שופרסל פתחה מחסן לוגיסטי ענק: "שהציבור לא יכעס"
כל בכירי קבוצת אי.די.בי וראשי חברות כמו תנובה ושטראוס הגיעו לפתיחת המרכז הלוגיסטי החדש של שופרסל למזון מקורר וקפוא. המחסן, שמופעל על ידי מערך רובוטי מפינלנד, הוקם בהשקעה של 420 מיליון שקל ומשתרע על פני 51 אלף מ"ר. המטרה: חיזוק המכירות של שופרסל אונליין. מנכ"ל שופרסל: "המחאה החברתית היתה טלטלה רצינית"
שופרסל השיקה היום (ב') מרכז לוגיסטי חדש בשוהם למזון מצונן וקפוא, בהשקעה של 450 מיליון שקל. המרכז החדש, בו עוברים כ-3,500 סוגי מוצרים ומועסקים כ-450 עובדים, יחליף מספר מחסנים שהרשת סגרה ויפעל במקביל למרכזים לוגיסטיים שהרשת מפעילה עבור מזון יבש בראשון לציון ומודיעין. פעילות המרכז תגיע לכ-40 מיליון ארגזים בשנה והוא פועל 24 שעות ביממה, לא כולל שבת.
בניגוד לעבר, הסחורות שיצאו מהמפעל ישנועו לחנויות על-ידי שופרסל ולא על-ידי הספקים. אלה יידרשו לשנע את הסחורות שלהם למרכז הלוגיסטי החדש ולשלם לשופרסל על השינוע ל-271 הסניפים של הרשת.
במחסן פועלת מערכת רובוטית מתוצרת פינלנד למיון פירות וירקות וכן מוצרים קפואים. במרכז יש ארגזי פלסטיק עבור ירקות ופירות, שמונחים בצורה אנכית זה על זה במקום בשיטת שתי וערב הנהוגה בתעשייה. הארגזים הללו יעברו שטיפה בתום התהליך ויוחזרו לספקים.
10% ממכירות שופרסל באמצעות האונליין
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר באירוע ההשקה, אליו הגיעו בכירי אי.ד.י.בי, כמו גם ראשי חברות צריכה גדולות כמו תנובה ושטראוס, שהמחאה החברתית ב-2011 שהתמקדה בסקטור המזון "טלטלה את הרשת". עוד הוסיף אברכהן כי "ספקים צריכים להרוויח טוב וחקלאים חייבים להרוויח טוב, בשני תנאים קטנים פשוטים: שציבור הלקוחות לא יכעס על שופרסל, וששופרסל תוכל להרוויח. לשמחתי הרבה שיתוף פעולה זה נפל על אוזן קשובה. אנחנו פה ונהיה פה עוד הרבה שנים ונוביל את השוק עוד הרבה שנים".
מטרת המרלו"ג (מרכז לוגיסטי) היא להביא לפיתוח מערכת אוטומציה מיוחדת למכירות אונליין. אברכהן ציין כי 10% ממכירות הרשת - הן מכירות אונליין, לטענתו השיעור הגבוה ביותר בעולם ממכירות של רשתות מזון. "זוהי סנונית לפרויקט של הקמת מערך אוטומטי לעולם האונליין. שופרסל היא חברה שחשבה ומשקיעה במנועי צמיחה. אין רשת גדולה שמכבדת את עצמה שאין לה מרכזים משלה שלא מפיצה 70%, 80% ו-90% מהמוצרים לחנויות בעצמה, ולכן עבורנו זה רגע מכונן", הוסיף.
המחאה החברתית הקפיאה ואז זרזה את פתיחת המחסן
לדבריו של אברכהן, ההחלטה לפתוח את המרכז הלוגיסטי התגבשה לפני שנים רבות, אך הוקפאה בשל סיבות רבות, בין היתר, המחאה החברתית. הוא החליט להניע את המהלך קדימה למרות המחאה, ולמרות "שחלק מהשחקנים שיושבים פה היום יחד עם שופרסל - חלקם חטפו מכה קטנה בכנף, ואחרים חטפו מכה משמעותית", כך אמר.
"המחאה היא אירוע שהביא לטלטלה, כשאחד המקטעים שהיא חלחלה אליו עד הקצה היה מקטע המזון בתעשייה, בקמעונאות וברשתות. זו הייתה טלטלה רצינית מאוד. היו שהגדירו את התקופה כמסוכנת לרשתות הקמעונאות הוותיקות, והיו גם שהספידו אותנו. מכאן שהאתגר היה גדול.
"בעקבות המחאה החברתית נדרשנו להתכנס לילות כימים. לא מעט שעות. כדי לשאול עצמנו מה לעשות עם החברה הגדולה הזאת ברגעים הקשים האלה. לא הייתה פה לא בעיית מקצוענות, מזומנים או תזרים, אלא מצב של שינוי שוק.
"מה השינויים שאתה הולך לחולל כדי להתייצב לצמוח ולשנות את השוק הזה. להמשיך להוביל אותו. זה לא היה קל וגם לא היו יותר מדי אוהדים לשופרסל. עשינו זאת בעזרת בעלי השליטה, בעלי הדירקטוריון ויו"ר ועד העובדים שתרמו תרומה מדהימה לזה שאנחנו יכולים לעמוד בטקס הזה.
"בתחילת 2012 קיבלנו מספר החלטות, שמטרתן הייתה לעצור את הסחף ולייצר לאורך זמן צמיחה; התאמנו את עצמנו לסביבה החדשה של קמעונאים שהיו לוקליים והפכו לרשתות ארציות. עשינו התאמות מחיר. בדקנו מה היתרונות שמאפשרים להתמודד עם השוק החדש. במצב של מצוקה אתה בדרך כלל עסוק רק בהתכווצות והחלטנו לחפש את המנועים הנכונים לצמיחה".
אברכהן הוסיף ואמר כי "שופרסל נתנה דוגמא איך מתייעלים פנימה בתוך הארגון, איך נפרדים מאנשים כדי לשמר פרנסה לאלפי עובדים אחרים. סגרנו חנויות בגאווה רבה, פתחנו הסכמי שכירויות ישנים, ולמרות כל זה היינו צריך לשאול מה יניע את הצמיחה מחר. אתה מגיע לספקים ולחקלאים ומסביר להם - אנחנו כאן כדי להישאר ולהוביל יחד אתכם".
יו"ר אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, התייחס גם הוא לשנות המחאה וכן למצבה של אי.די.בי. לטענתו כל חברות הקבוצה קיבלו החלטות לצעדים של צמיחה בזמנים קשים, "ואני אוהב את זה", אמר. "אי.די.בי הייתה באמצע אירוע כלכלי משמעותי, המניות של חלק מהחברות ירדו בשיעור של 90%, ולמרות זה, שופרסל אמרו שצריך להקים את המרכז הלוגיסטי. אנחנו צריכים להיות לחוצים כדי להוציא את הטוב מאיתנו גם בזמנים הקשים, למרות שבהנהלת שופרסל קוראים עיתונים מדי יום".