אין ניצולים בהתרסקות המטוס הרוסי: "תקלה, לא פיגוע"
בכיר בפרלמנט הרוסי: המטוס הצבאי שהתרסק הבוקר בדרך לסוריה ועליו עשרות חברי מקהלת הצבא האדום - התרסק בגלל תקלה טכנית או טעות אנוש
גורם רשמי רוסי אמר לפני הצהריים (יום א') כי מטוס הנוסעים הצבאי שהתרסק הבוקר בים השחור התרסק בגלל תקלה טכנית או טעות אנוש – הוא אינו מעריך שפעולת טרור גרמה להתרסקות, משום שהמטוס הופעל על-ידי הצבא. רוסיה הודיעה כי אין ניצולים בהתרסקות.
ויקטור אוזרוב, ראש הוועדה לענייני הגנה בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, אמר לפי סוכנות הידיעות "ריה נובוסטי" כי הוא "שולל לחלוטין" את האפשרות שפיגוע גרם להתרסקות.
המטוס היה בדרכו לבסיס של חיל האוויר הרוסי בסוריה, והיו בו 92 בני אדם – בהם רוב חברי מקהלת הצבא האדום. הוא התרסק זמן קצר אחרי שהמריא מעיירת הנופש סוצ'י שלחופי הים השחור.
משרד ההגנה הרוסי פרסם הבוקר את רשימת הנוסעים שהיו במטוס. ברשימה היו 64 מחברי מקהלת הצבא האדום – המקהלה הרשמית של צבא רוסיה – ובהם ראש המקהלה ולרי חלילוב. גם עיתונאים היו במטוס.
המטוס, מסוג טופולב 154, נעלם מהמכ"ם כשעליו 84 נוסעים ושמונה אנשי צוות, וכעבור זמן קצר נמצאו שברים של המטוס קילומטר וחצי מהחוף. מזוודות של הנוסעים נפלטו לחוף של סוצ'י. כלי תקשורת במדינה ציטטו הבוקר גורם רשמי שאמר: "עד כה, לאחר כשעה של חיפושים, לא נמצאו סירות הצלה".
בהודעה רשמית נמסר כי המטוס המריא מנמל התעופה אדלר בסוצ'י ל"טיסה מתוכננת", ולא העביר דיווח כמצופה למגדל הפיקוח ב-5:40 שעון מוסקבה, 20 דקות לאחר מכן. כל כוחות ההצלה באזור הוזנקו כדי לחפש את המטוס הנעלם. "לפי מידע ראשוני, המטוס הגיע לסוצ'י לתדלוק מבסיס חיל האוויר צ'קלובסקי שליד מוסקבה. סביר שהתרסק באזור ההררי באזור קרסנודר", צוטט מקור בסוכנות RIA. על פי RT (רוסיה היום), הגוף החוקר את התאונה מסר כי מדובר ב"כשל הנוגע לבטיחות ולהכנה לטיסה".
הטופולוב 154 הוא מטוס נוסעים צר גוף ותלת מנועי שפותח בימי ברית המועצות וייצורו הופסק ב-2006. על פי הערכות, כיום טסים כ-500 מטוסים מסוג זה, בעיקר במזרח אירופה ובאיראן. הוא תוכנן כך שיוכל להמריא משדות תעופה מושלגים כמו זה הנמצא בסוצ'י בעזרת שלושת מנועיו. גם צבא רוסיה עושה שימוש במטוסים אלה להטסת כוחותיו ללחימה בסוריה.
ב-2001 התרסק טופולוב 154 של חברת סיביריה איירליינס בים השחור כשעל סיפונו 66 נוסעים, 51 מהם אזרחים ישראלים.
ב-1996 החלה רוסיה בייצורו של מטוס מתקדם יותר, טופולוב 204, הנחשב למקבילה הרוסית למטוסי האיירבס 320 והבואינג 757 המערביים.