להיות חלוצים ולהישאר בראש. יזמים מספרים
דורון סיוון, מנכ"ל חברת MADSEC, פתח חברת סייבר לפני שהיה אינטרנט ורועי אלבז, מנכ"ל חברת פנגו, ניסה לשכנע אנשים לשלם על חניה בסלולרי כשכולם עוד השתמשו במדחנים. היום הם עדיין עומדים בראש החברות, אבל התחרות קשה הרבה יותר. "כשאתה יוצר השוק, חובת ההוכחה עליך"
מנכ"ל חברת MADSEC, דורון סיוון, עוסק בתחום אבטחת המידע מאז שנות השמונים, אבל לא שוקל לפרוש: "האתגרים מתחדשים כל הזמן".
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
סיוון נכנס לתחום כבר ב-1987, כאשר רשת האינטרנט עוד לא הייתה בשימוש בארץ, "אבל עדיין היה הרבה מאוד ניסיונות של האקינג ברשת הפנימית של החברות שהשתמשו במחשבים", הוא אומר. הוא הקים את החברה ב-1995, כאשר הידע בנושא רק החל להתפתח. "באותם ימים היה קשה להשיג מידע על איך האקר תוקף את הרשת, זה היה הרבה לימוד עצמי שלי ועבודה מעשית".
כיום, סיוון מעיד שהתחום מוצף. "יש שמונה חברות שעוסקות בתחום שלי, באים לארגון ומנסים לתקוף אותו כדי לבדוק איך אפשר להגן, ויש כמה מאות סטארט-אפים של סייבר". למרות זאת, הוא לא משתעמם: "כדי לשמור על החדשנות הקמתי סטארט-אפ נוסף המחקה את ההתנהגות של ההאקר. בנוסף, יש בממוצע 100 תקיפות חדשות אפשריות ביום, בגלל שיש כל כך הרבה דברים חדשים בבית חכם שלכל אחד יש איי-פי, אפשר לתקוף מערכות בקרה או טלוויזיות. אני מאוד אוהב ללמוד לבד, להוט אחרי החדשנות הזאת, לראות דברים חדשים ולהבין מערכות יחודיות".
חברת רובוגרופ שהוקמה ב-1982 נחשבת לאחת מחברות הסטארט-אפ הראשונות בישראל. כרמית מורן המשמשת כמנהלת בחברה מציינת כי "אנחנו מנגישים מוצרי רובוטיקה לתלמידים, השוק הישראלי מאוד מגוון, אבל הסוד הוא בשמירה על חדשנות, דברים כל הזמן משתנים והחוכמה היא להמציא את הפתרון האולטימטיבי לחינוך".
"כל חודש אני מתעורר לחברה שונה"
מנכ"ל חברת פנגו, שהמציאה את אפליקציית החנייה, רועי אלבז, משמש בתפקיד מהיום הראשון של החברה, לפני כמעט עשר שנים. "הקמנו את החברה עם פוקוס על הפעלת חנייה מהנייד, וזה היה 'אאוט אוף דה בוקס', נכנסו לקטגוריה מאוד פיזית של מדחן ופתאום להפוך את זה לעולם וירטואלי, זה היה מאוד קשה". אלבז מספר כי התגובות לא היו תמיד חיוביות: "גם ב-2007 היה כאן היי-טק ופירגנו אבל בעין עקומה של 'איך אפשר לשנות את הקיים?'".
אלבז טוען כי כיום ישראל היא המדינה שבה אחוז המשתמשים באפליקציה דיגטלית לתשלום על החנייה הוא הגבוה ביותר בעולם. "להיכנס לתעשיה שיש בה מוקדי כוח ולהפוך אותם זה לא משהו מובן מאליו. תל אביב היום היא עיר ללא מדחנים, ובשנה הקרובה ירושלים תהיה עיר ללא מדחנים".
יחד עם ההצלחה, לשוק אפליקציות תשלום החנייה נכנסו עם השנים חברות נוספות. אלבז מתאר: "התחרות מאתגרת ועושה טוב, מחדדת אותך ומשפרת אותך. כמי שיצר שוק - חובת ההכחה היא עליך. צריך כל הזמן לייצר דברים חדשים, החלטנו שעולם החנייה הוא לא הכול אצלנו והתחלנו לטפל בדברים שונים שהנהג צריך כמו לתקן פנצ'ר".
אלבז אומר שהוא לא מרגיש צורך לעבור לתחום חדש: "כשהתחלנו את החברה, הדבר הכי מרגש היה אם הלקוח היה מתקשר והמערכת הייתה מזהה את שם העיר רק מהדיבור, היום הגענו לטכולוגיות משוגעות שנותונות מידע על חניות שמתפנות, הדברים שאני מתמודד איתם היום שונים דרמטית מהדברים שהתעסקנו איתם אז, כל חודש וכל רבעון אני מתעורר לחברה שונה".
"השוק נהיה מאוד עמוס"
מנכ"ל יקב הכורמים, אלי שור, שייך לחברה חלוצית, אך במקרה שלו- החלוציות החלה הרבה לפני שנולד. "אני דור שישי בעסק, בארץ דור שביעי. הסבא של הסבא של הסבא של אבא שלי, מרדכי שור, קיבל רישיון ליצר יין ואלכוהול בעיר העתיקה בירושלים ב-1848".
עם השנים הצטרפו עוד יקבים רבים ושור מספר על הדברים שהשתנו: "השוק נהיה מאוד עמוס, והיום, בגלל שהיקב מחובר לחקלאות, הוא גם נהיה פחות רווחי, אבל ליקב לא נכנס מי שרוצה לראות השקעה תוך חמש שנים, ביקב ההשקעה חוזרת אחרי חמש עשרה שנים, וביקב משפחתי ההתייחסות היא ללונג ראן. המשימה שלנו היא להעביר את העסק כמה שיותר טוב לדור הבא.
"לא צריך אותי בשביל להביא את השינוי, התוקפות משתנות והדברים משתנים ומטבע הדברים כל דור הביא איתו את השינויים, בדור שלי נוצר החיבור של יקב לכרמים, אנחנו היום הבעלים או השותפים של כמעט כל הכרמים שלנו. יש תמיד את הזמן לתפוס את השינוי".