שתף קטע נבחר
 

בני הנוער שמספיקים לעשות הכל

אורית שרה אופרה, רוני קופצת לגובה בנבחרת אתלטיקה, שחר משחק ברידג' ונטע מנגנת על פסנתר ומתאמנת בהתעמלות קרקע. הכירו את המחוננים שמצליחים להצטיין בכל דבר שהם עושים

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

אנחנו רגילים לומר על בני נוער שהם מרוכזים בטלפון שלהם, עסוקים בסלפי ושום דבר לא באמת מעניין אותם. אבל הרבה נערים ונערות בוחרים להשקיע בלימודים ובמקביל לטפח תחביב ולהשקיע בו שעות רבות. איך הם עושים את זה? בדקנו עם ארבעה מחוננים שמוצאים את הזמן והאנרגיות להכל.

 

"העשייה במוזיקה ממלאת אותי בכוחות"

אורית מישייב, בת 16, לומדת בכיתה י"א, ובמקביל ללימודים בבית ספר לומדת בתוכנית "אודיסיאה" באוניברסיטת בן גוריון. היא מגיעה ללימודים באוניברסיטה אחת לשבוע ליום מלא ולומדת פיזיקה, ביולוגיה ומתמטיקה. במקביל, היא שרה אופרה באופן מקצועי שלוש פעמים בשבוע.

אורית מישייב (צילום: יוחאי דן)
אורית מישייב(צילום: יוחאי דן)
 

"התחלתי ללכת לקונסרבטוריון באמצע כיתה ח'", היא מספרת. "תמיד אהבתי לשיר, בבית ספר יסודי הייתי במקהלה. המורה שלי בקונסרבטוריון חשפה אותי לעולם המוזיקה קלאסית. אני נהנית לשמוע מוזיקה קלאסית גם באוזניות מתאמנת בבית". לדבריה, לא פשוט לשלב את התחביב עם התוכנית למחוננים אבל המאמץ שווה. "העשייה במוזיקה ממלאת אותי בהמון כוחות שמאפשרים לי להתמודד עם המעמסה של הלימודים. זה עניין של מוטיבציה ורצון, ככל שתהיה ממוקד מטרה זה יעבוד. גם האוניברסיטה וגם הקונסרבטוריון פתחו בפני עולם אחר של פתיחות וחופש - אני לא מאמינה רק בלימודים. צריך חופש, חברים ומשפחה בשישי-שבת. בסוף הכל מסתדר יחד".

 

משפחה של מחוננים

 

מישייב זוכה להרבה תמיכה מהסביבה שמאפשרת לה להצליח. "אמא שלי היא החברה הכי טובה שלי", היא אומרת. "אני נאחזת בה כדי להסתכל על המטרה הכללית - לעשות מה שאני אוהבת ולהצליח בו. היא למדה אותי להפריד בין 'בא לי' לבין 'הרצון'. לפעמים בא לי לראות טלוויזיה אבל אם המטרה שלי היא להגיע לרמה שבה אני שרה הכי טוב או לעשות תואר במדעים, אז אני צריכה להשקיע בזה, לכן למרות הפיתוי, אני אוותר על ה'בא לי' לטובת מה שחשוב לי".

 

"בספורט אני לא חושבת על כלום"

רוני סלומון משתתפת בנבחרת "אתלטי לידר" בירושלים, לצד לימודים בתוכנית "אלפא" באוניברסיטה העברית."אני לומדת כימיה ונדרשת ממני הרבה למידה עצמית לקראת הגשת עבודת הגמר ואני נפגשת עם המנחה שלי אחת לשבועיים. במקביל, אני קופצת לגובה, זו השנה החמישית. מתאמנת ארבע פעמים בשבוע אחרי בית ספר. בנוסף, יש גם תחרויות, נסיעות והרבה אימונים". הספורט, לדבריה, משחרר: "אני לא חושבת על כלום, מתרכזת רק בקפיצה. זה שונה מאוד מהמקום של לשבת מול דף ועט. אני מרגישה איך הגוף עובד, זה מתחבר לי ללימודים במדעים, הכי מדהים שיש".

רוני סלומון (צילום: אלבום פרטי)
רוני סלומון(צילום: אלבום פרטי)
 

- איך את מספיקה הכל?

"צריך לדעת כיצד לנהל נכון את הזמן. אין זמן לראות סרטים או סתם לנוח או לרבוץ מול הטלוויזיה. אני נפגשת עם חברים אבל במידה, בוחרת במה להשקיע. בית הספר שלי מאוד עוזר. משחררים אותי משיעורי ספורט ואם יש חלון, אני קוראת מאמר. משקיעה זמן בדברים הנכונים".

 

אלוף בברידג'

שחר דנק בן ה-14.5 הוא תלמיד כיתה ט' מהיישוב שימשית וכבר הפך לאלוף העולם בברידג'. לברידג' נחשף עוד כשהיה בכיתה ה', דרך אחד המורים שלימד אותו. הוא ניסה, נהנה, התקדם, עד שהגיע השלב שבו בחרו אותו להצטרף לנבחרת ולטוס לתחרות אליפות העולם. בטכניון, במסגרת לימודים בתוכנית "אודיסיאה", הוא לומד יומיים בשבוע: קורס ביולוגיה, קורס מתמטיקה וקורס רובוטיקה. אחר הצהריים מוקדש לאימוני הברידג. "ברידג' הוא עולם שלם, כמו לשחק מלחמה עם קלפים פתוחים שיש בו מיליון ואחד סיבוכים. זה מצריך לא מעט זמן ללמוד".

שחר דנק (צילום: אלבום משפחתי)
שחר דנק(צילום: אלבום משפחתי)
 

האימונים לברידג' נעשים דרך אתר און ליין ועיקר הלמידה מבוסס על הניסיון שצוברים במשחקים. "המסגרת שאני נמצא בה כוללת מפגשים עם מורים מקצועיים שעוזרים לנתח, להעיר הערות וללמוד מהם, לצד אימונים עצמאיים. בנוסף, משחקים ומפגשים קבועים עם עוד זוג, ביחד אנחנו מנתחים את המהלכים של עצמנו. סך הכל כשעתיים בכל יום, שלושה ימים בשבוע".

 

השבוע שלו עמוס מאוד, אבל הלו"ז מתוכנן היטב. "משמעת עצמית היא חשובה וצריך לדעת לתכנן היטב את הזמן. אני קובע מראש אימונים קבועים בשבוע ואז משלב בשאר הזמן את הכנת השיעורים והלמידה של הטכניון. עם הזמן למדתי להתייעל , ללמוד נכון ולא להתעכב על דברים מיותרים. אפילו מדי פעם אני מצליח למצוא זמן להיפגש עם חברים בערבים".

 

להשתחרר מלחצים דרך ההתעמלות

נטע שר שלום, בת ה-14, לומדת בבית ספר עירוני ה', בתל אביב. במקביל, היא לומדת בתוכנית "אודיסיאה" באוניברסיטת תל אביב, במסלול הביומד המשלב כימיה וביולוגיה, פעמיים בשבוע, עשר שעות סך הכל. שר שלום לומדת פסנתר אחת לשבוע אך עיקר תחביבה הוא התעמלות קרקע. בשנה שעברה היא זכתה בתואר אלופת הארץ בהתעמלות קרקע ומכשירים. השנה, בשל בעיות בריאותיות, היא נמצאת במסגרת כתחביב ומשקיעה כארבע שעות שבועיות.

 

"בהתעמלות יש משהו מיוחד, משחרר, מאפשר יציאה מהשגרה ויכולת לנוח תוך כדי מאמץ מרובה. זה מאפשר לי להשתחרר מהלחצים של השבוע", אומרת שר שלום. " זו הרגשה שאי אפשר לקבל בשום מקום אחר. יחד עם זאת, גם אם הייתי ממשיכה באולימיפי ומתקבלת לתוכנית המחוננים, הייתי עוזבת. הלימודים מעניינים ואני יכולה בזכותם להגיע להישגים גבוהים יותר, ולקבל תואר בגיל 18" .

 

היא מצליחה למצוא זמן להכל, לומדת למבחנים בשעות הערב, כשחוזרת מאימון ובשישי שבת. "שנה שעברה היה לי ממוצע כמעט של 100 אבל למדתי שכדי לא לאבד את עצמך, צריך להתפשר. אילולא הלימודים, היה לי קשה להתחיל לנהל זמן נכון אבל בינתיים יש לי אוויר לנשימה". לנטע יש חלומות גדולים כשתהיה גדולה. כטבעונית, כאחת שחשוב לה הפן הסביבתי, היא רוצה לשלב בין הלימודים לבין איכות הסביבה "אני רוצה להמציא משהו בביוכימיה שעוזר לקיימות בסביבה".

 

מצוינות בתחומים מגוונים

התוכניות שבה משתתפים בני הנוער מופעלות כמיזם משותף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים. "אנו רואים חשיבות רבה בטיפוח כישרונותיהם של התלמידים, גם מעבר לתחומים המזוהים עם כושר קוגניטיבי גבוה", אומר מנחם נדלר, מנהל האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.

 

"רבים מהתלמידים המשולבים בתכניות האגף עוסקים בתחומי דעת מגוונים, שהם מעבר לנלמד בתכניות הטיפוח ואשר כוללים תחביבים מגוונים, פעילות התנדבותית בקהילה ובתנועות נוער. אנו מברכים על כך וסבורים כי בני נוער המצליחים להביא לידי ביטוי את כישוריהם הנוספים בכל תחום שהוא, לצד לימודיהם, מהווים דוגמה למצויינות אישית ואנושית".

 

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים



 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בטוחות שיש לכן רק 24 שעות ביום?
מומלצים