דיאלים ארומה 125 במבחן ראשון: הקטנוע הזול במדינה
בעידן שבו פקקי התנועה ארוכים, מקומות החניה נדירים והתחבורה הציבורית מקרטעת, הופך כלי דו-גלגלי זול לאלטרנטיבה מצוינת. בעיקר כשהוא הכי זול, כמו דיאלים ארומה 125
כשחזרה דיאלים לשוק הישראלי ב-2012, עשתה זאת בקול תרועה רמה עם מבצעי מכירות אגרסיביים ומפתים, שהציבו אותה תוך שנה - ולתדהמת היבואניות הוותיקות - במקום השלישי בשוק המקומי. מאז נדמה התמתן קצב הפעילות של החברה בשוק, ונתוני המכירות ירדו למרות השוק הצומח. אלא שכעת מציגה החברה קטנוע 125 חדש ובסיסי - בשתי גרסאות - העשוי לעזור לה לטפס שוב לצמרת, בעיקר בזכות תג-מחיר המעניק לו תואר נחשק: הזול ביותר בשוק. רכבנו עליו, כדי לברר על כמה צריך להתפשר. אם בכלל.
עוד אוברדרייב? הכנסו לכאן
טוב: מחיר, מראה, יכולת עירונית, יחידת הנעה
בסדר: איכות הרכבה
טעון שיפור: מיתלים, בלמים
מתחרים: ימאהה דילייט 110, קימקו מובי 125, סאן יאנג MIO100, סאן יאנג סימפוני 125
מחיר: 9,000 שקלים.
דיאלים ארומה (ואחיו העונה לשם דארט), ולא משנה איך תביטו בו, הוא קודם כל מוצר פיננסי. כך הוא מוצג, שכן זה ללא ספק יתרונו הגדול: 9,000 שקלים, ותוכנית מימון ברורה ופשוטה (36 תשלומים חודשיים של 250 שקלים, ללא מקדמה או ריבית). וכמו כל הקטנועים של דיאלים, הוא משווק אצלנו עם אחריות יצרן מלאה לשלוש שנים. עכשיו, בואו נדבר על השאר.
יתרונות: כצפוי, דיאלים ארומה הוא קטנוע בסיסי מאד, גם אם אינו נראה כזה. אין ספק כי האחראים על עיצוב הכלי עשו ככל שביכולתם להעניק לו מראה אופנתי במסגרת מגבלות תקציב הפיתוח. במקרה של הארומה, מדובר במראה רטרו אופנתי מוצלח למדי. יש קטנועים מוקפדים ממנו והוא רחוק מלהיות מושלם מבחינה זו, אך "הכי זול" הוא ודאי לא נראה.
המושב הנאה נוח למדי, נמוך כמקובל בקטנוע בסיסי ומציע תנוחת ישיבה זקופה וטובה. מתחתיו יש מקום לקסדה בגודל בינוני, יש וו תליה נוח ותא פתוח רחב ויעיל למדי ומדרס רגליים שטוח. בסך הכל, יכולת נשיאת מטען סבירה. עם זאת, המדרס מעט צפוף ולמרות שהוא מאפשר להניח את הרגליים בקדמת הכלי, הזווית אינה נוחה.
בתנועה עירונית מתגלה הארומה כיעיל למדי. הוא צר יחסית, קליל להיגוי ובעל זווית צידוד נדיבה, וכפועל יוצא מציע יכולת השתחלות משובחת. הגחון גבוה מספיק כדי להתמודד בקלות עם מדרכה ממוצעת, ומשקלו הקל מאפשר להניף אותו על ג'ק האמצע בקלות, או להחנות אותו בעזרת רגלית צד שממוקמת היטב.
שילוב המנוע והווריאטור טוב למדי (למעט השהייה קלה בזינוק מהמקום) והביצועים ראויים בהחלט. המנוע מרגיש חלק ונעים בכל טווח הפעולה, וגם תאוצות הביניים יעילות. באיזור ה-80 קמ"ש הוא אפילו מסוגל להאיץ עוד יותר, עד אזור ה-100 קמ"ש, עם מהירות מרבית "על השעון" של 112 קמ"ש, המתורגמת למהירות אמיתית של 99 קמ"ש לפי מכשיר ה-GPS.
הוא מסוגל אם כך לעלות על כביש מהיר, אך יש לזכור כי מדובר בקטנוע קטן מידות. קצר ובעל גלגלים קטני-קוטר המתאימים בעיקר לזריזות עירונית ופחות ליציבות כיווניות. בהתאם, הוא עשוי להרגיש מעט תזזיתי במהירות גבוהה. לבלמים יכולת בינונית בלבד, עם אחורי ספוגי מדי וקדמי טוב יותר.
חסרונות: אחד המאפיינים הבולטים של כלים זולים יחסית, הוא מערך מתלים בסיסי בלבד. והמצב אינו שונה במקרה של הארומה. על אספלט משובש מתקשה הקטנוע לשמור על יציבות ושיכוך ראוי. במיוחד בחלקו הקדמי שאינו משכך כראוי ומעביר רעד לא נעים לידי הרוכב.
איכות ההרכבה עשתה אמנם רושם טוב בתחילה, אך לאחר זמן מה מתגלים בכל זאת כשלי גימור ונקודות חסכון. למשל לוח מחוונים שמציג רק מד מהירות מכאני, מד מרחק מצטבר, נורות חיווי לאור גבוה ומאותתים. המתגים בסיסיים בלבד ומיושנים למראה ותחושה. הסידור ראוי ויש אפילו מתג הפעלת ארבעה מאותתי אזהרה, אך חסר מתג להבזקת אור גבוה.
מד הדלק הציג אחרי 84 ק"מ מצב "ריק", אך בפועל הוא הכיל באותה עת לפחות 2.5 ליטרים נוספים. טווח הנסיעה עומד על 155, עם צריכת דלק ריאלית של 26.3 ק"מ לליטר.
סיכום: דיאלים ארומה 125 הוא קטנוע בסיסי עם מספר בעיות. המיתלים לא משכנעים, התכנון טעון שיפור (מד הדלק, מתג הבזק אור גבוה) הוא עדיין לא עומד בתקן יורו 4 ואין לו מערכות בטיחותיות מתקדמות. אבל, יחידת ההנעה שלו טובה, הוא נראה טוב, שימושי ומציע יכולת עירונית מצוינת עבור מי שמעוניין רק בכך. ומעל לכל, הוא זול משמעותית ממתחריו ומציע שלוש שנות אחריות מרשימות. לנו זה נשמע כמו עסקה לא רעה בכלל.
דאלים ארומה 125
מנוע: סינגל, 124.6 סמ"ק, 4 שסת' לציל', קירור אוויר
הספק מרבי: 8.24 כ"ס ב-7,600 סל"ד
מומנט מרבי: 0.9 קג"מ ב-6,000 סל"ד
הינע: ואריאטור
בסיס גלגלים: 128 ס"מ
משקל (יבש): 110 ק"ג
מיתלים (קדמי-אחורי): מזלג טלסקופי-שני בולמים
בלמים (קדמי-אחורי): דיסק-תוף
מחיר: 9,000 שקלים