שתי גישות לשני גלגלים - קטנוע מול אופנוע
יצאנו לבדוק קטנוע ואופנוע מאותו יצרן וכמעט באותו המחיר. התוצאה - ניפוץ של כמה קלישאות
חוץ מצמד גלגלים לכל אחד, אותו סמל "פרופלור כחול לבן" ותג-מחיר דומה בין ב.מ.וו C650GT ל-F700 GS אין כמעט שום קשר. ה-GT הוא הכי קטנוע מנהלים שאפשר, גדול, ארוך, חזק, מאובזר ובעיקר יקר עם תג-מחיר של 90 אלף שקל. ה-GS הוא האח הקטן במשפחת GS של היצרנית (עד שיגיע ה-310), מעיין דו"ש יעיל ובסיסי, עד כמה שתג מחיר המוצמד לו - 78.5 אלף שקל - יכול להיחשב כזה. הטופ שיש לב.מ.וו להציע בתחום הקטנועים מול האופנוע הכי קטן וזול בהיצע שלהם. נראה מי מהם יודע לעשות מה ואיך.
קטנוע טוב יותר בעיר
קטנועים נולדו לתזז בין פקקי הכרך הגדול. קטנועים כן, ה-GT הזה? ממש לא. עם מימדי הענק שלו, ה-GT הוא לוויתן. הרוחב (91.6 ס"מ כולל מראות) והאורך הופך את ההשתחלות בין טורי מכוניות למוגבלת מאוד. ועם גובה מושב יוצא דופן (80.5 ס"מ), יקשה על נמוכים לשלוח רגל תומכת ואיתנה אל הרצפה.
כך שמבחינת יכולת עירונית טהורה ה-GS מכה את ה-GT פקק על עומס. הוא מרגיש קל, ופשוט להשחיל אותו בין טורי המכוניות. התגובות שלו לפקודות הכידון מהירות, המושב נוח והוא צר משמעותית ומאפשר כך להגיע לרצפה בקלות יחסית, למרות שהמושב גבוה ב-1.5 ס"מ. בהתאם, גם העליה והירידה ממנו נוחות יותר. האופנוע רושם עוד יתרון על הקטנוע בטיפול במדרכות. עם ה-GS אין שום בעיה לטפס או לרדת מכל מדרכה בכל גובה. לכל מה שהיה לתל אביב לזרוק מול גלגליו, הוא הגיב בזלזול.
לקטנוע יש יותר מקום אחסון
כאן ה-GT נזכר שהוא קטנוע ופותח את המושב כדי לחשוף תא אחסון גדול מימדים. לעומתו, ה-GS יכול להתהדר בתא מסמכים קטן מתחת למושב ולתת קונטרה עם ארגז אחורי שהורכב עליו בתשלום נוסף. ה-GT לא ממש מתרשם מאלו - ומשווה עם ארגז אחורי משלו ומוסיף עוד שני תאים קטנים בקדמת הפיירינג. אגב, שני אלו ספגו לא מעט ביקורת במהלך היום, על תחושה שברירית למדי בכל פתיחה וסגירה. בדיוק כמו שהרגשנו כאשר הושק לפני כ-5 שנים.
אם מדברים על איכות, ה-GT בהחלט מרחיב את הדעת עם רשימת אבזור יוצאת דופן. ממשקף נשלט חשמלית דרך אפשרות לחמם את הידיות והמושב (תוספת בתשלום), או לוח מחוונים סופר מפורט. בהשוואה, ה-GS נראה ומרגיש סגפני עם מחסור בחוויה ויזואלית. יש אפשרות לבחירה בין מצבי ניהול מנוע שונים, ואפשרות לשלוט על שיכוך הבולם האחורי, אבל הם לא מצליחים להעלים את העובדה שזה הכלי הכי זול בהיצע האופנועים של ב.מ.וו.
אופנוע טוב יותר בכביש מהיר
אופנועים הם חזקים, מהירים ויציבים יותר מקטנועים. ה-GS700 נוח יחסית, המיתלים סופגים כל תוואי בקלות, הניהוג קל והיציבות משרת ביטחון. במהירות גבוהה יותר, הרוח מתחילה לחבוט ברוכב, בשל מיגון דל בצורה תמוהה, ומתחילים להופיע נדנודים קלים בכידון כאשר ה-GS מבקש להוריד את הקצב. זאת למרות שליחידת ההנעה עצמה אין שום בעיה לייצר מהירויות גבוהות בהרבה.
במעבר לקטנוע מתגלה שה-GT בליגה אחרת. המשקף מלפנים מתכוונן חשמלית ובמצבו העליו מציע בידוד כמעט מוחלט מרוח ורעש. הקטנוע מגיב בהחלטיות למשיכת מצערת ומייצר מהירות מרשימה תוך זמן קצר. אבסולוטית, המהירות המירבית שלו נמוכה יותר מזו של האופנוע, אבל הדרך לשם עושה את כל ההבדל.
היכן שצריך להילחם עם ה-GS, ב-GT פשוט מתרווחים בעונג. נסיעה בזוג לרמת הגולן? חד-משמעית עם הקטנוע. למרות מידות גלגלים קטנות יותר ולמרות מהלך מתלה קצר יותר, ה-GT סופג ביעילות ומצליח לשמור על המאסה שלו תחת שליטה גם בעומס גבוה. תלונות - ההיגוי מעט כבד יותר מזה שבאופנוע והתחושה הכללית מנותקת למדי. אבל היכולת הבין עירונית, התיורית, מעפילה על זו של ה-GS וגם על כזו של אופנועים רבים אחרים.
לאופנוע יש ביצועים טובים יותר
את שני הכלים מניעים טווינים מקבילים אבל זה של ה-GS מציע נפח של 798 סמ"ק ומפיק 75 כ"ס. מדובר ביותר נפח ויותר הספק מאשר 647 הסמ"ק ו-67 כוחות הסוס ב-GT. אם מוסיפים לנתונים האלו את נתון המשקל, 261 ק"ג לקטנוע מול 186 ק"ג לאופנוע, מבינים שאין לאופנוע שום בעיה לזנק מהר יותר ולהגיע למהירות מירבית גבוהה יותר מאשר לקטנוע.
אבל בקטנוע, עם תמסורת ואריאטור שמכוילת באופן מרשים למדי עם פעולה חלקה ויעילה, לא צריך מיומנות בשביל לייצר מהירות, אלא רק לסובב את המצערת. כדי לזנק מהר יותר עם האופנוע, נדרשת דריכות, ותפעול מהיר ומדויק של ההילוכים והמצמד. יש מי שאוהב את תחושות המאמץ ברכיבה, יש כאלו שלא יבינו על מה כל הרעש. אבל גם אלו וגם אלו צריכים לדעת - האופנוע חזק יותר, קל יותר ובאופן ברור מהיר יותר.
תודות למשקל עצמי נמוך יותר, ל-GS700 יתרון דינאמי ברור על ה-GT650. וזה מורגש עם תגובות טובות ומהירות יותר לדרישות הרוכב המקנות המאפשרות ניהוג קל וטבעי יותר. גם תנוחת הרכיבה הגבוהה מקנה לרוכב תחושה טבעית יותר. רוכב ה-GS ירגיש בטוח יותר ויהיה מהיר יותר בכביש מפותל עם פידבק טוב משמעותית מזה שמציע הקטנוע. כל אלו ביחד יוצרים גם אלמנט הנאה שלא יכול להיות לקטנוע גדול, כבד וקצת מגושם בהשוואה.
מה קרה כאן?
השוואה בין הקטנוע הכי יקר לאופנוע הזול ביותר בהיצע הדגמים של ב.מ.וו מנפצת כמה סטיגמות ודעות קדומות בכל הקשור למעטפת היכולת והביצועים של אופנועים וקטנועים. ה-C650GT הוא סופר קטנוע, עם יכולת רכיבה למרחק בנוחות חסרת מאמץ. אם יש קטנוע שזכאי לתואר קטנוע תיור זה בהחלט הכלי הזה. מצד שני, הוא לא ממש יעיל במקומות בהם קטנוע אמור לזרוח כמו נסיעה באזורים עירוניים וצפופים.
דווקא במקומות הקטנועיים הקלאסיים - ה-F700GS זורח. הוא מצוין בתוך העיר, מספיק גבוה בשביל לדלג על מדרכות, מספיק צר בשביל להשתחל בין מכוניות ומספיק מהיר בשביל להיות ראשון ברמזור. הוא גם נהנה מכל היתרונות הדינאמיים של אופנוע. מצד שני, היכולת הבינעירונית שלו סבירה בלבד והוא מרגיש פשוט מאוד. בעיקר מול ה-GT הוא הרגיש חסר ייחוד, כמעט אפור.
יותר מכל, שני הכלים מלמדים שתעשיית הרכב הדו גלגלי כיום, מציעה מגוון גדול של כלים מכל הסוגים, בכל קטגוריות ייעוד ומחיר. קטנוע עדיף לעיר? לא כאן. אופנוע עדיף ברכיבה בינעירונית? גם לא כאן. היכולת נמדדת כיום לפי הביצועים, ולא הקלישאות. כדאי להפנים.