מה יעלה בגורל החוק המוזר של מיסוי דירה שלישית
חוק מיסוי דירה שלישית הינו חוק הרומס זכויות אדם באשר הם, פוגע פגיעה מהקשות ביותר בזכויות הקניין מתוך הצהרה ברורה שהמחוקק רוצה שאנשים יפרדו מנכסיהם
בעיית הדיור נוצרה במהלך תקופה ארוכה מאוד של מעל עשר שנים ואין ספק שחייבים להביא לפתרונה, אך גם אם ימצא פתרון מעשי, משך הזמן הנדרש לטיפול בבעיה ותיקונה דומה לאורך הזמן של היווצרות הבעיה. אין פתרונות קסם ולא ניתן יהיה לפתור את בעיית הדיור במהלך חודשים ספורים או בתקופה של שנה שנתיים.
ההצעה של השר האוצר למיסוי דירה שלישית, גם אם היא באה מתוך רצון טוב, אין ספק שמחטיאה את המטרה ובדרך מעלה שאלות מהותיות לגבי פגיעה בזכויות הבסיסיות של האזרחים:
האם מותר לפגוע ולגרוע מקניין של האחד ולגרום לו למכור את קניינו על מנת לסייע לכאורה לאחר להגדיל את קניינו ?
והאם מותר למדינה לחוקק חוק המעניש מחזיקי דירות ונותן להם פרס אם יפטרו מדירותיהם?
בואו נחשוב מה יעלה בגורלו של המס המוזר החדש, שמטרתו לעודד משקיעים למכור דירות ואם ימכרו את הדירה למחוסר דיור יזכו למענק המוחזר ממס שבח, כך למשל אם יש רווח חייב במס של 300 אלף שקל בדירה של 2 מיליון שקל - יכול לקבל המוכר את המענק - רק משום מה שכחו לספר נערי האוצר שהמדינה גבתה ממוכר הדירה מס רכישה אשר ברוב המקרים גבוה מסכום המענק והעשוי להגיע לסכום כפול מהמענק שמן הראוי היה להחזיר אותו למוכר. סעיף 3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו - קובע: אין פוגעים בקנינו של אדם.
סעיף זה נקבע מחוק מיד אחרי סעיף 2 המגן על החיים והגוף וכבוד - ולפני ההוראה המגנה על אלה (סעיף 4 לחוק) וגם לפני הגנה על החירות האישית ועל הפרטיות ועל צנעת הפרט (סעיפים 5 ו-7 לחוק).
סעיף 8 לחוק היסוד קובע כי "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה, אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש".
מכאן עולה שאלת רמת פגיעתו של החוק החדש בקניינו של בעל שלוש הדירות בזה הלשון: האם בגלל שאולי אדם אחד לא מסוגל לקנות דירת מוגרים ראשונה (כי היא יקרה לו והוא רוצה לשלם פחות ולא בגלל שאין לא כסף לקנות אותה) מותר להעניש אדם אחר מתוך מטרה ברורה ומוצהרת לגרום לזה האחרון למכור את דירתו על מנת שיחדל העונש לחול עליו ואף אם ימכור את הדירה יזכה בפרס. האם זו לא פגיעה ברורה בקניין, האם פגיעה זו - על מנת שאדם אחר יהיה לו דירה - אשר הוא רוצה לקנות אותה בכסף מלא והוא רק רוצה הנחה במחיר - האם זו תכלית ראויה ואינה עולה על הנדרש. ומה לגבי השוכר שיפנו אותו מאותה דירה אין לו זכות כלשהי שיהיה מי שישכיר לו דירה כי המדינה אילצה את הבעלים שלה למכור אותה
פגיעה בזכויות האדם
חוק מיסוי דירה שלישית, שאושר בכנסת לחוק במדינת ישראל, הינו חוק הרומס זכויות אדם באשר הם, פוגע פגיעה מהקשות ביותר בזכויות הקניין מתוך הצהרה ברורה שהמחוקק רוצה שאנשים יפרדו מנכסיהם - תכליתו אינה ראויה ועולה על הנדרש - שכן מי שיקנה את אותה דירה נמכרת - אם תימכר - הוא יקנה אותה בכסף מלא רק שהמדינה מעוניינת ל"חזק" את קנינו של זה שטרם קנה על חשבונו של זה שקנה קודם ושילם פי 8 מיסי רכישה על דירה זו.
יש להניח ששופטי בג"ץ יהיו חלוקים בדעותיהם לגבי חסינותו של חוק זה: אם לבטלו מעיקרו או להחזירו לדיון נוסף או להשאירו - וקשה לנחש מראש את תוצאות ההצבעה.
אם בג"ץ יחליט באופן תמוה בכל זאת להשאיר את החוק על כנו, וכי החוק חוקק בהליך חקיקה נאות ושאין לפסול אותו עקב הליך חקיקה זריז לילי ומוזר והחוק אינו פוגע בזכות הקניין ונועד לתכלית ראויה ואינו פוגע בזכויות היסוד של האדם ובחירותו לאופן ביצוע השקעותיו - במקרה הזה, בספטמבר 2017, עם סיום תקופת המענקים שאמור להעניק החוק וסיום תקופת ההרצה הקצרה מאוד, אשר לא צפויות לה כל משמעות על שוק הנדל״ן, יתבהר ליוזמי החוק שלא הושגה כל מטרה מאלה שהכריזו עליהן ואולי להפך - פחות התחלות בנייה, פחות היצע דירות ויותר משקיעים בדירה שנייה.
והנה לקראת הבחירות הבאות - סוף 2017 תחילת 2018 כל המפלגות חוץ מכולנו יבטיחו בכל תרועה כי מיד עם היבחרן יבטלו את החוק. צפוי שאפילו ראש הממשלה המכהן היום יבטיח לבטל את החוק מיד עם הקמת הממשלה הבאה. ואז כולם חוץ מכולנו יבינו שהחוק צפוי להתבטל תוך תקופה קצרה מיד אחרי הבחירות ומיד עם ביטולו מחירי הדירות ימריאו שוב עקב רכישת דירה שלישית על-ידי בעלי 2 דירות שלא רכשו את השלישית בהמתנה לביטול החוק.
ג'ק בלנגה, עו"ד ורו"ח סגן נשיא ויו"ר ועדת המיסים בלשכת רואי חשבון.