לדעת אם הילד באמת מוכן לכיתה א'
ההרשמה לכיתות א' בפתח ולהורים רבים יש דילמה אם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן. מהם השיקולים שצריך לקחת בחשבון לפני שמקבלים החלטה? מדריך למתלבטים
ההרשמה לכיתה א' בפתח והורים רבים מתלבטים האם הילד או הילדה שנמצאים כרגע בגן חובה באמת מוכנים לקפוץ למגרש של הגדולים - בית הספר. לעיתים ישנה ממש תחושה שגורל הילד מותנה בקבלת החלטה בדבר הכניסה לבית הספר ושכל כובד האחריות מוטל על ההורים.
ואכן ישנה משמעות רבה להחלטה - מחקרים רבים מראים שעלייה מוקדמת מדי או מאוחרת מדי עלולה לפגוע ביכולת הילד להצליח במישור הלימודי וגם במישור החברתי-רגשי. יחד עם זאת, את ההחלטה הזו עדיף לא לקחת לבד, אלא עם הגננת ופסיכולוג המסגרת, תוך מיפוי והערכה של בשלות הילד והגורמים הסביבתיים הרלוונטיים, כגון אפיוני הילד, המשפחה ומערכות החינוך.
באופן כללי, מוכנות לכיתה א' משמעותה הערכה כי לילד יש את המיומנויות הנדרשות להסתגל ולהשתלב בבית הספר. מיומנויות אלה מבוססות על כמה דברים:
1. בשלות קוגניטיבית: הבחנה בין צלילים, זיהוי אותיות ומספרים, זיכרון, יכולת חריזה וספירה.
2. בשלות רגשית: ויסות רגשי ויכולת עמידה בתסכולים, סקרנות ועניין, יכולת לעקוב אחרי הוראות והתפתחות על הציר של תלות-עצמאות.
3. בשלות חברתית: כישורי תקשורת והיכולת להתחשב באחר.
4 בשלות פיזית: יכולות מוטוריות כמו קפיצה, שימוש במתקני החצר, אחיזת עיפרון, גזירה והשחלת חרוזים ויכולות פיזיות כמו גובה, משקל ושליטה בצרכים.
במהלך השנה בגן חובה, הגננות לומדות להכיר כל אחד מהילדים ואת קצב ההתפתחות שלהם. במקרה ועולה שאלה לגבי מוכנות הילד לבית ספר, הגננת תפנה אליכם ויתחיל מסע משותף של חשיבה וההערכה, שבסיומו תוכל להילקח החלטה המבוססת על מידע משמעותי ורלוונטי.
אולי יעניין אותך גם:
לגדל שלישיית בנות - לראות ולא להאמין
שימו לב: החרדות שלכם פוגעות בילדים
ניסינו: שבוע לילדים עם מסכים ללא הגבלה
מתי כדאי כדאי לשקול להשאיר אותו עוד שנה בגן?
מומלץ לשקול להשאיר את הילד שנה נוספת בגן כאשר בסמוך לעלייה לכיתה א' הוא חשוף לריבוי לחצים כמו פרידת ההורים, מעבר דירה ומחלה קשה במשפחה. סיבה נוספת היא כאשר קיים עיכוב התפתחותי או קצב התפתחות איטי באופן עקבי או כאשר עולים קשיים שלא טופלו עד כה. במקרים אלו שנה נוספת בגן יכולה לאפשר התערבות שתקדם את הילד באופן משמעותי בהיבטי המוכנות לכיתה א'.
חשוב גם להתחשב בגורמים סביבתיים: מהי עמדתכם לגבי הישארות? האם הוא הילד היחיד שנשאר בגן? האם יהיו עוד ילדי חובה עמו בשנה הבאה? האם כדאי שיישאר עם אותה גננת? אלו שאלות רבות וחשובות, כולן צריכות להילקח בחשבון בתהליך המשותף. בסופו, חשוב מאוד שתהיו שלמים עם ההחלטה להשאיר את הילד עוד שנה בגן או להעלותו לכיתה א'. הביטחון שלכם בהחלטה הוא חלק חשוב במסר שעובר לילד. המסר לילד צריך להיות אותנטי, פשוט ותואם גיל. מומלץ שיהיה מחובר גם לתהליך שהילד צריך לעבור בשנת ההישארות, כדי שיהיה מוכן לעלות לכיתה א'.
איך אפשר לעזור לילד להתקדם?
הסוד הוא בהבנה כי בשלות היא תנאי קריטי לקידום מוכנות - ללימוד, לתרגול ואימון. לדוגמה, רק כאשר קיימת בשלות מספקת של היכולת להבחין בין צלילים הילד יוכל להיתרם מלימוד ותרגול של מיומנויות מתקדמות יותר לקראת רכישת הקריאה והכתיבה.
לכתבות וטורים נוספים היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
דעו גם כי הישארות אינה מענה הולם, כאשר הרקע לקשיים מקורו בלקות ולא בחוסר בשלות. במקרה זה, הישארות שנה נוספת בגן יכולה אולי ליצור "אשליה" של פתרון לקשיים, אך למעשה מהווה דחייה של אפשרות לתת מענה מותאם לילד ויכולה אף להזיק, לפחות ברמה הרגשית.
האם גיל הילד הוא שיקול בהחלטה?
ישנם מחקרים המצביעים על תרומה מועטה בלבד של שנת הישארות בהיבטים של הסתגלות לבית ספר, הצלחה אקדמית וסגירת פערים בכיתה ג'. יותר מכך, המחקרים לגבי גיל הילד אינם חד משמעיים ולכן חשוב לבחון כל עניין לגופו ובוודאי לא למהר להשאיר ילד בגן רק בגלל גילו הצעיר.
הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, שירות פסיכולוגי-חינוכי, עיריית תל אביב-יפו
עוד בנושא: איך אפשר לעזור לילדים להרכיב פאזל? צפו בהסבר: