"מדינת ישראל שכחה אותנו": 368 תאונות ב-14 שנים בכביש 71
תושבי עמק יזרעאל נאבקים על שיפור התשתיות בכביש בין עפולה לבית שאן, שנפרש לאורך עשרות קילומטרים כמעט ללא גדר הפרדה. "המדינה השקיעה ברכבת אבל שכחה אותנו". הכבישים האדומים בישראל - פרויקט מיוחד
מי שנוסע בכביש 71 זוכה לחלוף על פני אחד הנופים היפים ביותר שישראל יכולה להציע. שדות עמק יזרעאל נפרשים
משני הצדדים, הגלבוע מלווה את הנסיעה, בריכות הדגים מקשטות את צדי הדרך והציפורים נודדות בשמיים. אך הסחת דעת קטנה שתביא לסטייה מהנתיב עלולה לעלות בחיי אדם.
כבישי המוות - הכתבות הקודמות:
"כל יום תאונה": 88 הרוגים בכביש 65
מנתוני עמותת "אור ירוק" עולה כי ב-14 השנים האחרונות היו בכביש 368 תאונות דרכים שגבו את חייהם של 35 בני אדם. 147 בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה, ולא פחות מ-1,146 נפצעו באורח קל. בשנה שעברה נהרג גבר כבן 40 וחמישה נוספים נפצעו באזור בית השיטה. לא רחוק משם, בחודש דצמבר 2014, נהרגו גבר כבן 35 ובנו בן ה-8.
כביש 71 מתחיל בעפולה ויורד מזרחה לכיוון בית שאן והגבול עם ירדן. עיקר התנועה המורגשת בכביש מורכבת ממשאיות שמובילות סחורה מירדן לנמל חיפה ובחזרה למעבר הגבול בגשר שיח' חוסין שבאזור בית שאן. בתקופה האחרונה הקים משרד התחבורה מחלפים בכניסה לחלק מהיישובים, ובחלק מהמקומות גם גדר הפרדה בין הנתיבים, אך תאונות הדרכים עדיין מתרחשות כמעט בכל יום.
תושבי האזור מתקוממים על העבודות להקמת המחלפים החדשים משום שהתמקדו בהצטלבויות בין תוואי רכבת העמק החדשה לכביש. "מדינת ישראל השקיעה ברכבת אבל שכחה אותנו", טוען נסים זמיר, שוטר בדימוס ופעיל חברתי מבית שאן, ממובילי המאבק להרחבת כביש 71. "אחרי שארבעה בני אדם, בהם נכד וסבתא, נהרגו בשבוע אחד החלטנו לצאת למאבק".
"יש כאן הרבה תנועה, הרבה משאיות שמסכנות את כל מי שנמצא בדרך. אתה מרגיש כמו ברולטה רוסית", מתאר זמיר. "אני לא מבין למה לא פותרים את הבעיה של הכביש אחת ולתמיד ופשוט מרחיבים אותו כמו שעושים לכל כביש מודרני". במסגרת המאבק שמוביל זמיר, הוקמה קבוצת הפייסבוק "71 הרוגים", ותושבי בית שאן מקיימים הפגנות למען שיפור התשתית בכביש, שבינתיים מסתפק בעבודות חלקיות בלבד.
באופן אירוני, שר התחבורה והממונה על המלחמה בתאונות הדרכים ישראל כץ חנך את הנסיעה הראשונה ברכבת העמק ב-19 ביולי, ובאותו היום נהרג הקורבן האחרון בכביש עד כה. אברהים זועבי, בן 60 מהיישוב נעורה, נהרג בדרך למסעדה שבבעלותו באזור עפולה. זועבי התנגש חזיתית במשאית שהגיעה ממול באזור מחלף נבות.
"בכביש הזה אין אפשרות לתקן את הטעות", מספר מוחמד, בנו של אברהים. "מספיקה חצי שנייה, אפילו לא שנייה של חוסר זהירות, ואתה מאבד את החיים שלך. אין גדר הפרדה בין הנתיבים, רק בצדדים. כך שאם אתה בסכנה אתה אפילו לא יכול לברוח".
מוחמד שחזר את הרגע שבו בישרו לו על התאונה שקיפחה את חייו של אביו. "דוד שלי התקשר וסיפר לי שאבא עשה תאונה. אחרי שהגעתי למקום וראיתי אותו, לא נתתי לאף אחד אחר מבני המשפחה לגשת אליו. לא רציתי שייראו אותו ככה. העדפתי שייזכרו אותו כמו שהוא, חזק ומחייך", סיפר בכאב.
ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור, אמר כי גדר הפרדה מוקמת בימים אלו בחלקים מהכביש, ומתבצעת הסדרה בחלק מהכניסות ליישובים לאורכו. "מדובר בכביש אדום ומסוכן שגובה קורבנות. אנחנו רואים פה תאונות דרכים עם הרוגים בכל שנה. אנחנו מקדמים תוכנית למחלף חדש בתל יוסף ולחיבורים נוספים למחלפים מעל רכבת העמק. לצערנו בישראל צריך לשלם בחיי אדם לפני שמתחילים בשיקום תשתיות של כבישים. זאת שיטה מקולקלת שצריך לשנות אותה", אמר ראש המועצה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, מסר כי "כל מי שנסע אי פעם בכביש הערבה בדרום, מבין את הסכנה בנסיעה על הכביש ובהשתלבות אליו מהיישובים באזור. לא צריך להיות מהנדס כדי להבין שהיעדר גדר הפרדה בין הנתיבים ואכיפה משטרתית מועטה הופכות כל נסיעה בכביש להימור על החיים. חייבים להפוך את כביש 71 לכביש בטוח לפני התאונה הבאה ולא אחריה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד וחברת נתיבי ישראל החלו בשדרוג הכביש לפני כשנתיים בעלות של יותר ממיליארד שקלים. השדרוג יכלול את הרחבת הכביש מדרך חד-מסלולית לדרך דו-מסלולית, בעלת שני נתיבים בכל כיוון. הפרויקט כולל הפרדה מפלסית בהצטלבות של כביש 71 עם כביש 765 ומערכות גשרים מעל מסילות הרכבת, ובהצטלבות עם יישובים וקיבוצים באזור.
בנוסף, גשר באורך 55 מטרים יוקם באזור ההצטלבות עם כביש 669. גשר נוסף באורך 60 מטרים יוקם מעל כביש 71". עוד נמסר כי המשרד הקים מעגלי תנועה ובחלק מהכביש נעשה שימוש בטכנולוגיה של "פס הרחבה מרעיד" שמתריע בפני נהגים שסוטים ממסלולם.