סכנה: כך תיזהרו מגזים רעילים בתחנת הדלק
גם אתם פותחים תחילה את פתח התדלוק של המכונית, רק לאחר מכן ניגשים לשלם, ובשעת המילוי ממתינים צמוד לצינור כדי לפקח מקרוב? אם כן, אתם ככל הנראה נחשפים שלא לצורך לאדי דלק רעילים ומסרטנים. לפניכם כמה כללים פשוטים שישנו לחלוטין את האופן שבו אתם מתדלקים
כשאנחנו באים למלא דלק בתחנת דלק, רבים מאיתנו לא מודעים לסכנות האורבות לנו בעת התדלוק. התחנות מהוות מקור משמעותי לפליטת אדי דלק, המכילים חומרים רעילים ומהווים סכנה בריאותית לשוהים בתחנות הדלק ובסמוך לה. אדי הדלק מכילים בנזן, מזהם המוגדר כמסרטן לאדם, ונכון לשנת 2015 התחנות גורמות לכ-20% מפליטות הבנזן בישראל.
כדי להבין את הסיכונים, יצאנו לסיור בתחנות דלק ביחד עם אמיר זלצברג, ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה. בביקור בתחנת הדלק פז, בדרך נמיר בתל אביב, גילינו בתי מגורים צמודים לתחנה, במרחק של פחות מעשרה מטרים בין צינור האוורור של מיכלי הדלק לחלונות התושבים. כיום כבר אסור לבנות בתי מגורים בסמוך לתחנות דלק, אך בעבר לא היו תקנות בנושא.
"זו תחנה דיי גדולה - היא משווקת יותר משלושה מיליון ליטר בנזין בשנה", אומר זלצברג, "גם אם אלפית מהדלק הזה נפלט לאוויר, מדובר באלפי ליטר של אדי דלק, חלקם רעילים ומסרטנים לאדם כמו בנזן".
מסתבר שבבדיקה שערכו בעבר אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחנה נמצאו חומרים מזהמים. תקן הסביבה לבנזן נכנס לתוקף ב 1.1.2017. במדידות שביצע המשרד בתחילת 2016 נמצאו ערכי בנזן הגבוהים מהתקן החדש. במשרד מסרו כי בחודשים הקרובים יבוצעו מדידות נוספות שמטרתן בין היתר להעריך את תרומת כלי הרכב לזיהום, לעומת תרומת התחנה, ולבדוק את השפעת מיקומה על כביש ראשי.
אם יימצאו חריגות מהתקן החדש, המשרד ידרוש מתחנת התדלוק הפעלת אמצעים נוספים לצמצום הזיהום כגון התקנת מערכות נוספות או הרחקת צינורות האוורור מבתי התושבים. במשרד מסרו עוד: "תושבי הבניין מתלוננים מאוד על ריחות של דלק, שגם אנחנו הרגשנו אותם. אנחנו עוקבים אחרי הנושא, ואם יהיה צורך ננקוט בהליכי אכיפה".
מחברת פז נמסר בתגובה: "התחנה עומדת בכל הדרישות הסביבתיות המחמירות ביותר כפי שאנו נדרשים על ידי המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב, ובין היתר מותקנות בה מערכות מישוב אדים מתקדמות הנבדקות תקופתית כנדרש ונמצאות תקינות.
"יש לזכור כי אחד המקורות העיקריים לפליטת בנזן הוא פליטתו מכלי רכב, וכידוע התחנה ממוקמת על עורק תחבורה השרוי בעומסי תנועה כדבר שבשגרה. אנו פועלים ונמשיך לפעול על פי כל הכללים הסביבתיים המחמירים להם אנו נדרשים. באם המשרד עדכן את הערכים בהם אנו נדרשים לעמוד, צר לנו להיוודע לכך מהעיתונות ולא מהמשרד עצמו".
קודם לשלם, אחר כך לפתוח את מכל הדלק
עבור מי שמתגורר בסמוך לתחנת דלק, זלצברג ממליץ: "יש לסגור את חלונות הבית, ואם אתם סובלים ממטרדים חוזרים ונשנים של ריח תתלוננו. תפנו למשרד להגנת הסביבה ונבדוק".
ואיך אפשר למזער את הסכנה בשעת התדלוק? "הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבחור את התחנה הנכונה", מסביר זלצברג, "אנחנו מחייבים את תחנות התדלוק במדינה באופן הדרגתי להפעיל מערכות ששואבות את אדי הדלק ומונעות מהם להיפלט החוצה בעת התדלוק. תחפשו דבר ראשון שלט: תחנות התדלוק מוייבות על פי חוק לסמן את התחנות".
יש לציין, כי במבצע האכיפה הארצי האחרון שערכו במשרד, שכלל גם ביקורות פתע בתחנות דלק, נמצאו ליקויים חמורים ב-16 תחנות.
הנה כמה כללים נוספים שיעזרו לכם לשמור על הבריאות שלכם:
1. בחרו בתבונה את מקום התדלוק: צריך לזכור כאמור שבחלק מהתחנות יש מערכות ליניקה ולהשבה של אדי דלק. הן נמצאות היום ב-60%-70% מהתחנות, והמדיניות של המשרד היא שעד סוף אפריל 2017 הן יהיו בכל תחנות הדלק בישראל.
2. דאגו קודם כל לתשלום, ורק לאחר מכן פתחו את הפתח של מכל הדלק. חבל שבזמן שאתם מטפלים במכונת התשלום, פתח הדלק יהיה פתוח והאדים ייפלטו לסביבה.
3. לאחר הסדרת התשלום הוציאו את אקדח התדלוק, הכניסו אותו עד הסוף פנימה והתחילו את התדלוק.
4. אם אתם מתדלקים בעצמכם, כדאי לקחת מרחק של כשני מטר מפתח הדלק של המכונית, כדי שלא תנשמו את האדים המתפזרים.
5. אם יש לכם ילדים קטנים היושבים באוטו, סגרו את החלונות על מנת לצמצם את חשיפת הילדים לחומרים. צריך לזכור שהמערכות להשבת אדי דלק מפחיתות רק 85% מהאדים, ולא 100%.
6. בסיום התדלוק הרימו את הידית כלפי מעלה על מנת למנוע טפטוף דלק, וסגרו במהירות את מכל הדלק על מנת למנוע פליטת אדים מיותרת.
זה אולי נראה לכם טריוויאלי, אבל מדובר בכללים שישמרו על הבריאות שלכם.