5 תרגילים פשוטים לשיפור הזיכרון בגיל מבוגר
"בשביל לשמור על יכולות המוח בגיל מבוגר צריך לאמן אותו", אומר מומחה בתחום ומוסיף אזהרה, "לגישה שאומרת שאין מה לעשות יש השלכות חמורות ודרמטיות על חייו של המבוגר. חשוב לדעת כי ניתן בעזרת כלים והרגלים פשוטים לאמן, לשפר ולפתח את המוח בכל גיל"
בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
מילים שמשנות מציאות. העלייה המבורכת בתוחלת החיים מעמידה בפני רבים מאתנו את השאלה כיצד ניתן לשמור על איכות החיים שלנו ושל הסובבים אותנו לאורך זמן. הפחד מ"אובדן הראש" משותף לרבים מאתנו , וחשוב לדעת כי לשאלות האם באמת יש מה לעשות, איך ניתן לא לשקוע? יש תשובה חד משמעית: כן וזה לא מסובך.
לאורך שנים רווחה הסברה כי המבנה האנטומי של המוח האנושי הבוגר אינו בר-שינוי, ובוודאי לא בר-חידוש. מזה למעלה משני עשורים חוקרי מוח, נוירולוגים ורופאים רבים מצביעים על כך שהמוח שלנו הוא איבר דינמי וגמיש. האופן שבו מתרחשים השינויים במוח הם תולדה של מחשבות ו/או פעולות שונות שאנו עושים מלידתנו ועד זקנתנו. המשמעות המעשית של תובנה זו היא יכולתו של המוח לייצר מערכות קשרים חדשות כתוצאה מהתערבות וגירוי חיצוניים. המוח מגיב להתנסויות, וככל שמאמנים ומאתגרים אותו יותר כך ילך וישתפר תפקודו.
עוד במדור 60 פלוס:
אופנועים וצניחה חופשית: החיים באקסטרים בגיל 70
במקום מלח וסוכר באוכל: הצמחים שמשמשים תחליף
10 סימנים לדמנציה ולמי צריך לפנות לעזרה
המוח לא יוצא לפנסיה
הזקנים נתפסים על ידי חלק מהמוסדות כאנשים שאינם מתאימים יותר לקחת חלק בפעילות של חשיבה ויצירה, תפיסה זו טיפחה מגמה המעודדת הוצאת זקנים מסביבת העבודה הפעילה בגיל צעיר יחסית.
גישה זו עלולה לעיתים להוביל לירידה דרמטית בהיקפי הפעילות הקוגניטיבית ועליה בתחושת של אובדן אמונה ביכולת העצמית ובתחושת של חוסר בתכלית, חלקם מוותרים מתוך תחושה ש"עכשיו הגיע הזמן לנוח מאתגרים"," עשיתי מספיק בעבודה", "יצאתי לפנסיה ומאז גם המוח שלי בפנסיה" ועוד ועוד. רבים מהם לא מודעים להשלכות החמורות של גישה זו על היכולת הקוגניטיבית שלהם בטווח הזמן המידי ובעיקר בטווח הארוך.
הבשורה הטובה הינה שניתן להאט את תהליך הירידה הקוגניטיבית בזכות העובדה שהמוח מגיב להתנסויות, ככל שמאמנים ומאתגרים אותו יותר כך ילך וישתפר תפקודו. מה שמאפשר לנו להשתנות, ללמוד ולהתפתח כמעט בכל גיל.
מעשירים את השיח
השיח השיגרתי העוסק בשאלות כמו מה שלומך היום? לקחת את הכדורים? מה להביא? וכדומה הינו שיח "שיגרתי" נחוץ ונידרש במהלך הקשר, יחד עם זאת מומלץ להעשיר את השיח על ידי שאילת שאלות פתוחות, שהתשובה עליהם דורשת התייחסות רחבה יותר מ"בסדר" או "לא בסדר", "כן" או "לא". שינוי השיח על ידי העשרתו עשוי לסייע באופן ניכר לשימור ושיפור יכולת החשיבה והזיכרון שלו.
5 פעולות לשיפור הזיכרון
שמירה על מעורבות חברתית: שיחה סביב נושא שעל סדר היום הציבורי /חברתי ובקשה ממנו להביע את דעתו בסוגיה או /ו שאלה האם זוכר עיסוק בסוגיה דומה בעבר? מה הוביל לדעתו למצב? מהן החלופות שהוא רואה לפתרון? מה הוא חושב שנכון לעשות ולמה? וכדומה.אתגר ההתמצאות במרחב ושיפור הזיכרון החזותי: תיאור מדויק של הדרך למקום מוכר. מה רואים מצד ימין ומה רואים מצד שמאל בעודו מתקדם מהבית לספריה העירונית, לחנות המכולת, לבית הכנסת. איך הדרך נראת בדרך חזרה.
מפת הזיכרון האישית: לבחור נושא כמו מוזיקה ולבקש שירשום/יספר על "פס הקול "של חייו, איזה מוזיקה הוא זוכר ולמה מכל תקופה בחיים, בהמשך ניתן לבחור ברצפים של מהו המזון האהוב בכל תקופה? אנשים שזוכרים לאורך החיים ועוד.
אלבום תמונות משפחתי / חפצים /מקומות: חזרה על הסיפורים המשפחתיים בקול רם תוך שאילת שאלות על אנשים, שמות, סיפורים, יחסי גומלין ,אופי ועוד.
מפגש עם אנשים: סוגיה מרכזית וחשובה הינה עידוד האינטראקציה הבין אישית ו"דחיפה" למפגשים חברתיים פעילים כולל היכרות עם אנשים חדשים.
הכותב הינו מנהל תכנית 'רגע חושבים' במכון פרוישטיין
על ההשפעה המפתיעה של משחקי וידאו על יכולות המוח גם בגיל מבוגר. אפשר להחזיר את תפקוד המוח של בני ה-80 לגיל 20:
בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
מומלצים