הובלת האמוניה: "מחזיקים את תושבי חיפה כבני ערובה"
לאחר חשיפת הדו"ח המזהיר מפגיעה במאות אלפים במקרה של פגיעה באונייה המובילה אמוניה למפרץ חיפה, בארגוני הסביבה מזהירים שוב מפני אסון: "התעלמות גורמי הביטחון מהסיכון היא שערוריה שמקבילה למנהרות הפלסטיניות ומחדל מלחמת יום הכיפורים. הכתובת על הקיר". מחר תדון עיריית חיפה בממצאי הדו"ח
לאחר חשיפת חוות דעת של פרופסור מהטכניון המזהירה מפני תקלה או פגיעה באונייה המובילה אמוניה למפרץ חיפה אשר תוביל למאות אלפי נפגעים, גורמים בארגוני הסביבה מזהירים שוב מפני אסון שלדבריהם אפשר לצפות כבר כעת. "יש להגביל למינימום את יבוא האמוניה לישראל", אמרה הערב (ב') ליאורה אמיתי מעמותת אזרחים למען הסביבה. "כעת ברור לכל שחיפה כימיקלים מחזיקה את מטרופולין חיפה והצפון כבני ערובה עבור תעשיית הדשנים - תעשייה לא יכולה להוות איום כה חמור על בטחון מדינת ישראל".
דו"ח חמור: הובלת האמוניה לחיפה שקולה ל"אוניית תופת שעליה 5 פצצות אטום"
"מדובר בדו"ח אשר מחזק את עמדתנו", הוסיף הערב השר להגנת הסביבה זאב אלקין בשיחה עם ynet. "זו הסיבה ששמנו דרישה חד משמעית לחיפה כימיקלים להביא לנו במהלך חודש פברואר מתווה ברור להוצאת המיכל מהמפרץ. או לחילופין הבהרנו שאנו שוקלים לא להאריך את היתר הרעלים למפעל האמוניה. אני דבק בעמדה הזו למרות כל מיני לחצים שמופעלים עליי ועל אנשי המשרד, ומדובר בלחצים כבדים".
"בתוך מרחב מפרץ חיפה המתנהל בזיהום אויר ותחלואה יומיומית קיימת גם סכנה בטחונית ידועה ומפחידה", הוסיפה ד״ר רויטל גולדשמיד, ממובילי סביבתית - המרכז לניתוח נתוני ארועי סביבה של הציבור בחיפה. "אמוניה הוא גז שרותח במינוס 33 מעלות, וכבד מהאויר. הפצצה המתקתקת הזו יושבת במרכז מטרופולין צפוף. אנו מצפים כי המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפגע הזה להתקיים יותר במפרץ חיפה ולסכן את תושבי המפרץ".
מעמותת "צלול" נמסר כי הם מתריעים מזה שנים על הסכנה הגדולה שמיכל האמוניה מהווה. "התעלמות גורמי הביטחון מהסיכון העצום היא שערוריה שמקבילה למחדלי ביטחון מוכרים כמו המנהרות הפלסטיניות ומחדל מלחמת יום הכיפורים. הכתובת על הקיר - ועל האחראים לעשות את עבודתם ולדאוג להעיף את מיכל האמוניה ממפרץ חיפה ולהפסיק יבוא אמוניה באניות לישראל".
מארגון "מגמה ירוקה" נמסר כי: "כל כמה חודשים אנחנו נחשפים לדו"חות חדשים, כל דו"ח כזה תומך במה שאנחנו אומרים כבר שנים - חייבים לעצור את התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. פינוי מיכלי האמוניה הוא חוליה הכרחית אחת בתוך שרשרת של סכנות ממשיות לחייהם של קרוב למליון תושבי מפרץ חיפה. לצערנו, רק שמתחילים לדבר במושגים בטחוניים יותר כמו פצצות אטום אנשים מתחילים להבין את ממדי הסכנה והמחדל שעומד לנגד עיניהם במשך שנים. האחריות מוטלת על עיריית חיפה לא רק בפרסום דו"חות אלא בפרסום ויישום של תוכנית הבראה שתוציא את התושבים מכל סכנה בריאותית או קיומית, וכן ממשלת ישראל להוציא לפועל תוכניות הבראה שכבר קיימות, ולא לחכות לעוד דו"ח שיצא מהמגירה".
בלתי אפשרי למנוע פיגוע
על פי הדו"ח החמור, אשר נחשף ב-ynet, מדי חודש מגיעה האונייה לנמל ועליה כמות של 16,700 טון אמוניה נוזלית (40% יותר מאשר במכל החוף). "מה שמפריד בין האמוניה שבמכלים לבין מי הים, אלו 30-40 מילימטרים של ברזל". חוות הדעת נכתבה בידי פרופ' אהוד קינן, מהפקולטה לכימיה בטכניון (לשעבר דיקן הפקולטה). היא נמצאת בידי עיריית חיפה כבר למעלה מחצי שנה, ולא ברור מדוע העירייה בחרה שלא להביא את חוות הדעת החמורה לידיעת הציבור מיד עם קבלתה.
צפו: הצצה ייחודית של ynet באתר של מכל האמוניה
מחר (ג') צפויה העירייה לחשוף דו"ח חמור יותר שנכתב על ידי פרופ' קינן ושורה של מומחים נוספים. הדו"ח נשען על חוות הדעת שפורסמה היום לראשונה. המדינה, יש לציין, דוחה את המסקנות העולות מחוות הדעת של קינן.
בחוות הדעת נכתב בין השאר: "כדי להפיל את מגדלי התאומים בניו יורק לא הזדקקו המחבלים לעשרות טונות של חומרי נפץ תקניים, אלא מימשו את פוטנציאל ההרס הגלום במטוס נוסעים ענק, עמוס בדלק, שנע במהירות גבוהה. מזכ"ל ארגון החיזבאללה צדק לחלוטין לגבי פוטנציאל ההרס הטמון במכל האמוניה ואף יותר מכך - באוניית האמוניה".
במכתב של תת אלוף (במיל') זאב צוק-רם (ווה), סגן ראש המל"ל, לראש העיר חיפה יונה יהב טען כי מדובר בתרחיש קיצון בסבירות נמוכה. "הסיכוי להתרחשות אירוע קיצוני כמו שמתואר בחוות הדעת של פרופ' קינן לאירוע 'פתע-פתע' הינו בסבירות נמוכה מאוד (ההדגשה במקור), ומדינת ישראל לוקחת ברצינות רבה את נושא החומרים המסוכנים ומבצעת הערכת סיכונים באופן שוטף". המכתב נשלח באוקטובר 2016.
עוד כתב כי "המטה לביטחון לאומי ציין בעבר, לא מעט פעמים, בפני הגורמים הרלוונטים כי תרחיש של פגיעה באוניית האמוניה המתדלקת תהיה אכן קשה יותר מאשר פגיעה במכל האמוניה שבמפרץ חיפה. יחד עם זאת, יש למדינת ישראל מנגנון להסדרת כניסתה של האניה המתדלקת לגבולותיה הימיים של מדינת ישראל".
עוד ציין במכתבו כי במצבי חירום מלחמתיים אניות "מתדלקות" לא תאושרנה להיכנס למעגן לפריקה אלא באישור מפקד פיקוד העורף. "אם וכאשר תצטרך האניה בכל זאת להיכנס למדינת ישראל ישנן יכולות רבות, שלא יפורטו במסמך זה, שבאמצעותן תתקיים הגנה באמצעות חיל הים על האניה".
במכתבו לראש העיר יהב צירף את חוות דעתו של ד"ר אלכס כהן מחברת "הזמט", המתמחה בביצוע הערכות סיכונים וניתוחם. "הזמט" היא חברת הנדסה, המתמחה בשירותי תכנון, ייעוץ וליווי בתחומי סביבה, בטיחות, הנדסת סיכונים ועוד.