שתף קטע נבחר

 

שימוע לרכבת בגין זיהום אוויר. ההנהלה מאיימת: "נסגור קווים"

המשרד להגנת הסביבה התריע היום מזיהום אוויר גבוה בתחנות רכבת השלום בת"א ויוספטל בבת ים, וקרא לאוכלוסייה רגישה לצמצם למינימום את זמן השהיה ברציפים. מנהלי רכבת ישראל זומנו לשימוע במשרד. בתגובה נמסר מהרכבת: "מאחר והרכבת אינה מתכוונת לפעול בניגוד לדין, משמעות החלטת המשרד היא סגירתם המיידית של קווי הרכבת העוברים בת"א"

המשרד להגנת הסביבה הזהיר היום (ג') את ציבור הנוסעים מזיהום אוויר גבוה בתחנות הרכבת השלום בתל אביב ויוספטל בבת ים, וזימן את מנהלי הרכבת לשימוע. בתגובה, איימו ברכבת לסגור קווי תחבורה. ברכבת לא פירטו מתי ייסגרו הקווים או באילו קווים מדובר, ומסרו כי הדבר יוחלט אחרי השימוע שיהיה כנראה בתחילת השבוע הבא. בלי קשר לפרשה, ממחר בשעה 19:00 ועד יום ראשון הבא ב-5:00 תסגרנה תחנות תל אביב האוניברסיטה והרצליה בשל עבודות שדרוג.

 

המשרד להגנת הסביבה פרסם את האזהרה בהתייעצות עם משרד הבריאות. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי קיים חשש לבריאות הציבור השוהה ברציפי תחנות רכבת השלום ויוספטל, בעיקר לאוכלוסייה הרגישה, כמו נוסעים שהם חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון

 

האזהרה פורסמה בשל חריגות חוזרות ונשנות בנוכחות מזהמי אוויר, והציבור התבקש לצמצם למינימום האפשרי את זמן השהות ברציפים בתחנות.

תחנת רכבת השלום (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
תחנת רכבת השלום(צילום: ירון ברנר)
 

במשרד הסבירו, כי בתחנות השלום ויוספטל קיים חשש לבריאות הציבור לאור חריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקי דיזל) וחנקן דו-חמצני (סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב אך גם מקטרי רכבת), המנוטרים בתחנות. קיימות כיום עדויות לכך שחשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר, כפי שנמצאו בתחנות, מגדילות את הסיכון לבריאות הציבור, מסרו במשרד.

 

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, אמר כי "המשרד להגנת הסביבה רואה בזיהום האוויר מתחבורה כאחד מהאיומים הסביבתיים הקשים ביותר על חיי ובריאות תושבי ישראל. אנחנו רואים בחומרה רבה את רמות הזיהום האוויר הגבוהות שהתגלו בתחנות הרכבת השלום ויוספטל שמאיימות על בריאות הציבור, במיוחד על האוכלוסיות הרגישות.

 

"חובתנו מצד אחד להזהיר את הציבור ומצד שני לצאת למאבק נחוש מול רכבת ישראל, על מנת למצוא פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות אלו. החיים של כולנו והבריאות של כולנו אינם בני ערובה של אף חברה תחבורתית - גדולה וחשובה ככל שתהיה".

 

הרכבת: המשרד גורם לכאוס תחבורתי

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה פועל להפסיק את תנועת הרכבות לתל אביב וממנה ולגרימת כאוס תחבורתי שלא היה כמוהו מזה שנים רבות. כמאה אלף נוסעים ביום יאלצו לוותר על שירות הרכבת בשל הנחיות המשרד להגנת הסביבה שמשמעותן בפועל הינן הפסקת תנועת הרכבת מגוש דן וממנו. החלטת המשרד עלולה לגרום לכאוס תחבורתי ולשימוש באלפי רכבים ואוטובוסים במקום ברכבות שיביאו להגברה משמעותית של הסיכון בדרכים ולאי הפחתה בזיהום האוויר.

 

"למרות דיאלוג מקצועי רציף, שנמשך זה כמה שנים, בין רכבת ישראל לבין המשרד להגנת הסביבה בנוגע לרמת זיהום האוויר בתחנת הרכבת השלום בתל-אביב ובתחנות קוממיות ויוספטל בקו איילון, החליט המשרד להוציא לרכבת ישראל זימון בהול לשימוע.

 

"ההזמנה לשימוע נמסרה על אף שהרכבת נוקטת בכל האמצעים שעומדים לרשותה למציאת פתרונות מקצועיים מידיים לנושא, הן בארץ והן בחו"ל, ולמרות שפרויקט חשמול קווי הנוסעים של החברה, שכידוע, נמצא כבר בעיצומו, צפוי לצמצם את זיהום האוויר כבר עם הפעלת קו הרכבת המחושמל הראשון, מהרצליה לירושלים ולסייע בפתרון הבעיה, בטווח של שנים אחדות.

 

"מאחר והרכבת אינה מתכוונת לפעול בניגוד לדין, המשמעות האופרטיבית של החלטת המשרד להגנת הסביבה הינה סגירתם המיידית, המלאה או החלקית, של קווי הרכבת העוברים בתל-אביב.

 

"למעשה, מאיים המשרד להביא לסגירת תחנות הרכבת העמוסות ביותר בישראל, המשרתות כמאה אלף נוסעים ביום, ובפועל – להשבתת כל תנועת הרכבות אל מטרופולין תל-אביב וממנו. מעבר לכאוס התחבורתי הלאומי שייגרם בשל כך, ברור גם הנזק לבטיחות בדרכים ולהשפעה ההרסנית גם על זיהום האויר וזאת לאור עשרות אלפי מכוניות נוספות ואוטובוסים בכבישים במקום רכבות.

 

"רכבת ישראל תפעל לשכנע את המשרד להגנת הסביבה כי האינטרס הלאומי מחייב את המשך תנועת הרכבת במקביל לשיתוף פעולה בין הצדדים במציאת פתרון כולל לסוגיה והכל לטובת ציבור הנוסעים בישראל. לצערנו, מוכיח הזימון הבהול לשימוע, כי הדבר לא צלח בידנו עד כה אולם לא נפסיק לנסות".

 

המשרד להגנת הסביבה: צי הרכבות מיושן ומזהם

בהמשך להאשמות הרכבת, מסרו מדוברות המשרד להגנת הסביבה: "המשרד פועל מול רכבת ישראל כבר תקופה ארוכה להפחתת זיהום האוויר בתחנת רכבת השלום ובתחנות נוספות. חרף דרישות המשרד והצעדים שנעשו על ידי הרכבת לגיבוש פתרונות להפחתת הזיהום, לא נקטה הרכבת בפעולות מעשיות שהביאו להפחתת זיהום האוויר החמור בתחנות.

 

"למרות טענות רכבת ישראל, הרי שהמשרד להגנת הסביבה אינו פועל לסגירת התחנות אלא לקידום פתרונות להפחתת זיהום האוויר בתחנות, לעמידה בדרישת החוק ולמניעת נזק בריאותי לציבור – מטרות שראוי כי יעמדו אף בראש סדר העדיפויות של רכבת ישראל, המפעילה צי רכבות מיושן ומזהם".

 

"המשרד להגנת הסביבה רואה במערכות הסעת המונים, ובכלל זה ברכבות נוסעים אמצעי תחבורה נכון מבחינה סביבתית ובעל פוטנציאל להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. למשרד להגנת הסביבה יש חובה חוקית להתריע בפני הציבור על מצב זיהום האוויר כפי שנמצא בתחנות אלה והתרעה לציבור פורסמה בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתן טורקיה
תחנת רכבת השלום
צילום: מתן טורקיה
מומלצים