פותח בגישת ה-"מולטיבייק" של דוקאטי, ולכן גם כאן יש ארבעה מצבי ניהול מנוע (אנדורו, עיר, תיור, ספורט) שמשנים את אופיו והספקו של המנוע, ואת כיולן של בקרת המשיכה וה-ABS.
יתרונות: תנוחת הישיבה מרווחת ומצוינת. מיגון הרוח טוב, ומסתייע במשקף מתכוונן (עם יד אחת), המעלים במצבו הגבוה מערבולות קסדה למעט קצת רעשי רוח מקצה המשקף. לחיצה על מתג ההתנעה והטסטסטרטה בנפח 937 סמ"ק מתעורר עם צליל אופייני. 113 כ"ס ו-9.7 קג"מ מייצרים משיכה החלטית ודוחפים את הכלי במהירות. כדי להתאים לרכיבה נינוחה ופחות היסטרית מהאח הגדול והחזק יותר, וגם בהשוואה להיפרמוטרד ממנו הגיע המנוע הזה, ה-950 זוכה בתיבת אוויר, מערכת פליטה וניהול מנוע חדשים, ומאפשר לכן ל-80% מהמומנט להגיע בין 3,500 ל-6,500 סל"ד, מה שהופך את המנוע הזה לא רק לחלק ונעים לשימוש, אלא גם גמיש מאוד.
לכבוד ההשקה והכבישים המשובשים, כויילו מתלי ה-950 לכיוון הרך והנינוח יחסית. התוצאה היתה ספיגה מצוינת, אבל מעט רכות מוגזמת כשהכביש החל להתפתל. הקשחה של המתלים (המתכווננים במלואם) העלימה את הרכות ואיפשרה ניצול מלא של ההיגוי הקל והלינארי. במצב זה הוא גם הרגיש נינוח מאוד בהטיות ושידר המון ביטחון, למרות שאינו חד כמו אחיו הגדול - בין היתר תוצאה של ה-"19 לפנים. ועדיין, יכולת הספיגה הרשימה מאד. זהו אופנוע נוח למדי וקל לתמרון - כזה שמאפשר טיולים מהירים למרחקים, מבלי לוותר על יכולת עירונית יומיומית מצוינת.
חסרונות: במצבו הנמוך היותר, המושב ב-950 עדיין גבוה ב-15 מ"מ מזה המתכוונן ב-1200. עם 1.81 מ' הצלחתי להניח כף רגל וחצי על הקרקע, לא יותר. מאותגרי גובה יוכלו להזמין מושב נמוך יותר מקטלוג האביזרים של היצרנית. עם מגפי רכיבה מגושמים מעט, לא נוח היה להגיע אל דוושת הבלם בגלל מכסה המצמד. לוח המחוונים מפורט וגדול ומוכר (נחשו מאיפה), והשליטה על האפשרויות בו מתבצעת דרך מתגים שנלקחו מהמונסטר 1200 החדש. הוא אמנם קל לתפעול ומאפשר החלפת מצבי רכיבה בזמן נסיעה, אך הפעולה דורשת יותר זמן מהרצוי. כאמור, מי שתמהיל הרכיבה שלו כולל הרבה שטח, יוכל להזמין אותו עם חישוקי שפיצים וצמיגי טיובלס, אבל הוא מגיע עם 170 מ"מ של מהלך מתלה מלפנים ומאחור, פחות מהרצוי ופחות מה-200 מ"מ שיש ל-1200 אנדורו למשל.
סיכום: דוקאטי מולטיסטרדה יגיע לארץ ברבעון הראשון של 2017 במחיר של 105 אלף שקלים, וישווק גם בגרסה מעט יקרה יותר (עוד 10,000 שקלים) הכוללת גם מיגונים, תאורת עזר, חישוקי שפיצים וארגזי מטען, שיקרצו לחובבי המראה המסוקס יותר. לא צריך להיות גאון גדול בשביל להבין שה-950 יעשה טוב לדוקאטי. הוא נעים ומהנה, קל לתפעול ומציע ביצועים מצוינים ומגוונים באריזה מודרנית עם מראה מוכר, ובמחיר נמוך משמעותית מאחיו הגדול. הוא אמנם לא מציע את הריגוש שיש בכוח האדיר של ה-1200 המפורסם, אבל עבור הקהל הרחב יתכן שזה דווקא שינוי חיובי, המנגיש את הכלי והמותג גם לאלה המעוניינים בשימושיות יומיומית.
דוקאטי מולטיסטראדה 950
מנוע:: V-טווין ב-90 מעלות, 937 סמ"ק, 4 שסת' לציל', קירור נוזל
הספק מרבי: 113 כ"ס ב-9,000 סל"ד
מומנט מרבי: 9.7 קג" ב-7,750 סל"ד
הינע: 6 הילוכים, שרשרת
בסיס גלגלים: 159 ס"מ
משקל (יבש): 204 ק"ג
מיתלים, קדמי-אחורי (מ"מ): מזלג הפוך 48 מ"מ (170) מונושוק (170)
בלמים, קדמי-אחורי (מ"מ): דיסק כפול (320) דיסק (265)
מערכות עזר: ABS, DTC
מחיר: 105 אלף שקלים
הכתב היה אורח חברת דוקאטי