פריון העבודה נמוך בגלל ביטחון ותחבורה
משרד האוצר בדק מדוע יעילות העובדים הישראלים נמוכה בהשוואה למדינות המפותחות וקבע כי הציוד והאנשים קיימים - אך אינם מנוצלים כראוי. גם הוצאות הביטחון ותשתיות התחבורה הציבורית מקשות להוציא את המירב
המשק הישראלי לא מנצל נכון את ההון האנושי ואת המכונות והציוד, מה שמביא לפריון העבודה הנמוך בארץ לעומת המדינות המפותחות, כך עולה מתוך הסקירה השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
על פי הסקירה, מה שמונע מהמשק הישראלי לנצל משאבים אלו כראוי הם פער טכנולוגי לעומת מדינות מפותחות אחרות, הוצאה ביטחונית גבוהה, רמת מיומנויות נמוכה של העובדים ותשתיות תחבורה לא מפותחות. על פי נתונים משנים קודמות, פריון העבודה בישראל, כלומר יעילות העובדים הנמדדת בתוצר חלקי מספר המועסקים, נמוכה בהשוואה לשאר המדינות המפותחות, והפריון הכולל בישראל מהווה 57% מהפריון הכולל בארה"ב.
זאת כאשר מדד ההון האנושי בישראל (פונקציה של מספר שנות הלימוד שאינה משקללת את השונות באיכות הלימודים) מהווה 99% מהנתון בארה"ב, והיחס בין ההון הפיזי לתוצר (שורש ההון תוצר) כמעט זהה לנתון בארה"ב.
סקירת הכלכלן בחנה האם הדבר נובע בעקבות פערים בתשומות - כמות ההון הפיזי (מכונות וציוד) וההון האנושי (העובדים), או בגלל גורמים שמביאים לניצול לא אופטימלי של העובדים והציוד. המסקנה היא שהפער בין הפריון לעובד בישראל לשאר המדינות לא נובע ממחסור בתשומות אלא מניצול לא נכון שלהן.
בסקירה נכתב: "חוסר היעילות של ניצול המשאבים המאפיין את המשק הישראלי וגורם לפריון נמוך לעובד הוא גם הגורם למיעוט ההשקעות בהון הפיזי", כלומר הפריון הנמוך מביא לכך שישנן השקעות מועטות בחברות מצד גורמים במשק.
באוצר ממליצים למקד את המדיניות הממשלתית בטווח הארוך בהגברת יעילות ניצול המשאבים, כאשר כפועל יוצא ההשקעות במגזר העסקי צפויות להתאים את עצמן ולגדול. מדיניות שתתמקד בהגדלת התמריצים הכספיים להשקעות במגזר העסקי לא תהיה אפקטיבית ולא תביא לצמצום פערי הפריון של ישראל מול המדינות המפותחות.
פיתוח תחבורה ציבורית יעזור לפריון
מדוע המשאבים אינם מנוצלים כראוי? אחת הסיבות שמציע האוצר היא, באופן מפתיע, פער טכנולוגי לעומת המדינות המובילות. סיבה נוספת היא חוסר התאמה בין כישורי ויכולות העובדים למשרות שאותן הם מאיישים.גם תמריצים בעייתיים במגזר הציבורי וכן הוצאה ביטחונית גבוהה, עודף רגולציה וביורוקרטיה וחסמי יבוא שמונעים חדשנות, מביאים לניצול לא נכון של משאבי המשק. בנוסף, גם תחרות לא מספקת בענפים מסויימים ורמה נמוכה יחסית של השכלה ומיומנויות רלוונטיות לאוכלוסייה העובדת – מונעים ניצול נכון של המשאבים.
ההשקעות של הממשלה והמגזר הציבורי בתחבורה ובתשתיות בסיסיות למדע ומחקר עשויות להגדיל, לפי האוצר, את הפריון הכולל. "יתכן שתשתיות תחבורה ותחבורה ציבורית לא מפותחות מונעות מעובדים בעלי כישורים בתחום הפיננסי שגרים בפריפריה להגיע לעבודה במרכזים הפיננסיים המרוכזים בתל אביב.
"ההשקעה בתשתיות תחבורה ותחבורה ציבורית עשויה להגדיל את מלאי ההון, אך חשוב מכך, לשפר את ההתאמה בין כישורי העובדים למשרות הקיימות במשק".