"תופעת עובדי דור ה-Y - רק בארץ ובארה"ב"
מחקר שנעשה לאחרונה במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה ומתבסס על מיליוני עובדים מרחבי העולם קובע כי ההבדל בין דור ה-X לדור ה-Y קיים רק בישראל ובארצות הברית, בשאר העולם התרבות חזקה מהגיל. "רוב הארגונים שינו את הקוסנפט הניהולי שלהם בגלל דור ה-Y, השאלה היא אם זה נכון"
עובדי דור ה-Y נחשבים לאמביציונים ומחליפי מקומות עבודה, אך מחקר שנערך לאחרונה במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה חושף כי מדובר בסטריאוטיפים. מלבד ארצות הברית וישראל, לא קיים פער בערכי העבודה בין אנשים הנחשבים לדור ה-X לכאלו המשתייכים לדור צעיר יותר.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
הממשלה אישרה: תוספת של 22 אלף עובדים פלסטינים
1,500 מאבטחים: לא קיבלנו שכר עבור שעות נוספות ושבתות
ארה"ב חוששת מריגול ישראלי: מגבילה ויזות למדענים
המחקר, שהתבצע על ידי ד"ר הילה פרץ, התבסס על נתונים ממיליוני משתמשים ברשתות החברתיות טוויטר ופייסבוק מארצות שונות: ארצות הברית, ישראל, הודו, רוסיה וארגנטינה. במסגרת המחקר, נבדקו ערכי העבודה השונים של 20 מיליון משתמשים ברשתות השונות, וביניהם: איזון עבודה ובית, חדשנות, צדק חברתי ושמירה על איכות הסביבה.
התוצאות מעלות כי רק בישראל ובארצות הברית קיימים פערים משמעותים בערכים בין עובדים מדור ה-X לדור ה-Y ואילו בשאר המדינות ההבדלים בין הדורות מזעריים. כך למשל, הערכים החשובים ביותר בהודו לעובדים מכלל הדורות הם הוגנות ושיתוף פעולה ובארגנטינה, מרבית העובדים מכלל הגילאים העניקו חשיבות לעבודת צוות וחברויות.
כאמור, בישראל ובארצות הברית התגלו הבדלים בין ילידי דור ה-X לדור ה-Y. בשתי המדינות, הערכים החשובים לדור ה-Yהיו חדשנות, עצמאות ושינוי, ואילו השייכים לדור ה-X העדיפו להתמקד באיזון בין בית לעבודה, הכרה בהשקעה בעבודה ויציבות תעסוקתית.
לדוגמא, בארצות הברית ובישראל ב-18% מהשיחות הקשורות לעבודה של דור ה-Y היו קשורות לחדשנות, ואילו אצל דור ה-X נמדדו רק 11%. לעומת זאת בהודו נמצא כי 6% מהשיחות אצל כלל העובדים התעסקו בנושא. בנוסף, בישראל 2.5% מהשיחות של העובדים בדור ה-Y עסקו בצדק חברתי, ואילו בדור ה-X מדובר רק ב-0.9%. בארגנטינה הנתון זהה לגילאים שונים: 0.8% משיחות העבודה ברשת של כלל העובדים היו קשורות לצדק חברתי.
"פעולות שמתבצעות במדינה אחת לא אפקטיביות באחרת"
ד"ר פרץ מסבירה: "רוב הארגונים בעולם שינו את הקונספט הניהולי שלהם בהתאם לסטראוטיפ של דור ה-Y, לדוגמא גוגל מציעה שירותי כביסה במשרד ו-eBay הקימה חדרי מדיטציה לעובדים, מתוך תפיסה שזה מה שהדור הזה צריך והשאלה היא אם זה נכון.
"המחקר מוכיח שפעילויות שמתבצעות כדי לעורר מוטיבציה לעובדים בדור ה-Y בארצות הברית וישראל, כמו תחרות הכשרונות שיזמה חברת Yahoo, לא יהיו אפקטיביות במדינות אחרות. בארגנטינה יש צורך בפעילויות הסובבות סביב עבודת צוות וחברות כמו אירועים בלתי רשמיים של החברה וברוסיה הפעילות צריכה לעסוק ביציבות כלכלית".