נסיעת מבחן לירושלים במנהרות החדשות: שעה וחצי של פקקים
35 דקות? משרד התחבורה והשר כץ הבטיחו כי לאחר פתיחת מנהרות הראל הדרך מת"א לירושלים תתקצר משמעותית. יצאנו לנסיעת מבחן בכביש 1, דרך המנהרות החדשות - וסיוט הפקקים, כך נראה, רחוק מאוד מלהסתיים. השר כץ: "גם בני ישראל התלוננו כשמשה לקח אותם 40 שנה במדבר"
במשרד התחבורה הבטיחו כי לאחר פתיחת מנהרות הראל הדרך לירושלים תתקצר באופן משמעותי. כתבינו יצאו לנסיעת מבחן, ביום ראשון הראשון שלאחר פתיחת המנהרות - והתוצאות לא היו קרובות להבטחות. ynet העביר בשידור חי את הנסיעה בכביש 1 לירושלים, דרך המנהרות החדשות.
הנסיעה מתל אביב החלה ממגדלי עזריאלי, בשעה 7:42. אבל שעה לאחר מכן, ירושלים עדיין נראתה רחוקה. בסופו של דבר, הנסיעה למשכן הכנסת ארכה שעה וחצי - כמעט פי 3 מההבטחה של משרד התחבורה. בדקנו גם את הנסיעה בכיוון ההפוך - מירושלים לת"א - והיא הייתה אפילו ממושכת יותר וארכה שעה ו-44 דקות.
השר ישראל כץ הגיב ואמר לפני ישיבת הממשלה: "גם בני ישראל התלוננו כשמשה לקח אותם 40 שנה במדבר. מראש אמרנו שפתיחת כל הנתיבים תהיה רק במאי. אני מזמין את כלי התקשורת לסקר את זה אז, בדיוק כמו שעשו עכשיו".
הבוקר, בעקבות תאונה קלה באזור, כבר נרשמו פקקים גדולים בין ירושלים למחלף נווה אילן - בדיוק הקטע שהנסיעה בו הייתה אמורה להתקצר משמעותית לאחר פתיחת המנהרות שלשום.
ישראלים שכבר הספיקו לנסוע במנהרות נשמעו סקפטיים. "נסעתי לפני השינוי וגם אחריו, ומבחינתי אין הבדל משמעותי", אמרה ספיר כלפון. "בתור מי שנוסעת לירושלים ונמנעת ביודעין מלנסוע בכביש 1 רק בגלל הפקקים, אני לא מאמינה שזמן הנסיעה יתקצר בצורה דרסטית. בכביש 443, שזו החלופה, הנסיעה הרבה יותר קלה ולדעתי גם 'מהירה יותר'".
פתיחת המנהרות נערכה ביום שישי. בשלב הראשון נפתחו לתנועה שני נתיבים מתוך שלושה לכל כיוון נסיעה. בחודשים הקרובים עם השלמת העבודות, ייפתח נתיב נוסף, וכן הגשרים והכביש החדש. כבר עכשיו צפויים הנהגים להקלה משמעותית בעומסי התנועה בדרך לירושלים וממנה. פרויקט המנהרות כולל שתי מנהרות באורך 800 מטרים ושלושה נתיבי נסיעה. עלות כל פרויקט שדרוג כביש 1 החדש נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים.
אך לא כולם חוגגים. בשבוע שעבר עתרו לבג"ץ תושבים ממבשרת ציון בדרישה לצו מניעה לפתיחת המנהרות, כיוון שלטענתם אין פתרון לסגירת מסוף האוטובוסים במחלף, המשרת אלפי תושבים. עתירתם נדחתה על הסף. השופט דנציגר נימק זאת ב"שיהוי כבד שנפל בהגשתה", וקבע כי בפרויקט כה מורכב, שבו ההחלטות מתקבלות שנים וחודשים רבים מראש, אין שום הצדקה לעתירה של הרגע האחרון.
ממשרד התחבורה ומחברת נתיבי ישראל נמסר כי לצורך השלמת העבודות נפתחו בשלב זה במנהרות הראל וגשרי מוצא שני נתיבים בלבד, מתוך שלושת הנתיבים שנסללו.
"עם השלמת העבודות בחודש מאי השנה יפתחו לתנועה שלושה נתיבים, משער הגאי ועד לגינות סחרוב שבכניסה לירושלים אז תורגש הקלה משמעותית בזרימת התנועה לירושלים וממנה", נמסר.