תמשיכו לחלום: מאחורי השירים של אירוסמית'
הם נתנו לג'ייני את האקדח, עשו שלישייה עם אלישיה סילברסטון שכבשה את המצעדים והזכירו לנו שוב ושוב להמשיך לחלום בדיסטורשן - על רוקנ'רול, מיניות וחומרים אסורים. הלהיטים הגדולים של אירוסמית', זה הולך כך
אתם יודעים מה מדהים? כמה שיר והקליפ שמלווה אותו לא חייבים להיות קשורים זה לזה. או כך לפחות הוא המקרה של "Amazing", להיט הענק של אירוסמית' (שתופיע ב-17 במאי בישראל), מתוך "Get A Grip" מ-1993 שזכה לקליפ מציאות מדומה בימי MTV העליזים. בווידאו נראית השחקנית אלישיה סילברסטון, כוכבת הבית בקליפים של אירוסמית' באותה שנה, כשהיא בעיקר מתנשקת במשך דקות ארוכות עם רוכב אופנוע בעודם רוכבים במהירות על כביש מהיר. כל קשר בינו לבין שם השיר מסתכם בכך שזה אכן מדהים שכל העסק לא נגמר בתאונה קטלנית.
אבל הסיפור מאחורי "Amazing" הרבה יותר מורכב מזוג מתמזמז על אופנוע. במקור כתב אותו סטיבן טיילר על היכולת של אדם (ואפילו הלהקה שלו) לחזור למעלה אחרי התרסקות. טיילר כתב אותו יחד עם ריצ'י סופה, חבר של הלהקה שאף עבד איתה בגלגולה הראשון בשנות ה-70.
אם אתם מכירים את ההיסטוריה של אירוסמית', אתם ודאי מודעים לעובדה שחברי הלהקה - איך נאמר זאת בעדינות - היו חובבי נרקוטיקה כבדים. בשפה פחות מכובסת, הם היו חזירי סמים מהסוג הגרוע ביותר. בכל אופן, סופה נחשב לג'אנקי לא קטן בעצמו, ובשלב מסוים הוא אף נכלא לתקופה של שלוש שנים בעוון החזקת הרואין.
עד שסופה השתחרר מהכלא היו חברי הלהקה כבר די נקיים, ולכן הם לא ממש ראו בעין יפה את הביקור שלו בהופעתם במדיסון סקוור גרדן, כשבאמתחתו עוד מהסם שהכניס אותו מאחורי סורג ובריח. טיילר, נחוש בדעתו לדבוק בפיכחותו, קרא לאבטחה שסילקה את החבר לשעבר מהמקום, כשהסולן הנקי נותן לו את טיפול הסופ-נאצי המפורסם: "חזור כשאתה נקי מסמים ומאלכוהול במשך שנה שלמה!". ואכן כך היה.
סופה התנקה, הציג בפני טיילור מדליה מאגודת אלכוהוליסטים אנונימיים כהוכחה, ובקיץ 1991, חרף התנגדות חברת התקליטים לחידוש הקשר, שוחחו בטלפון על כמה מדהים זה ששניהם ראו את האור והבינו שאין מקום לסמים בחייהם. כמה מדהים? מספיק כדי לכתוב על זה שיר שהיה ללהיט ענק. זה לא השיר המצליח היחיד שכתבו השניים בשנים ההן. שניהם חתומים גם על הלהיט מ-1997 "Pink".
"המשך לחלום" (או "חלום נא", למהדרין) נחשב לשיר החשוב ביותר של אירוסמית' בפאזה הראשונה והפרועה שלה - למרות, וקצת בגלל, שהוא כל כך שונה משאר שירי ההרכב עד אז. בלדת הפסנתר, שלקח לטיילר לא פחות משש שנים לכתוב, עוסקת לא מעט ביכולת להתעלות מעל סקפטיות וביקורת, ובהתמדה במרדף אחר חלום.
"זה שיר שעוסק ברעב להיות מישהו. תחלום עד שחלומותייך ייתגשמו", הסביר פעם טיילר בראיון. "השיר הזה מסכם את כל החרא שצריך לספוג כשאתה חלק מלהקה חדשה. המבקרים הדביקו לנו אז תווית של חקייני רולינג סטונס, והשיר הזה הוא ייצוג מדויק של הכעס שהיה לי כלפי עיתונות המוזיקה, ועדיין יש לי".
טיילר התחיל לכתוב את "Dream On" בגיל 17, וסיים אותו שנים רבות לאחר מכן, בעזרת חברי אירוסמית' האחרים. טוב שהוא המשיך לחלום, כי לאחר כישלון אלבומם הראשון חברת התקליטים חשבה להיפרד משירותי הלהקה. "Dream On" היה הסינגל שהציל אותה מגורל אכזר זה. ולחשוב שג'ו פרי, גיטריסט הלהקה, לא אהב אותו בכלל כשיצא.
"עבורי רוקנ'רול היה אנרגיות גבוהות ומופע פרוע", אמר בראיון ב-2002. "אלה הדברים שמשכו אותי לז'אנר. אבל 'Dream On' היה בלדה. לא ממש הערכתי את השיר מוזיקלית עד מאוחר יותר. בזמנים ההם, אם הייתה לך רק חצי שעה להופיע, רצית להשאיר חותם ולא היית מנגן שירים איטיים, כך שרק אחרי שהוא יצא כסינגל התחלנו לנגן אותו בהופעות".
בליל ה-3 במרס 1991 נעצר רודני קינג, אדם כהה עור תושב לוס אנג'לס, על ידי משטרת האזור לאחר מרדף מכוניות קצר. משיצא ממכוניתו החלו חמישה שוטרים לבנים לחבוט בו ללא רחמים במשך כ-12 דקות בעודו על הרצפה. הם חישמלו אותו, היכו באלות ובעטו ללא כל סיבה ברורה, שכן קינג לא ניסה להתנגד למעצר. האירוע הזה היה יכול להיות עוד אחד מני רבים באותן שנים, בהן משטרת אל איי נהגה להתעלל בתושבי העיר השחורים - אלמלא נלכד בעדשת מצלמת הווידאו של אדם שצפה במתרחש ממרפסת ביתו.
התקרית עמדה במוקד מהדורות החדשות בארצות הברית, והביאה להעמדת השוטרים לדין. המשפט לווה בקרקס תקשורתי שלם, שהעלה בפעם הראשונה לפני השטח שיח סביב האלימות הלא הכרחית שנוקטת המשטרה כלפי אפרו-אמריקנים באזור. היום בו נמצאו חמשת השוטרים, בניגוד לכל היגיון, זכאים במשפט - היה נקודת האל חזור עבור הקהילה השחורה בלוס אנג'לס, שפתחה בתגובה מהומות.
הפרשה זעזעה את ארצות הברית, והשפיעה גם על מוזיקאים רבים מאותה תקופה. ג'ון בון ג'ובי, למשל, סיפר בראיון ל-ynet ששירה של להקתו, "Keep The Faith", נכתב בהשראת אותם אירועים. זהו גם הסיפור שמאחורי "Livin' on the Edge", הסינגל שהוביל את האלבום "Get A Grip" עתיר הלהיטים של אירוסמית'. השיר זיכה את הלהקה בפרס הגראמי השני שלה. את הראשון היא קיבלה על השיר הבא.
כן, לג'ייני, ממש כמו למיה של כנסיית השכל שנים מאוחר יותר, יש אקדח, והיא לא היססה להשתמש בו - אבל למטרה ראויה, יש שיגידו. ג'ייני היה סיפור על נערה שנאנסה במשך כל ילדותה על ידי אביה, ובשלב מסוים היא מחליטה לעשות מעשה יונתן היילו, ונוקמת באיש שצילק אותה לעד. ההשראה הגיעה מכתבה במגזין "Time" שעסקה במקרי ירי בארצות הברית, ומראיון שעסק בהתעללות של הורים בילדיהם - תופעה שלא הרבו לעסוק בה באותן שנים.
על אף שיש שיטענו שמדובר באחד השירים הטובים (ואולי הכי טוב) של אירוסמית', חברת התקליטים של הלהקה לא ממש התלהבה מחלק משורותיו וביקשה מטיילר ושות' לעדן אותן, כדי שיהיו נגישות גם לתחנות הרדיו. ממש כמו במקרה של השורה "He jacked a little, bitty baby", שבמקור הייתה - "He raped a little, bitty baby" הפחות קלה לעיכול. שורה שטיילר דווקא סירב לשנות הייתה "put a bullet in his brain". התחליף שהציעה חברת התקליטים? "stand out in the pouring rain". כן, די נורא.
הרגישות הגבוהה של טיילר ליחסי אבות ובנותיהם אבדה קצת בראיון שהעניק למגזין "רולינג סטון", בו הודה כי הוא נמשך לבתו, השחקנית ליב טיילר. "כיצד אב יכול שלא להימשך לבתו? היא הרי שילוב בין הבחורה שנשא לבינו!", טען הזמר וההורה המפוקפק. "כל שגבר צריך לעשות הוא להיות כן עם עצמו והוא יראה זאת בעצמו. אבל גברים אמיתיים יודעים שזה פשוט מקום שלא הולכים אליו. במקום זאת, הוא חוגג את (המשיכה) על ידי כך שהוא אומר לבתו כמה היא יפה ואיזו בת אלוהים יקרה היא. יש דרך לאהוב את זה גם מבלי להתנות אהבים עם זה (כן, האמינו או לא, זה ציטוט מדויק. ע.פ.). כתבתי את השיר הזה על אבות שלא יודעים את ההבדל".
תקציר ימי אירוסמית', אבל ממש בתמצות: אירוסמית' קמה, הופכת ללהקה מצליחה שמזכירים בנשימה אחת עם לד זפלין, עושה מלא סמים, עוד סמים, מלא אלכוהול, עוד סמים, סמים ועוד קצת סמים, מאבדת קהל וכמעט נעלמת. באמצע שנות ה-80 היא מקבלת זריקת החייאה בזכות קאבר שעשתה להקת ראן DMC ללהיטה הישן, "Walk This Way" (או, עוד נגיע אליו, אל דאגה). מכאן - חרף התנגדות קלה ובפעם הראשונה בתולדותיה, מצרף לה הלייבל כותבים חיצוניים. כאלה שידעו לקחת את היצירה הסבנטיזית של הלהקה, ולהתאים אותה לשנות ה-80. לצורך המשימה נשכרו שירותיו של דזמונד צ'יילד, שהיה חתום על להיטי אייטיז ענקיים כמו "You give Love A Bad Name" ו"Livin' on A Prayer" של בון ג'ובי.
"הם אף פעם לא עבדו עם כותב חיצוני, ולא שמחו ממש לראות אותי", סיפר צ'יילד בראיון ב-2012. "סטיבן היה הרבה יותר ידידותי ונורא נדיב. הוא הציג בפני שיר שנקרא 'Cruisin' for the Ladies' ואמרתי לחברי הלהקה שזה שם ממש משעמם. הם הביטו בי במבט שאמר 'איך אתה מעז?'".
טיילר התאושש די מהר מההערה, וסיפר שבמקור השיר נקרא בשם הזמני "Dude looks like A Lady". המקור לשם היה מקרה בו ראו הוא וחבריו להרכב בחורה עם שיער בלונדיני גולש בפאב, וכשו הסתובבה התגלתה כלא אחר מאשר וינס ניל מלהקת מוטלי קרו. החבר'ה צחקו, כי אתם יודעים - בחור שנראה כמו בחורה מאחורה זה כנראה מטורף, משעשע ובלתי נתפש ממש, וצ'יילד הבין באותו הרגע שזה צריך להיות שם השיר. כך היה, ו"Dude looks like A Lady" הפך לסינגל הקאמבק הגדול של אירוסמית' מתוך האלבום מ-1987, "Permanent Vacation", ששבר תקופה נטולת להיטים בת תשע שנים.
כולם זוכרים את סדרת הקליפים בכיכובה של אלישיה סילברסטון. לכולם הייתה מילה אחת בכותרת ("Crazy", "Cryin'" ו"Amazing") וכולם תיארו בצורה כזו או אחרת את קורותיה של נערה פוחזת. "Crazy" נכתב כמה שנים בטרם יצא במסגרת אלבום, ממש בסמיכות לכתיבת השיר "Angel", וחברי הלהקה החליטו שלהוציא את שני השירים יחד לא יעשה להם טוב - בעיקר בשל הדמיון ביניהם. בלדות זה אחלה, הם חשבו, אבל אנחנו עדיין להקת רוק בועטת, וצריך לרווח את כל הרומנטיקה הדביקה הזו.
וניכר שהריווח עשה טוב: "קרייזי" יצא בדיוק כשהיה צריך לצאת, ובקליפ הוא אפילו הציג לעולם את ליב טיילר, שחברה לסילברסטון כנערת בית ספר פוחזת בעצמה. שתיהן נראו בו מבריזות מבית ספר, מבלות, מפלרטטות עם בחורים ועושת כל מיני דברים שפוחזים עושים. בטרם היה מאוס קצת, זיכה השיר את אירוסמית' בפרס הגראמי השלישי שלהם.
עוד שיר מתוך אותה שלישייה חד-שמית, וכזה שנכתב רק אחרי שחברת התקליטים דחתה את רוב שיריו המקוריים של "Get A Grip" בטענה שהם גרועים. "'Cryin'" הוא סיפור מוכר על מערכת יחסים רצופת עליות וירידות, שהתחילה נהדר ונגמרה די נורא.
סטיבן טיילר, אגב, טוען שמילותיו היו יכולות באותה מידה להיות משובצות בשיר קאנטרי, שזה הכי לא אירוסמית' שאפשר לדמיין. פרט לתיאור של קשר זוגי שכולו רכבת הרים - יש כאן גם מטאפורה ל... לא, לא סקס, אבל אתם קרובים: הרגלי צריכת הסמים של הזמר. מפתיע! איכשהו זה תמיד מסתכם אצלם בזה.
לפי סטיבן טיילר, "מאמא קין" הוא כוח רוחני בלתי מוסבר המניע אדם ליצירתיות ועונג. כשהוא שר "Keep in touch with Mama Kin", הוא מתכוון לצורך להיות מחובר לכוח זה, ולזכור את הרצונות והחשקים שמניעים אותנו להצליח. זהו אחד השירים המוקדמים ביותר של אירוסמית', וגם אם הוא לא נחשב פופולרי במיוחד בשנת יציאתו, עם השנים הוא הפך לשיר חשוב בקטלוג היצירה כולה.
למעשה, טיילר תמיד ראה בו שיר חשוב, וכשהקליטו אותו בפעם הראשונה הוא אמר לחברי ההרכב שזה השיר שהולך לעשות אותם עשירים ומפורסמים. הוא די צדק, כי זה בדיוק השיר שגרם לחברת "קולומביה רקורדס" לשים עליהם עין ולהמר שיהיו להקה הגדולה הבאה. אולי בגלל זה שם השיר מקועקע על היד של טיילר. בהמשך זכה "Mama Kin" גם לקאבר מוצלח של גאנז אנד רוזס, ותום סיבוב ההופעות המשותף שלהם מסוף שנות ה-80 שתי הלהקות ביצעו אותו יחד על במה אחת.
אירוסמית' אף פעם לא ניסו להסתיר את החיבה שלהם למין ומיניות. על כן, זה לא צריך להפתיע אף אחד ש"Walk This Way" המקורי משנת 1975 הוא כולו שיר הלל לסקס. "אם תקשיבו למילים, תגלו שהן ממש מטונפות", אמר טיילר על השיר ששנים אחר כך החזיר אותו לתודעה. "אם תקשיבו היטב תראו שהסתרתי זאת בעורמה".
"Walk This Way" הוא שיר על מעודדת שמלמדת בחור צעיר ובתול את רזי עולם הסקס ומדריכה אותו כיצד יש לגעת בגוף אישה. קצת לפני כן, תפס אביו של הנער את בנו מענג את עצמו בחדרו. בהמשך מצטרפות אליהם גם האחות ובת דודתה של הנערה וכל העסק הופך לשלישייה מופלאה. למרות זאת, טיילר מדגיש את המסר הפמיניסטי של השיר, שהרי האישה היא זו שבשליטה כאן.
הנה פרט טריוויה מעניין: "Don't wanna miss a Thing", הבלדה של הלהקה שליוותה את פסקול שובר הקופות "ארמגדון", הוא שירה היחיד שכבש את המקום הראשון במצעד האמריקני. היחיד! הצלחתו הקופתית של הסרטו עזרה מאוד ללהיט, ולהיפך. ולחשוב שבמקור האולפנים בכלל ייעדו אותו ללהקת יו-2. ב-2008 הוא נבחר כשיר האהבה הפופולרי ביותר בקרב בריטים, וגם בישראל הוא זכה להצלחה רבה.
בקליפ שמלווה חדי העין יבחינו כי טיילר, טיפוס תזזיתי בדרך כלל, נשאר די סטטי. זאת כתוצאה מפציעת ברך שעבר, והעובדה שעל רגלו הולבש מתקן שהצטלם די רע. כמה רע? מספיק כדי שבמאי הקליפ, פרנסיס לורנס, ירבה להשתמש בקלוז-אפים. כותבת השיר, דיאנה וורן, כתבה להיטים שונים בעבר - הזכורים מביניהם הם "I'd Lie For You and that's the Truth" של מיטלוף ו"If I Could Turn Back Time" של הזמרת שר. אבל עם כל האהבה שלה לביצוע של אירוסמית', היא במקור כתבה את השיר לסלין דיון. אתם יודעים, כי השיר שלה מ"טיטאניק" לא היה מספיק נורא.