שתף קטע נבחר

על מה שילמנו יותר ומה הוזל ברשתות השיווק ב-2016?

הצרכנים המשיכו לצמצם קנייה ובספטמבר-דצמבר 2016 מצאנו יותר מוצרים שהוזלו בסופר מאשר התייקרו. בממוצע: קוטג', חלב, קינואה, עגבניות ושעועית קפואה הוזלו, אך תפוח מוזהב, קרמבו ושישיית מי עדן התייקרו. במפתיע, גם כמה מהמוצרים של החברות שספגו אש ב-2016 התייקרו למרות המשברים שחוו מול הצרכנים

יותר מוצרים הוזלו בסופרמרקט ב-2016 מאשר התייקרו: כך עולה מבדיקת כל המוצרים (למעט ירקות ופירות טריים) שנמכרים ברשתות הגדולות שמחויבות לפרסם את מחירי כל הסניפים שלהן באינטרנט. מבדיקה מדגמים של מחירי ירקות ופירות, עולה שגם אלה נטו בממוצע להימכר לרוב במחירים יותר נמוכים ב-2016 בהשוואה ל-2015.

 

מחירי ירקות ופירות נבחרים ב-2016 בהשוואה לספטמבר-דצמבר 2015. מקור הנתונים: פרייסז ומשרד החקלאות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מחירי ירקות ופירות נבחרים ב-2016 בהשוואה לספטמבר-דצמבר 2015. מקור הנתונים: פרייסז ומשרד החקלאות(צילום: shutterstock)

  

הצרכנים ממשיכים לצמצם צריכה

במסגרת בדיקה של ynet בשיתוף אתר השוואות המחירים פרייסז, השווינו את מחירי המוצרים בארבעת החודשים האחרונים של 2015 למחירי ארבעת החודשים האחרונים של 2016. לא יכולנו להשוות את מחירי השנה כולה, שכן חובת שקיפות המחירים נכנסה לתוקף רק במאי 2015 וגם אז - חלק ניכר מהרשתות לא פרסמו עדיין מחירים.

 

מקור הנתונים: פרייסז. המחירים עוגלו לצרכי הצגתם ()
מקור הנתונים: פרייסז. המחירים עוגלו לצרכי הצגתם
 

 

פרסום המחירים של הרשתות עדיין לא מושלם. חלק מהרשתות לא מדווחות על מוצרים מסוימים. אחרות מדווחות על מוצרים שכבר אינם במלאי. גם אתרי השוואת המחירים לא תמיד יודעים לעבד את המידע בצורה מדויקת, שכן רשתות שונות מכנות מוצרים זהים בשמות שונים. כמו כן הנתונים לא משקפים את הקורה ברשתות הגדולות במגזר הערבי למשל, שגם יהודים קונים בהן.

 

ובכל זאת גם התמונה הלא מושלמת שמספקת חובת שקיפות המחירים, מציגה את המצב שהשתקף גם בדו"ח סטורנקסט האחרון שסיכם את 2016. המגמה שהחלה לפני כ-3 שנים נמשכת: ירידה במכירות מוצרי הצריכה ובעיקר במזון. ב-2016 חלה ירידה של 0.5% במכירות כלל המוצרים בסופר - 212 מיליון שקל. מכירות המזון ירדו ב-0.8%. כלומר הישראלים ממשיכים לצמצם צריכה. עקב כך, אין לקמעונאים ברירה אלא למכור יותר בזול. 

מקור הנתונים: אתר פרייסז ()
מקור הנתונים: אתר פרייסז

 

רוב ספקי מוצרי הצריכה לא העלו או הורידו מחירים בשנה החולפת (למעט למשל, ספקי הסיגריות), אך פתיחה של הסכמים, מכירת מגה, שינויי תמהיל מבצעים ומשחקי מחיר של קמעונאים, הביאו להתייקרות של מוצרים מסוימים ולהוזלה של אחרים.

 

מגמת ההוזלה לא נובעת מטוב לב. התחרות בשוק הזה אמנם עזה אבל גם היא לא בהכרח הגורם לכל ההזלות. הגורם העיקרי היא אי נכונותו של הצרכן הישראלי לשלם מחירים גבוהים על מוצרים שבעבר הסכים לרכוש במחיר מופקע. המגמה הזאת נמשכת אך היזהר הקונה: מוצרים רבים גם מתייקרים בלי שנשים לב ועל מוצרי "בריאות" שהופכים לפופולריים, גובים מאיתנו פרמיה.

מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם ()
מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם

מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם ()
מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם

   

המוצרים הפופולריים: מגמה מעורבת

דוגמא לשחיקה במחירים שמציעות הרשתות, אפשר לראות במוצר עתיר המבצעים: קפה מגורען נמס טייסטרס צ'ויס 200 גרם של נסטלה. ב-2013 הוא נמכר ב-49.99 שקל במגה בעיר. כן, 50 שקל. באוקטובר 2016, יינות ביתן מכרו אותו במבצע: 9.90 שקל והמחיר הנמוך השכיח שלו עומד על 19.9-24.9 ברשתות הזולות. בספטמבר-דצמבר 2016 הוא נמכר בממוצע ב-29.3 שקל לעומת 31 שקל בתקופה המקבילה ב-2015. זו ירידת מחיר של 6%.

 

יחד עם זאת, מוצר פופולרי אך פחות בולט, כמו שניצלוני תירס טבעול 600 גרם, נמכר ב-26.3 שקל ב-2016 לעומת 25.7 שקל ב-2015, כלומר הוא התייקר ב-2016 ב-2%.

 

במפתיע, יש רק מעט קטגוריות שניתן לראות בהן ירידת מחירים גורפת. בין היתר: קינואה וגבינה לבנה. בקטגוריות רבות כמו דגני בוקר, גבינות צהובות, מאפים ואחרות – יש עליות מחירים במוצרים מסוימים וירידות מחירים במוצרים אחרים. אולי במטרה לשמור על ההכנסה מהצרכן שכאמור מכווץ את סל הקניות שלו כבר למעלה מ-3 שנים.

 

מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם ()
מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם


מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם ()
מקור: פרייסז. המחירים עוגלו לשם הצגתם

  

קוטג' וגבינה לבנה

מה קרה למוצרי החלב הפופולריים ב-2016? רוב מוצרי הקוטג' הוזלו בתקופה אותה בדקנו ב-2%  (למעט הקוטג' של שטראוס שהתייקר ב-1%-2%) ונמכרים ב-5.3-5.2 שקלים לגביע של 250 גרם – רחוק מאוד מ-8 השקלים של ימי טרום המחרה החברתית. 

 

גבינות לבנות נמכרו ב-2016 ב-4.5-4.2 שקלים לגביע, מחירים שמגלמים הוזלה של עד 9%, כשההוזלה העמוקה ביותר היתה בגבינה הלבנה של תנובה. גם אריזות גדולות יותר של גבינה לבנה הוזלו, למעט גבינת חצי אחוז.

 

מקור הנתונים: פרייסז (המחירים עוגלו לצרכי הצגתם) ()
מקור הנתונים: פרייסז (המחירים עוגלו לצרכי הצגתם)

 

מוצרים שזכו בהקלות ייבוא

מה קרה למוצרים שיבואניהם זכו להנחות משמעותיות בייבוא?

 

טונה

למרות הורדת המכס, לא מצאנו מגמת הוזלה בולטת בטונה השנה. כמו ברוב הקטגוריות יש מותגי טונה שהוזלו ויש שהתייקרו.

 

פוסידון הוזלה ב-2% וגם רביעיית טונה במים בד"ץ סטארקיסט 160 גרם ליחידה, הוזלה בשיעור דומה (מ-23 ל-22.6 שקל) וכך גם הטונה דלת הנתרן של החברה. לעומת זאת המחיר של נתחי טונה בהירה בשמן צמחי בד"ץ רמי לוי רביעיית יחידות של 160 גרם, לא השתנה.

 

רביעיית טונה בשמן קנולה של שופרסל התייקרה ב-9% (מ-20.1 שקל ל-21.9 שקל) ושלישיית נתחי טונה בהירה בשמן ויליגר 140 גרם התייקרה ב-5% מ-13.3 ל-14 שקל. רביעיית טונה בשמן קנולה של סטארקיסט הוזלה ב-4%, אך פחית בודדת של אותו מוצר דווקא התייקרה בשיעור דומה.

 

המכס ירד, אבל קשה לומר שיש מגמת הוזלה ניכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המכס ירד, אבל קשה לומר שיש מגמת הוזלה ניכרת(צילום: shutterstock)

 

פילה אמנון קפוא

יבואני הדגים זכו בהקלות והמוצר הזה הוזל, התייקר ונראה ששוב הוזל: המחירי מוצרי נטו מלינדה ועוף ירושלים ירדו ב-20%. מחיר המוצר של דגת הארץ ירד מ-44.5 ל-29 שקל לק"ג, פער של 15.5 שקל במחיר והוזלה של 35%. בשר טרי ממשיך להיות זול ובמוצרי בשר מיושן וקפוא - יש גם התייקרויות.

 

דגני בוקר

בדגני בוקר - המגמה מעורבת. יש התייקרויות, גם במוצרי ייבוא וכן במותגים של תלמה ונסטלה ובמותגים הפרטיים. יחד עם זאת, מוצרים רבים של חברות אלה דווקא הוזלו. כמו כן רוב דגני הבוקר של קלוגס הוזלו, חלקם ביותר מ-25%.

 

בפסטות יש התייקרויות של 30% (למשל מותג בשם ספגטי דיוולה 500 גרם, שעלה 4.7 שקלים התייקר ב-2016 ל-6 שקלים) ובעיקר התייקרו פסטות מחיטה מלאה (כולל ברילה), אך יש גם לא מעט מותגי פסטה שהוזלו (כולל ברילה), חלקם אף ב-20%. אסם ייקרה רטבים לפסטה.

 

גבינות צהובות

בגבינות צהובות למרות מכסות ייבוא ללא מכס יש מגמה מעורבת. למשל גבינה צהובה נעם 9% התייקרה במעדנייה ב-3% אבל פרוסות גבינה צהובה של אותו מותג, באריזת 200 גרם הוזלו ב-3%.

 

צ'דר של תנובה התייקרה ב-18% וגוש חלב התייקרה במעדנייה ב-1%. לעומת זאת, גבינת גלבוע הוזלה במעדנייה ב-2% ועמק 28% הוזלה במעדנייה ב-5%. מגמה דומה נרשמת גם בגבינות הייבוא: המחיר של עדן טל גבינה צהובה של סיימן באריזת 200 גרם עלה ב-15%.

 

גבינת עלמה של נטו 26% במשקל התייקרה ב-1% אך גבינה מגורדת של אותו מותג הוזלה ב-1%.


יש הוזלה בחלק מהמותגים, אך יש גם גבינות שהתייקרו ()
יש הוזלה בחלק מהמותגים, אך יש גם גבינות שהתייקרו

 

מוצרים וחברות במחלוקת

בדקנו גם מה קרה למחירים של חברות שעמדו במרכז של משברים בריאותיים, צרכניים, תדמיתיים ועסקיים.

 

סלטים מצוננים וטחינה גולמית

למרות סערות הסלמונלה והליסטריה שפקדו את 2016, לא מצאנו ירידה תלולה במחירי כל הסלטים המצוננים. חלק מהסלטים של מעדני מיקי, צבר והמותג הפרטי של רמי לוי אף התייקרו. רוב סלטי אחלה - הוזלו. סלט חומוס אסלי שופרסל 400 גרם מתוצרת סלטי שמיר אמנם הוזל ב-8%, אבל כמה מסלטי שמיר דווקא התייקרו - כמו מטבוחה וחציל רומני קלוי באריזות 330 גרם. לעומת זאת, בטחינה גולמית יש מגמה יותר בולטת של הוזלה ברוב החברות. טחינה הנסיך הוזלה ב-24%-28%, למעט הטחינה המתובלת של המותג שדווקא התייקרה.

סלטי שמיר. לא הכל הוזל (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
סלטי שמיר. לא הכל הוזל(צילום: אלי מנדלבאום)

 

 

נקניקים

בפתיע, נקניקיות עוף של עוף טוב 400 גרם התייקרו ב-9% מ-11 ל-12 שקל ב-2016. עוד התייקרו: פסטרמה ברביקיו של יחיעם 200 גרם (ב-26%), נקניקיות וינר של טירת צבי ונקניקיות חריפות של זוגלובק, חברה שנתח השוק שלה ירד ב-16.5% ובכל זאת חלק ממוצריה כמו קבנוס, בורקס גבינה, נקניק סלמי, נקניק קוניאק אס ועוד - התייקרו. המבורגר בקר, כתף בקר ושניצל תירס של זוגלובק הוזלו.

 

לכל החברות האלה יש גם מוצרים שהוזלו, אבל אפשר לראות שהן לא נלחמות על חייהן כפי שניתן היה לחשוב לאור חוות דעות של ארגון הבריאות הבינלאומי על בשר מעובד.

 

יוניליוור

החברה שניסתה להסתיר מצרכניה זיהום מזון בקורנפלקס וקוקומן, לא שוחטת את מחירי דגני הבוקר שלה, כך מסתבר, למרות שלא שיקמה לחלוטין את נוכחותה על המדף. למשל, עוגי בד"ץ 500 גרם התייקר ב-10%. לעומת זאת קוקומן צדפים בטעם שוקולד 375 גרם הוזל ב-21%.

 

גם במוצרים הנוספים שיוניליוור מייצרת, אין מגמה בולטת של הוזלה, אם כי מוצרים רבים כן הוזלו. החטיף פרפר נחמד של תלמה התייקר ב-11% (מ-4.5 ל-5 שקלים) וחטיף קליק נסיכות 70 גרם התייקר ב-30%. ליפטון ילו לייבל 100 שקיקים הוזל ב-9% וג'ל רחצה לגבר פינוק 700 מ"ל של יוניליוור הוזל מ-12.7 שקלים ל-10 שקלים – הוזלה של 21%.


משבר לא תמיד מביא להורדת מחירים. קורנפלקס תלמה של אלופים שנחשד בסלמונלה ()
משבר לא תמיד מביא להורדת מחירים. קורנפלקס תלמה של אלופים שנחשד בסלמונלה

 

תרכובות חלב לתינוקות

למרות כניסתה של שופרסל לשוק תרכובות החלב, תחליפי החלב של מטרנה התייקרו בעד 5%. יחד עם זאת מוצרי מטרנה אקסטרה קר לרוב הוזלו בעד 2%, כמו גם תרכובות החלב של מטרנה על בסיס צמחי. מוצרי סימילאק באריזות 900 גרם הוזלו וגם סימילאק קומפורט, אך סימילאק טופ 400 גרם התייקר ב-9%. מחירי נוטרילון - יציבים.

 

מוצרים של רשתות: מותג פרטי 

מותגים פרטיים הפכו שחקנים כמו רמי לוי ושופרסל לספקים. מה קרה למוצרים אלה ב-2016?

 

רמי לוי ייקר ב-12% את הסבון הנוזלי של המותג הפרטי שלו "רמי לוי": 3 * 500 מ"ל כן זיתים מרוקאים וסוכר לבן של המותג הפרטי, בשיעור דומה, אבל לגבי רוב מוצריו ניתן לומר שמחירם לא השתנה. מוצרים כמו מרכך כביסה מרוכז כחול רענן רמי לוי 1 ליטר ופסטה קונכיות 500 גרם, הוזלו ב-2%; צלחות חד פעמיות לבנות עבות הוזלו ב-17% (מ-22.9 ל-18.9 שקל) ואקונומיקה ללא בישום 4 ליטר הוזלה ב-28% (מ-9.5 ל-6.9 שקלים).

 

שופרסל ייקרה 30 מגבוני אף לתינוק (7.9 שקלים לעומת 6.2 שקלים ב-2015), התייקרות של 29% וכן חלק ממוצרי הפירות היבשים שלה, נוזל לניקוי רצפות דוחה יתושים, כמה ממוצרי הירקות הקפואים וכן קטניות ודגנים יבשים (כוסמת, חיטה, שעועית מש, עדשים ירוקות וכו') וחלק מדגני הבוקר. ממרח קרם קקאו ואגוזים שופרסל 350 גרם התייקר ב-6% אך אותו ממרח בצנצנת של 750 גרם לא התייקר.

 

הוזלו: חלק מדגני הבוקר, כמה ממוצרי הפסטה, שמן זית, חלב טרי 1% שופרסל, אורז פרסי, שמן זית, קפסולות קפה, רוטב סויה, טחינה אורגנית, תה ירוק עם יסמין ורוב השוקולדים.

 

מה קרה למוצרי תנובה?

בעקבות ירידה של 3.9% בנתח השוק של תנובה, רבים ממוצרי חברת המזון הגדולה ביותר בישראל הוזלו. לדוגמא: שעועית ירוקה חתוכה סנפרוסט 800 גרם הוזלה ב-19% ונמכרה בכ-14 שקל וכך גם לא מעט ממוצרי סנפרוסט. חלב טרי בקרטון 3% 1 ליטר שנמכר ב-2015 ב-5.7 שקלים נמכר ב-2016 ב-5.1 שקלים - הוזלה של 10%. גם אוסובוקו בקר טרי שלם חלק אדום אדום במשקל הוזל ב-14% וכן משקה סויה לייט שהוזל ב-5%. יחד עם זאת, חלק ממוצרי החלב שלה התייקרו.

 

התייקרות בלחם ללא גלוטן

נראה שרוב הלחמים ללא גלוטן התייקרו. למשל, מוצרים כמו ג'בטה ללא גלוטן בר-אל 3 * 126 גרם התייקר מ-6.6 שקלים ל-9.9 שקלים - עליית מחיר של 51%. לחמים אחרים של החברה התייקרו גם הם, כמו גם מוצרי לחם של המתחרים: לחם פרוס ללא גלוטן ללא תוספת סוכר נטורל קייקס 450 גרם עולה כיום 19.9 שקל בממוצע, התייקרות של 22%. מוצרים כמו איטריות, בייגלה, עוגיות, פתיתים, חטיפי אורז ושקדי מרק ללא גלוטן הוזלו והתייקרו גם יחד, תלוי במותג.

 

יש לכם תלונה על מחירים או הטעיה בסופר? כיתבו לנו >>

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים