מארה"ב לעכו: מרכז מחולל שינוי תעסוקתי
המרכז לאמנות וטכנולוגיה, שמתחיל לפעול בימים אלה בעכו, החל כחזונו של נער אפרו-אמריקאי, וצמח למרכזים מחוללי שינוי הפועלים ברחבי ארצות הברית. המרכז בעכו הוא הראשון שנפתח מחוץ לארה"ב. היוזמים מציעים באמצעותו הזדמנות אמיתית לשינוי מקצועי, ומחזקים את הלכידות החברתית בסביבה המשותפת
ביל סטריקלנד (Bill Strickland), איש החזון מאחורי A-CAT, המרכז לאמנות וטכנולוגיה, גדל כילד אפרו אמריקאי בשכונת מצוקה בפיטסבורג על רקע תחושת אפליה, מתיחות בין שחורים ולבנים ופשיעה גואה, וידע דבר או שניים על חיים בחוסר תקווה. המודל שיזם והקים בעקבות מפגש מקרי ששינה את חייו, שוכפל בהצלחה פעמים רבות בארצות הברית ושינה את חייהם של אלפי צעירים.
בית הספר לא היה העדפתו הראשונה של סטריקלנד הצעיר. יובל שנים חלפו מהיום בו התהלך בעקבות מוזיקת ג'אז וריח של קפה, והגיע אל חדר האמנויות בבית הספר התיכון בו למד. מורה לאמנות, שעסק שם ביצירת כלי קרמיקה, הזמינו להיכנס. המפגש עורר את רגישותו של הנער ונתן לו סיבה לקום בבוקר.
לימים הודה סטריקלנד, שהמורה ההוא הציל את חייו, וכי כל אדם צריך לקבל הזדמנות לעצב את גורלו בעצמו. זה הרעיון העומד בבסיס המרכזים מחוללי השינוי שהקים: לחזק בני נוער באמצעות אמנויות וטכנולוגיה, ולהציע למחוסרי עבודה מהשכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות הכשרות לחיים, בתחומים הנכונים לסביבתם.
סוג'וד זיני - המרצה להדפסת תלת מימד מדגימה. צילום: אושרי כהן
הנסיון מראה שהתוצאות מוכחות בשטח: הסטודנטים, הלומדים בתוכניות האמנויות של המרכזים האמריקאים, משלימים את ההשכלה התיכונית שלהם בשיעור של 98 אחוזים, כפול מהממוצע המקומי.
סטריקלנד בחר לשלב בקורסים תלמידים אפרו אמריקאים ולבנים, במטרה ליצור ביניהם היכרות. המרכז הראשון, MBC, נפתח באחת השכונות הקשות בפיטסבורג, כשהתלמידים ואנשי הקהילה סייעו בשיפוץ הבניין. בעקבותיו קמו מרכזים נוספים.
בין המקומות שהקים סטריקלנד נמצאים "אמפיתיאטרון קולינרי", שבו תלמידים לומדים לבשל אוכל גורמה, מרכז גננות מסחרי המגדל סחלבים מרהיבים, ואולם ג'אז שבו כבר הופיעו המוסיקאים האגדיים דיזי גילספי, וינטון מרסליס ואחמד ג'מאל. המרכזים עובדים עם מעסיקים מקומיים וחברות מקומיות דוגמת היינץ, הקולטת אל מפעליה את התלמידים העוברים הכשרה במרכז.
את המוסדות שהקים מפארות יצירות אמנות, והחדרים מרווחים ומוארים. שומרים אינם נראים בסביבה, וגם לא מערכות אזעקה או מצלמות אבטחה. הערך האסתטי הוא אמירה המבטאת את תפיסתו של סטריקלנד: יש לתת לצעירים את הטוב ביותר, להכשירם לעבוד על הציוד המקצועי והמתקדם ביותר ולסמוך עליהם שיידעו לשמור על כל אלה.
כיתת תיירות במרכז החדש. צילום: אושרי כהן
בישראל הוקם המרכז ביוזמתו של מרק פרנק (Mark S. Frank), יו"ר עמותת NICAT, שעבד כעורך דין במרכז הראשון שהוקם בפיטסבורג, וליווה את תלמידי המרכז בפעילותם. המטרה: לספק אימון קריירה משמעותי בסביבה יפה ואסתטית, וללמד נוער ערבי ויהודי כישורי חיים באמצעות האמנויות והטכנולוגיה. המרכז ממוקם בעכו, בשל היותה עיר שחיים בה יהודים וערבים במעורבות אמיתית, ובגלל השאיפה ללכידות חברתית בין האוכלוסיות, והוא ישרת את האזור כולו.
קבלת מענה תחת קורת גג אחת
המודל הועתק לעכו בשלמותו וכמו בארה"ב, הוא מתייחס לשכבה סוציואקונומית מסוימת שבה מתחולל השינוי, המתמודדת עם קשיים כלכליים וחברתיים ופועלת בזיקה לסביבה המעורבת, שבה לעיתים אנשים חיים אלה לצד אלה ומתקשים לתקשר.
הצרכים משותפים לכולם, והם מקבלים מענה תחת קורת גג אחת. כמו בארצות הברית, גם בעכו יקפידו על תיאום צרכים עם התעשיינים מקומיים, והצעות ההכשרה המקצועית יהיו בהתאם.
המרכז נמצא בבניין חדש במרכז העיר, סמוך לקניון עזריאלי, ועובד בשני מישורים - העשרה והכשרה. בני נוער (14-18) ייהנו מחוגי העשרה בצילום ובהדפסות תלת מימד. מחוסרי עבודה בגילאי 18 ומעלה ימצאו כאן קורסי הכשרה בתיירות ובתעשייה.
הקורסים פונים אל כלל האוכלוסייה במטרה לתמוך בקהילה ולסייע לאוכלוסיות מוחלשות ביציאה ממעגל האבטלה, ולכן הקורסים למיעוטי יכולת יינתנו ללא תשלום.
כיתת צילום במרכז החדש. צילום: אושרי כהן
מנכ"ל המרכז הוא נעים עביד, תושב עכו, מהנדס אקוסטיקה ובעל חברת ייעוץ אקוסטי ואולפן סאונד מקצועי. לצד אלה, עביד עוסק שנים ארוכות בעשייה למען חיים בסביבה משותפת. ב-2008, בעקבות מהומות יום כיפור בעכו, פעל עם יוסי פיטוסי וזוהיר בהלול להקמת עמותת "קשת, עכו עיר משותפת".
הקבוצה נוצרה מתוך התמהיל התרבותי והאתני של העיר, היא מקיימת פעילות ענפה והפכה למודל עבור ערים מעורבות אחרות בארץ.
"תמיד היה לי ברור שניתן לנהל דו שיח שוטף בין האוכלוסיות, ולהתגבר על הקשיים שבדרך". אומר עביד שגדל כילד נוצרי בשכונה יהודית בעיר החדשה בעכו, "בפעילות המשותפת אנחנו לא מנסים להמציא את הגלגל, אלא להחזיר אותו אל המקום שבו היה לפני שהדברים התקלקלו", הוא מסביר.
"בעכו תמיד חיו ערבים ויהודים ביחד, ביחסי חברות ושכנות, אבל משהו השתבש בדרך. כילד, תמיד הלכתי לסוכת השכנים והם באו אלינו כדי לראות את עץ האשוח. בל"ג בעומר הלכנו ביחד לאסוף עצים למדורה. בשנים האחרונות איבדנו את הדברים האלה ואנו שומעים בעיקר על הדברים הקיצוניים".
את סטריקלנד פגש עביד לראשונה ב-2015, ונשבה ברעיון הפעילות. הוא הצטרף לעמותה, הפך לחבר הוועד המנהל ובהמשך התמנה למנכ"ל. הוא חולל שינויים פרקטיים רבים בתכנון המקום, ובימים אלה שוקד על התכנים.
"הרגשתי שזו אחריותנו כתושבי עכו, יהודים וערבים, לאמץ פרויקט כזה" הוא מסכם "גם ביל סטריקלנד לקח אחריות ופעל לשינוי המצב, והצליח. אני בא מהתחום החברתי, ומאמין שהשינוי צריך להיעשות מבפנים, מהחברה עצמה. לא צריך לחכות רק לממשלה שתיתן תקציב ותפעל לקרב בין העמים, הכול תלוי בנו. אנו עוסקים בתחומים חברתיים כלכליים, ובכך תורמים רבות לדו שיח, גם מבלי לעסוק בדו שיח עצמו".
לפרטים והרשמה: מרכז A-CAT לאמנות וטכנולוגיה לראשונה בישראל, רח' העמל 4, עכו, שעות פתיחה: 08:00-20:00; טל': 04-6803333.