בת 85 עם אלצהיימר שוכנעה בטלפון לשלם 6,200 שקל
נציג חברת הטלמרקטינג "יו.פי לייף מרקטינג" צירף קשישה ל"מועדון חברים". בעקבות תביעה שהגישה בתה הורה שופט לבטל את העסקאות
בית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא הורה לאחרונה לבטל עסקאות שערך נציג טלפוני של חברת הטלמרקטינג "יו.פי לייף מרקטינג" עם קשישה הסובלת מאלצהיימר, ובמסגרתן שכנע אותה להצטרף למועדוני חברים תמורת כ-6,200 שקל. השופט אביב שרון קבע שהעסקאות בוצעו שלא בתום לב ושמדובר בהשפעה בלתי הוגנת.
הבת סיפרה שב-2015 עברה על חיובי כרטיס האשראי של אמה וגילתה שהצטרפה ל"מועדון חברים" תמורת כ-1,800 שקל. היא התקשרה למוקד החברה, אך הנציג סירב לבטל את העסקה והציע שתמורת הסכום הוא ישלח לאם טאבלט. בלית ברירה היא הסכימה להצעה אך ביקשה שהחברה לא תפנה לאם בשנית.
התביעה הוגשה לפני שנה על ידי בתה של הקשישה, נגד החברה שמשווקת מוצרים דרך מוקד טלמרקטינג. לטענתה, אמה בת ה-85, שמתגוררת בשבע השנים האחרונות בדיור מוגן, סובלת מבעיות שמיעה וזיכרון ולאחרונה אובחנה כחולת אלצהיימר.
תביעה
סלקום ננזפה - ותפצה על חיוב שיחות בחו"ל
עו"ד גיא עזרא
צעיר שנסע לגרמניה הופתע לגלות שחויב באלפי שקלים על שיחות נכנסות. שופט קבע שהיה על החברה לעדכן זאת מראש והורה לפצותו ב-3,560 ש'
לא חלפו חודשיים והחברה שוב צירפה את האם למועדון, הפעם תמורת 4,485 שקל. גם הפעם סירב הנציג לבטל את העסקה והציע תמורת הסכום תליון. לדברי הבת, אף שהזהירה את אמה לסרב לקבל את המוצר, האם שכחה את דבריה וקיבלה אותו לידיה.
בתביעה שהגישה בשם אמה טענה הבת שהחברה הפעילה השפעה בלתי הוגנת על אמה וניצלה את מוגבלותה הנפשית, השכלית והגופנית. החברה לא הגישה כתב הגנה אך שלחה נציג לדיון. לדבריו, הבת ואמה פנו לביטול העסקאות לאחר שחלפו 14 יום, ולכן החברה לא הייתה מחויבת לבטל אותן.
מדם לבה
אבל השופט אביב שרון האמין לבת וכתב ש"ניכר כי דיברה מדם לבה והיא כואבת את כאבה של אמה שנוצלה בידי הנתבעת". הוא הדגיש שהחברה הייתה צריכה להתחשב במצבה הרפואי של התובעת ובעובדה שאינה צרכן "רגיל".
לדבריו, שווי המוצרים שקיבלה התובעת נמוך משמעותית מהסכומים ששילמה והדבר מעיד על חוסר תום לבה של החברה. כמו כן, נראה שהנתבעת אמרה לקשישה שהיא זכתה "בפרס" כדי לשכנע אותה להתקשר בעסקאות, והדבר מנוגד לחוק הגנת הצרכן.
בסיכומו של דבר קיבל השופט את התביעה והורה על ביטול העסקאות. החברה חויבה להשיב לתובעת את הכספים שגבתה ממנה, בסך של 6,282 שקל (בכפוף להשבת המוצרים), בתוספת פיצוי על עוגמת נפש והוצאות משפט בסך 1,000 שקל.
השופט הזכיר שבאחרונה תוקן החוק באופן שמאפשר לאדם עם מוגבלות לבטל עסקות טלפוניות בתוך ארבעה חודשים. המקרה קרה לפני תיקון החוק, אך ניתן היה לתקוף את החברה גם על סמך הסעיף "הרגיל" בחוק הגנת הצרכן, שמאפשר לבטל עסקות טלפוניות עד 14 יום ממועד קבלת המוצר והמסמך עם הפרטים שהחוק מחייב להסביר לצרכן.
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- הצדדים לא היו מיוצגים
- עו"ד מיכאל מדובוי עוסק בדיני צרכנות ותיירות
- הכותב לא ייצג בתיק
מומלצים