הגורם המפתיע שמעכב מיזמי תמ"א 38
רשות הכבאות אישרה לאחרונה תקנה לפיה היא אינה מאשרת מתן היתרי בנייה לתמ"א 38, אם הרחוב צר מדי למעבר רכב כיבוי. בוועדת המשנה לשירותי כבאות בכנסת טענו הקבלנים: "מזהירים מאלפי הרוגים ברעידת אדמה - פרויקטים אלה משפרים מצב קיים מבחינה בטיחותית"
רשות הכבאות אישרה לאחרונה תקנה לפיה היא אינה מאשרת היתרי בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית, אם הרחוב בו נבנה הפרויקט אינו רחב מספיק למעבר של רכב כיבוי (פחות מארבעה מטרים). לתקנה זו מתנגדים הן מינהל התכנון והן התאחדות בוני הארץ (הקבלנים), שמתייחסים רק לכביש הגישה לבניין ולא לרחוב עצמו, כמו ברשות הכבאות.
יושבים על הגדר: ירידה של 8% במכירת דירות
בגין המחלוקת הזו נערך היום (ג') דיון בוועדת המשנה לשירותי כבאות בכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ נאוה בוקר (ליכוד), טענה כי התקנה מהווה "מצב בלתי נסבל - חטא על פשע". זאת משום שלשיטתה, ברשות הכבאות "מונעים קידום פרויקטים חיוניים לשכבות חלשות ולמעמד הביניים. לרבים הפרויקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה".
עו"ד אמיר הלר, המשנה למנכ"ל התאחדות בוני הארץ, חיזק את דבריה של בוקר והסביר כי בניין חדש שעובר הליך של תמ"א 38 יאפשר גם כך פתרונות כיבוי טובים יותר ממה שמאפשר בניין ישן. "מינהל התכנון כותב שהפרשנות שלכם (רשות הכבאות - ה.צ) לרוחב כביש הגישה לא נכונה, שהכוונה רק לגישה בתוך המגרש ולא לרחובות שמובילים לבניין, ואתם ממשיכים לפרש פרשנות מחמירה". הוא הוסיף: "בבניין החדש יתקינו ספרינקלרים ויקבלו פתרונות כיבוי הרבה יותר טובים".
חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש ברשות הכבאות, השיב להלר: "אבל הכבאית צריכה להגיע מתחנת הכיבוי לבניין". הוא ציין: "הכנו את התקנה יחד עם הקבלנים. הגדרנו מה צריך. ככל שיחזקו מבנים זה יתרון. רידדנו את הדרישות. אנחנו מסתפקים בחדר מדרגות קיים".
הערכות אפוקליפטיות
עו"ד רועי שובל, נציג נוסף מהתאחדות בוני הארץ, המשיך למתוח ביקורת על התקנה. "באים לדיירים שגרים בבניין לא בטוח ואומרים להם שהם לא יכולים לחזק את הבניין, כי הדרך הציבורית לבניין שלהם היא פחות מארבעה מטרים", אמר. "אין להם איך להשפיע על הדרך הציבורית בצומת. מנגד, יש הערכות אפוקליפטיות על עשרות אלפי הרוגים ברעידת אדמה. צריך להכיר בכך שהפרויקטים להתחדשות עירונית משפרים מצב קיים מבחינה בטיחותית".
תמם השיב גם על טענות אלה: "תפקידנו להציל חיים. לשם כך עלינו להגיע מהר. אנו מדינה מהטובות בעולם במספר נפגעים נמוך בשריפות. בארה"ב יש 10 הרוגים למיליון נפש, אצלנו 1.1. חשוב שנשמור על זה. אנחנו צריכים להבטיח שרכב כיבוי יוכל להגיע לבניין. כשהבניין נמוך - הסיכון נמוך. הצענו הקלה בבניינים עד גובה 29 מטר (כתשע קומות), להתפשר על דרך גישה של 3.70 מטר, בהתייעצות עם מהנדס. צריך לזכור שמהרכבים צריך להוציא כלים, ואם יש פצועים צריך לפנות גם אלונקות, גם אם רוצים לבנות בניינים גבוהים לא יכולים להכניס אוכלוסייה לסיכון".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שנכחה בדיון, טענה כי בעקבות התקנה של רשות הכבאות - "לא תהיה התחדשות עירונית, כי קווי הבניין נשארים. גישה למנוף בשכונות ישנות לא קיים. ברשות הכבאות לא יכולים להתבצר בדרישות מקסימום". על כך השיבה קרן גלאון, סגנית היועץ המשפטי ברשות: "אלה דרישות מינימום". ח"כ מלינובסקי טענה מצדה: "תמ"א 38 זה חיזוק מבנה קיים. זה מצב נתון. אין רחבה למנוף ולא תהיה כי אין מאיפה לקחת".
הוועדה תקיים דיון חוזר בעוד שבועיים. עד אז התבקשה רשות הכבאות להיפגש שוב עם התאחדות בוני הארץ על מנת "למצוא איזון בין בטיחות התושבים ודאגה לזוגות צעירים". ח"כ בוקר הדגישה כי "מדובר בפרויקטים בעלי חשיבות לאומית ולכן צריך לגלות יותר גמישות, לשנות תקנות ולדאוג לאוכלוסיות".