שתף קטע נבחר

 

להגביר האכיפה נגד נהגים שיכורים

ליל הסילבסטר הממשמש ובא, ידוע כלילה שבו יציפו את הכבישים נהגים שיכורים, ויסכנו את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך. הם יעשו זאת, בין היתר, משום שיעריכו את הסיכוי להיתקל בשוטר עם נשיפון, כנמוך

חגיגות סוף השנה האזרחית העומדות בפתח, עם מסיבות השתייה המסורתיות, הן זמן טוב לנהגים, ובמיוחד לנהגים הצעירים הקוראים שורות אלו, להיזכר: לפי ניתוח נתוני הלמ"ס לשנת 2014, מספר הנהגים הצעירים המעורבים בתאונות אלכוהול, מצוי בעליה חדה של כ 13%, הנובעת מחולשת אכיפת חוק איסור הנהיגה תחת השפעת אלכוהול. קראתם נכון, אגף התנועה במשטרה כמעט שלא אוכף את החוק שהמדינה חוקקה. ולכן, מספר הנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות אלכוהול וסמים בחמש השנים האחרונות, הגיע ל-406, למרות שהחוק קובע כי אסור לנהגים צעירים לנהוג לאחר שתיית אלכוהול, אף לא טיפה אחת.

 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא בעיה גלובלית, המפילה קורבנות שווא בתאונות דרכים בכל רחבי העולם. סקר שערכה עמותת אור ירוק מעלה שאחד מכל חמישה נהגים מודה שנהג תחת השפעת אלכוהול לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, נתון שנשמר לאורך השנים האחרונות.

 

ההבדל בין ישראל לבין יתר המדינות המפותחות, הוא שבעוד בשאר העולם המפותח ממקדות המשטרות את מאמצי האכיפה שלהן בנהגים שיכורים, כאן הבעיה נותרת פרוצה.

 

ליל הסילבסטר הממשמש ובא, ידוע כלילה שבו יציפו את הכבישים נהגים שיכורים, ויסכנו את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך. הם יעשו זאת, בין היתר, משום שיעריכו את הסיכוי להיתקל בשוטר עם נשיפון, כנמוך. לצערנו, תהיה זו הערכה מושכלת.

 

סם רטוב

מדוע נהיגה תחת השפעת אלכוהול מהווה סכנה כה חמורה? האלכוהול הוא סם רטוב, ובשונה ממה שנהוג לחשוב, הוא מתחיל לפעול את פעולתו ההרסנית כבר מהטיפה הראשונה שנלגמת. הוא נספג במחזור הדם, משפיע במהירות על מרכזי העצבים והמוח, ופוגע אנושות בתפקודי נהיגה חיוניים: הזיכרון, הקשב, הקואורדינציה, כושר השיפוט, כושרי הראיה והתגובה – כולם נפגעים משמעותית, גורמים לנהג לבצע שגיאות גורליות, ומקשים עליו לתקן אותן, ולהתמודד עם מצבי דרך מסוכנים.

 

ומכאן חומרתו של מחדל אי האכיפה של חוק איסור נהיגה בהשפעת אלכוהול, נמשך כבר שש שנים. לפי נתונים שאספה אור ירוק, עולה כי בכל יום מתרחשת תאונת אלכוהול בישראל בממוצע, ממנה נפגעים בממוצע כמעט שני אנשים, ובכל שנה נהרגים בנסיבות אלו קרוב ל-20 ישראלים.

 

אבל האמת היא שיש גם חדשות טובות: בשנים האחרונות חלה ירידה במספר תאונות הדרכים והנפגעים בתאונות אלכוהול, נתון המוכיח שניתן להיאבק בתופעה בהצלחה ולהפחית את מספר הנפגעים. יישום מלא של החוקים שחוקקו בשנים האחרונות (חוק 0% אלכוהול בקרב אוכלוסיות מיוחדות - צעירים ונהגים מקצועיים) יביא, בוודאות, להמשך הירידה במספר התאונות והנפגעים.

 

לנוכח הירידה במספר תאונות האלכוהול בשנים האחרונות, בולטת לרעה העלייה במספר הנהגים הצעירים המעורבים בתאונות אלכוהול. זו, באופן מובהק, תוצאה ישירה של אי אכיפת החוק האוסר על נהגים צעירים לשתות ולנהוג. ראש אגף התנועה החדש דורון ידיד חייב להעלות את אכיפת החוק החשוב הזה, לראש סדר העדיפויות של משטרת התנועה. צעד זה יביא, בוודאות, להצלת חיים צעירים רבים.

 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת אור ירוק
שמואל אבואב
צילום: עמותת אור ירוק
מומלצים