286 אלף מכוניות חדשות ב-2016 - שיא חדש
מעולם לא נמכר בישראל מספר גדול כל-כך של כלי רכב בשנה אחת. מה צופנת השנה הקרובה? לדעת היבואנים השונים, גם 2017 תשבור שיאים
דו"ח איגוד יבואני הרכב שהתפרסם היום חושף כי שוק הרכב הישראלי שוב שובר שיאים, עם 286,728 מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד - צמיחה מרשימה של 13% לעומת נתון 2015 , שקבע אף הוא שיא חדש. רף ה-300 אלף אותו ציפו לעבור? הוא ייאלץ להמתין לשנה הנוכחית, שכן לפי בכירי היבואניות, השנה תהיה טובה אף יותר מ-2016.
כצפוי, יונדאי היא המותג הנמכר ביותר ב-2016 עם 39,086 יחידות, גידול של 25 אחוזים לעומת אשתקד. קיה שהובילה את 2015 סיימה את השנה עם 38,069 (גידול של 13 אחוז). צמד הקוריאנית מחזיקות יחד ב-27 אחוז מכלל שוק הרכב. גם בשאר הטבלה אין שינוי, עם טויוטה שתופסת את המקום השלישי (30,040 יחידות, גידול של 3 אחוזים) וסקודה רביעית (19,511, גידול של 21 אחוזים).
מיצובישי, שבאוגוסט תפסה את המקום החמישי, שמרה עליו עד סוף השנה (17,988 יחידות, גידול של 12 אחוזים), בין היתר תודות לאאוטלנדר הפופולארי. יש לציין שבאופן מפתיע, המכונית הנמכרת ביותר בחודש דצמבר היא האטרז' עם 516 יחידות, כפליים מהמכונית הבאה אחריה, בעיקר בשל מסירות לשירותי הביטחון.
הדגם הנמכר ביותר הוא ג'יפון
הדגם הנמכר ביותר בישראל לשנת 2016 הוא קיה ספורטאז' עם 14,072 יחידות. הדור הקודם של הספורטאז' היה רכב הפנאי הראשון שהצליח לתפוס את המקום השלישי בשוק הרכב (2015), וכעת הוא הראשון מהקטגוריה הפופולארית שממוקם בצמרת המכירות. במקום השני מובילת שנה שעברה, קיה פיקנטו, עם 13,332. שלישי יונדאי טוסון עם 11,856 יחידות. זו פעם ראשונה בה הקונצרן הקוריאני מחזיק בכל שלושת המקומות הראשונים של הטבלה.
רביעית היא טויוטה קורולה, המשפחתית היחידה שתופסת מקום בחמישיה הראשונה עם 10,868 יחידות, לפני מיצובישי אאוטלנדר עם 10,055 מכוניות שנמכרו השנה.
הצומחים
בין המותגים שגדלו השנה ניתן למנות את פורד עם 4,021 יחידות וגידול של 106 אחוז, בעיקר תודות לחידוש שיווק הפוקוס. שנה מוצלחת יש גם לדאצ'יה עם 3,454 יחידות וגידול של 43 אחוז, בעיקר תודות להצטרפות הסנדרו והגרסה האוטומטית לסנדרו סטפווי.
סיטרואן עם 7,620 יחידות מציגה גידול של 33 אחוז, והונדה עם 6,998 גדלה ב-30 אחוז למרות היצע דגמים מוגבל וותיק. שברולט עם 8,802 יחידות גדלה ב-26 אחוז בעיקר תודות לספארק החדשה, ואיסוזו סוגרת את השנה עם 1,957 יחידות מהדימקס, למרות שהוא הוותיק בקטגוריה ורגע לפני מתיחת פנים. הטנדר הוותיק שומר על מעמדו כנמכר ביותר זו שנה 13 ברציפות. רנו גדלה השנה ב-16 אחוז, תופסת את המקום התשיעי עם 10,786 יחידות - הפעם הראשונה ב-15 השנים האחרונות שהמותג הצרפתי חצה את רף עשרת אלפים היחידות.
המצטמצמים
מאזדה הממוקמת שישית בטבלה קטנה השנה ב-16 אחוזים, בעיקר בשל מחסור באספקת ה-CX5 והתעכבות בהגעת אחיו הקומפקטי ה-CX3, שמנעו מהיצרנית היפנית נוכחות בקטגוריה הצומחת ביותר בשוק הרכב הישראלי. ניסאן שתופסת את המקום ה-8 קטנה השנה ב-2 אחוזים, בעיקר בשל היצע דגמים מתיישן וירידה בפופולאריות הקשקאי אל מול המתחרים הרבים שקמו לו. MG הסינית קטנה השנה ב-68 אחוזים עם 282 יחידות שנמכרו, רובן ככולן מהסופר-מיני MG3.
הפרימיום
קטגוריית רכבי היוקרה מציגה צמיחה גדולה עוד יותר משאר השוק. אודי שמרה גם השנה על מיקומה הראשות הטבלה עם 4,183 יחידות וגידול של 25 אחוזים. מרצדס שומרת על המקום השני עם פער דומה ל-2015 של כ-800 מכוניות מאודי ו-3,419 בסך הכל - גידול של 33 אחוזים. גם ב.מ.וו גדלה השנה באחוזים דומים (25 אחוז), ועם 3,021 יחידות תופסת את המקום השלישי.
לקסוס, היצרנית הראשונה בקטגוריה שאינה גרמנית, היא גם הראשונה בסגמנט למסור בשנה החולפת (מעט) פחות מכוניות מ-2015 - 1,400, צמצום של 3 אחוזים. וולוו הדולקת אחריה צמצמה משמעותית את הפער, עם 1,261 מכוניות חדשות וצמיחה של 24 אחוזים, בין היתר תודות לרכב הפנאי החדש XC90 והורדת המחיר ל-V40.
אינפיניטי מסרה השנה 348 מכוניות, וירדה במעט (10 אחוזים), בזמן שקדילאק הציגה ירידה תלולה עם 285 יחידות בלבד וצמצום של 21 אחוזים בהשוואה לאשתקד. הבריטים הציגו זינוק מרשים מאוד עם 339 יחידות ללנד רובר (גידול של 80 אחוז) ו-136 יחידות ליגואר (גידול של 400 אחוז). גם פורשה מציגה גידול מרשים עם 92 מכוניות (גידול של 70 אחוז), מזראטי עם 53 מכוניות (גידול של 43 אחוז). מבין רכבי הספורט אסטון מרטין מסיימת עם 13 מכוניות לעומת 18 ב-2015 ופרארי עם 9 לעומת 4 בשנה שעברה.
רשימת עשרת המותגים הנמכרים ביותר ב-2016
1. יונדאי – 39,086
2. קיה – 38,069
3. טויוטה – 30,040
4. סקודה – 19,511
5. מיצובישי – 17,988
6. מאזדה – 14,303
7. סוזוקי – 13,413
8. ניסאן – 11,664
9. רנו – 10,786
10. פולקסוואגן – 9,064
רשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר ב-2016
1. קיה ספורטאז' – 14,072
2. קיה פיקנטו – 13,332
3. יונדאי טוסון – 11,856
4. טויוטה קורולה – 10,868
5. מיצובישי אאוטלנדר – 10,052
6. סקודה אוקטביה – 8,404
7. מאזדה 3 – 6,702
8. יונדאי i25 – 6,516
9. יונדאי i10 – 5,714
10. סיאט איביזה – 5,438