מפקד משטרת התנועה: "הנהג הישראלי חוצפן יותר, עד הדו"ח הוא ממשיך בעבירות"
בעקבות תיעוד "הגורם האנושי" ב-ynet - הצגת עבירות בריונות כביש מצד נהגים והולכי רגל - מכריז נצ"מ יורם יפרח על החמרה בענישה: "ככל שהעונש יוצמד למועד העבירה, כך תהיה יותר הרתעה". בתגובה לטענות על מחסור בניידות: "אנחנו נמצאים ואוכפים בכבישים המרכזיים"
2016 הייתה השנה המדממת ביותר בכבישים בחמש השנים האחרונות עם 379 הרוגים. לנוכח הסטטיסטיקה המדאיגה והמשך הקטל בדרכים בפתיחת 2017, תיעד כתב ynet במשך חודש עבירות בריונות כביש מצד נהגים והולכי רגל בכבישי ישראל - והתוצאות היו מטרידות מאוד. "על בריונות כביש אנחנו לא מתפשרים, ועל עבירות מהסוג הזה אנחנו מתייחסים באפס סובלנות", מבהיר מפקד משטרת התנועה הארצית, ניצב-משנה יורם יפרח בראיון לאולפן ynet.
תיעוד "הגורם האנושי": כך מובילים לתאונות בכבישים
לדברי נצ"מ יפרח, בחודשים האחרונים חלה עלייה באכיפת עבירות מסוג זה: "מאז כניסתו לתפקיד של ראש אגף התנועה ניצב ירון ידיד הוכרז על אפס סובלנות כלפי עבירות מסכנות חיים. יש לנו עלייה ניכרת באכיפה של עבירות בריונות כביש, כמו במקרים שבהם נהגים עוקפים את כולם בפקק, אי עצירה ברמזור, כניסה לצומת לא פנוי ועוד. אנחנו השוטרים לא מוותרים וכל נהג שעובר עבירה מהסוג הזה, נרשם לו דו"ח".
על טענות שהושמעו לא אחת בנוגע למחסור בניידות והעדר נוכחות של שוטרים בכבישים, יפרח חולק: "אנחנו פועלים לפי מוקד תאונות דרכים, לכן ייראו אותנו בכבישים המשפיעים - שם אנחנו נמצאים ושם אנחנו אוכפים. האכיפה נעשית על-ידי ניידות סמויות וגלויות, אופנועים, וכיום אנחנו מפעילים גם בלוני תצפית וכל מיני אמצעים טכנולוגיים כדי שבסופו של דבר הנהג לא יידע מאיפה אנחנו מגיעים אליו".
"בצירי המיקוד שלנו עלינו ב-3-4 החודשים האחרונים ב-140 אחוז באכיפה", טוען יפרח ומוסיף: "באותם צירי מיקוד חלה ירידה של 33 אחוז בתאונות הדרכים". מעבר לכך, הוא מכריז: "גם השנה נעצים את אגף התנועה ונוסיף ניידות ושוטרים".
האם הנהג הישראלי אלים ופועל בבריונות יתר בהשוואה לנהגים אחרים בעולם? "הנהג הישראלי הוא אולי יותר חוצפן ועד שהוא לא חוטף את הדו"ח - הוא יכול להמשיך לעשות את העבירות", טוען יפרח, אך מבהיר: "רוב הנהגים שאנחנו פוגשים הם נורמטיביים. אני מאמין מאוד באכיפה שלנו וככל שנגביר אותה, כך נהג שיקבל דו"ח בסופו של דבר לא יעשה את העבירה הזאת אחר כך".
באשר לסוגיית הענישה, יפרח טוען כי יש להחיל אותה כמה שיותר בסמיכות למועד העבירה: "ראש אגף התנועה מוביל מדיניות של החמרה בענישה והרחבת סמכויות של קציני התנועה, וזאת כדי לגרום לכך שהנהג יידע שהוא צריך לפעול לפי הכללים. אנחנו רוצים להצמיד את הענישה ככל שניתן למועד העבירה. אם תקבל את הקנס במקום או תזומן למשפט כמה שיותר מהר במקרה של עבירות חמורות, כך אני מעריך שתהיה יותר הרתעה".