שתף קטע נבחר

 

האייפון, הטאבלט וההתרסקות המסתורית בים

במצרים העריכו כי פיגוע הוביל להתרסקות במאי של מטוס "EgyptAir" שהמריא מפריז. אבל בצרפת בודקים אם סוללות בטלפון ובטאבלט של טייס המשנה המצרי התחממו, התפוצצו באוויר והובילו לאש

במצרים סבורים כי פיגוע טרור הוביל להתרסקות מטוס חברת "EgyptAir" בים התיכון בחודש מאי, אבל בצרפת בוחנים תיאוריה שונה לחלוטין: החוקרים בצרפת בודקים אם המטוס התרסק בים לאחר שסוללות ליתיום בטלפון הסלולרי ובטאבלט של טייס המשנה התחממו והובילו לפרוץ אש.

שברי המטוס שהתרסק בים התיכון ()
שברי המטוס שהתרסק בים התיכון

גורמים המעורבים בחקירה אמרו לעיתון הצרפתי "לה פריזיאן" כי יש "הקבלות מדאיגות" בין העובדה שאש פרצה בקוקפיט של טיסה 804 לבין המקום שבו טייס המשנה של מטוס האיירבוס A320 הניח את האייפון והטאבלט שלו מעל לוח המכשירים. 66 נהרגו בהתרסקות המטוס, שהמריא מפריז והיה בדרכו למצרים.

 

עם זאת, ב"טלגרף" הבריטי דווח כי יש המפקפקים בתיאוריה זו. מומחה תעופה אמר כי נראה שהסיבה ההגיונית ביותר שהובילה לאסון היא שאש שפרצה באזור המחשבים שמתחת לתא הטייס - בגלל תקלה חשמלית או בעקבות פיצוץ. מומחים בתעשייה תהו גם אם זה בכלל הגיוני שטייס ישאיר את הטלפון שלו על הדשבורד.

 

לפי הקופסאות השחורות של המטוס הוא ככל הנראה התפוצץ באוויר בעקבות אש שפרצה בתא הטייס או בסביבתו. המצרים אמרו כי קיימת אפשרות שפיגוע טרור הוביל לפיצוץ, לאחר שדיווחו כי חומרי נפץ נמצאו על שרידי הגופות. החוקים הצרפתים, לעומת זאת, הדגישו כי הנתונים מראים שתקלה חשמלית הובילה כנראה לאש ולפיצוץ.

 

מהחקירה עלה כי הייתה תקלה בחלונות הסמוכים לטייס המשנה, והייתה גם התרעת עשן עם דרישה מהקפטן ומטייס המשנה לכבות אם האש. ב"לה פריזיאן" נכתב כי צילומים ממצלמות האבטחה בשדה התעופה שארל דה גול הראו כי טייס המשנה הניח את החפצים האישיים שלו על הדשבורד. "התמונות מראות בבירור כי טייס המשנה המצרי הניח את הטלפון והטאבלט שלו, וכן בשמים שקנה לפני ההמראה, מעל לוח המכשירים", נכתב בעיתון הצרפתי.  

 

אם אכן האש פרצה בעקבות פיצוץ סוללת ליתיום, זה לא יהיה תקדים. בדצמבר 2010 פרצה שריפה במטוס אייר פראנס מאטלנטה לפריז, לאחר שסוללת ליתיום נדחסה מתחת למושב. שריפה קטנה אחרת פרצה במאי 2013 בטיסת אייר פראנס לסאו פאולו, במהלך הטענת המכשיר.

 

עם זאת, מומחה התעופה דיוויד לירמון אמר כי הוא אינו סבור שזאת הייתה הסיבה לפיצוץ: "דבר ראשון - טייסים לא משאירים חפצים על הדשבורד בגלל שהם יודעים שהם ייפלו בהמראה או יפגעו באחד המכשירים. דבר שני - איש לא ראה טלפון עולה בלהבות במהלך טיסה, ואף אחד גם לא הזכיר את זה. אבל נקודת המפתח היא שאמנם היו אזהרות בנוגע למערכת החלונות, אך היו גם התרעות על עשן בשירותים ובמערכת החשמל שמתחת לתא הטייס. איך האש הגיעה לשם? זה לא הגיוני. הניחוש שלי הוא שמחשב קטן במערכת החשמל ניזוק מהאש, והדבר הוביל להתרעות. זו למעשה הייתה קריאה לעזרה".

   

אפל, יצרנית האייפון והאייפד שבהם השתמש טייס המשנה, אמרה אתמול כי "אף רשות לא יצרה איתנו קשר בנוגע לתאונה הקטלנית". לדברי אפל, מכאן נובע כי הרשויות "לא מעריכות שהמוצרים שלנו מעורבים בשום צורה בכך. לא ראינו את הדו"ח, אבל אנחנו מבינים שאין שום עדות שמקשרת את האירוע הזה למוצרי אפל. אם החוקרים היו מתשאלים אותנו, היינו כמובן מסייעים בכל דרך. אנחנו בוחנים את המוצרים שלנו פעם אחר פעם כדי להבטיח שהם עומדים בסטנדרטים הבטיחותיים הנדרשים, ומעבר לכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים