בזכות מלניה: סלובניה על המפה - ועושה כסף
כשהעולם מתעניין בגברת הראשונה שנולדה בסלובניה, במדינה הקטנה לא מבזבזים זמן. שלל מוצרים חדשים נושאים את שמה, סיורים מודרכים עוקבים אחרי תחנות חייה ומספר התיירים מזנק: "זו גאווה לאומית"
עוגות "מלניה" מוזהבות, נעלי בית "הבית הלבן" וטיולים מאורגנים בעקבות תחנות חייה של הדוגמנית לשעבר. סלובניה הקטנה לא מבזבזת זמן וממהרת לנצל את ההזדמנויות העסקיות מהסלובנית המפורסמת בעולם - מלניה טראמפ, הגברת הראשונה הנכנסת.
בזכות מלניה סלובניה נמצאת "על המפה". מספר התיירים האמריקנים שהגיעו אליה קפץ בחודשים אוקטובר עד ינואר ב-11% ל-80 אלף בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015. "העניין בסלובניה התעצם לא רק אחרי שטראמפ ניצח, אלא התחיל כבר כשהוא הודיע על המועמדות לנשיאות", מסרה דוברת מועצת התיירות הסלובנית.
"סלובניה, יעד 'בוטיק' תיירותי, הפכה למוכרת יותר בציבור ובתקשורת בארה"ב. בזכות העניין ההולך וגובור מועצת התיירות מתכננת קמפיין דיגיטלי אינטנסיבי עבור השוק האמריקני ב-2017", הוסיפה הדוברת. היא מצפה שהמגמה רק תתחזק אחרי שטראמפ ייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, במיוחד בעיירת הולדתה של מלניה – סבניצה, 100 ק"מ מהבירה לובליאנה.
עד לאחרונה הייתה ידועה סבניצה, בת 5,000 התושבים, בזכות מפעלי הטקסטיל והרהיטים שלה ובטירה עתיקה בת 900 שנה. מעטים בעיירה עוד זוכרים את מלניה קנאבס (שם נעוריה של מלניה) שנולדה ב-1970.
מלניה עזבה את העיירה כשהייתה נערה ופתחה בקריירת דוגמנות בינלאומית, שבמהלכה הגיעה לניו יורק ופגשה את טראמפ. ב-2005 הם נישאו. שנה אחר כך קיבלה אזרחות אמריקנית.
מאז שקיבלה אזרחות והתחתנה עם טראמפ מלניה ביקרה במולדתה לעיתים נדירות. להוריה עדיין יש בית בסבניצה, אבל הם חיים בארה"ב. אך גם הקשר הרופף שיש למשפחה לסלובניה כיום לא מונע מהיזמים המקומיים להיכנס ל"מלניה-מאניה".
במאפיית ג'וליג'ה, ברחוב הראשי בסבניצה, מחלקים תמורת שלושה אירו פרוסה מעוגת "מלניה" עם שוקולד לבן, אגוזים וציפוי מוזהב. במאפייה מספרים שמדובר בלהיט, בקרב תיירים ומקומיים כאחד.
"זו גאווה לאומית, אנחנו מוכרים הרבה עוגות כאלה בשבועות האחרונים. אנשים עושים את כל הדרך מלובליאנה", סיפרה עובדת במאפייה, שחולמת על מכירות גבוהות יותר אחרי ההשבעה של טראמפ. "מועצת התיירות המקומית הודיעה כי אז יגיע לעיירה אוטובוס מלא בעיתונאים זרים".
באחת הגבעות שמקיפות את סבניצה מציעה מסעדה כפרית את תפריט "מלניה" שבו מככב דג הפורל. מסעדה אחרת מציעה את פנקייק "מלניה" עם אוכמניות, קרם וניל וכמובן – אבקת זהב.
סוכנות הנסיעות מורניקה מתכננת להשיק בחודש מרס את ה"מלניה-טור", שיכלול סיור מודרך בתחנות המפתח של מלניה בסבניצה, לובליאנה ובמילאנו באיטליה - שם החלה את קריירת הדוגמנות שלה.
גם חברת נעליים סלובנית הצטרפה לטירוף המקומי והשיקה מהדורה מוגבלת של נעלי בית "הבית הלבן". דוברת החברה אמרה: "אנחנו שולחים לגברת הראשונה העתידית זוג נעליים, בתקווה שיחממו את רגליה בחודשי החורף הקרובים".
הזוג טראמפ לא מתלהב, בלשון המעטה, ממוצרי "מלניה" שנמכרים בסלובניה. לאחרונה שכר הזוג עורך דין סלובני במטרה לעצור את השימוש בשמה ובדמותה למטרות פרסומיות ללא הסכמת הטראמפים. במועצת סבניצה הגיבו בהתאם והורידו שלט חוצות עם דמותה של הגברת הראשונה העתידית. יצרנית דבש בעיירה הורידה מהמדפים דבש שנטען שהוא "מהגן של מלניה".
בתי עסק אחרים פשוט שינו את שם המוצרים. פיצריית רונדו למשל החליפה את שם מנת הדגל שלה, המבורגר "טראמפ", להמבורגר "הנשיאותי". אחד הקינוחים במסעדה, מוס מסקרפונה "מלניה", נשאר בינתיים בתפריט.
הפרשן הסלובני דז'אן סטייבוץ' מדגיש כי מדובר ברצון למצות את הפוטנציאל המסחרי, ולא באהדה לסלובנית שחיה בארה"ב כבר שנים. לדעתו לסלובני הממוצע לא אכפת ממלניה. הוא אומר שחוץ מזה שהיא לא חיה בסלובניה כבר שנים היא גם לא פעלה למען הסלובנים כשהייתה בחו"ל, ולא עשתה שירות טוב לארצה. "הסלובנים מרגישים שהיא נסעה לארה"ב כי נמאס לה מסלובניה", הוא מסביר.