לאחר מאבק: קצא"א תקים תחנות ניטור אוויר
המשרד להגנת הסביבה חייב את חברת קו צינור אילת אשקלון להקים 2 תחנות ניטור אוויר בתחום פעילותה באזור אשקלון. איגוד ערים לסביבה נפת אשקלון דרש את הקמת תחנות הניטור, מחשש לחריגות בפליטת חומרים מסוכנים, ובעקבות תלונות תושבים על מפגעי ריח וזיהום
בתום מאבק של איגוד ערים לסביבה (נפת אשקלון) נגד קצא"א (חברת קו צינור אילת אשקלון) - המשרד להגנת הסביבה חייב את החברה להקים שתי תחנות לניטור האוויר בתחום פעילותה באזור אשקלון, שיפעלו 24 שעות ביממה.
סכנה: כך תיזהרו מגזים רעילים בתחנת הדלק
מנכ"לית האיגוד, מיטל אמיתי, ניהלה מאבק מול מנכ"ל קצא"א לשעבר, אייל כהן, בדרישה להקים את תחנות הניטור באזור אשקלון. זאת כשבמקביל ביקשו בקצא"א להרחיב את פעילותם באזור באמצעות הוספת 9 מכלי נפט (תוספת של כ-40% ביחס למצב הקיים) וכן הגדלת כמות הגפ"מ (גז פחמימני מעובה, או בשמו המוכר גז בישול) שיאוחסן בשטחי החברה עד ל-20,000 טון.
תחנות הניטור הפכו לכלי יעיל למעקב אחר מפעלים מזהמים, לצורך התרעה בזמן אמת על חריגות בערכי הסביבה. באיגודי הערים רואים בהם אמצעי לפיקוח והבטחת שקיפות ביחס לפליטות מזהמים לאוויר.
בקאצ"א טענו: תלונות התושבים אינן הצדקה לניטור
המאבק החל לאחר שלפני כחצי שנה, בסיור מקצועי שקיימה מנכ"לית האיגוד בקצא"א, היא דרשה מהמנכ"ל לשעבר כהן להתקין תחנות ניטור אוויר במתחם החברה, אשר יחוברו למערך ניטור האוויר של איגוד הערים. אמיתי העלתה דרישה זו בעקבות מידע על חריגות משמעותיות בערכי החומר המסוכן בנזן, ביחס לערכי הסביבה והיעד. בקשתה של אמיתי נסמכה גם על תלונות של הציבור על מפגעי ריח וזיהום באזור, אולם היא נענתה בשלילה.
בקאצ"א טענו כי להשקפתם אין מקום להורות להם להקים מערך ניטור. בפניה לממונה המערך הארצי לניטור האוויר במשרד להגנת הסביבה, ד"ר לבנה קורדובה, טענו בחברה כי לא היו ריכוזי בנזן החורגים מערכי איכות האוויר, וכי הכינו סקר סביבתי העוסק באיכות האוויר. בחברה הוסיפו, כי תלונות מצד הציבור על מפגעים אינם הצדקה לדרישה להקמת מערך ניטור. בחברה הסבירו כי אין קשר בין תלונות הריח עליהם דיווחו תושבי הסביבה, לבין חוות המכלים של קצא"א.
כאמור, חרף התנגדות החברה, במשרד להגנת הסביבה חתמו בסוף ינואר על הוראה להקמה ולהפעלה של תחנות ניטור שיהיו חלק מהמערך הארצי לניטור. התחנות ימדדו באופן רציף מזהמים הנפלטים לאוויר מקבוצת BTEX - המודד את החומרים בנזן, טולואן, אתיל בנזן וקסילן.
יו"ר האיגוד: נמשיך בקו הנחוש מול יתר המפעלים
יו"ר האיגוד וראש המועצה האיזורית שפיר, אשר אברג'ל, הביע סיפוק מהמהלך. "זהו צעד נוסף בפעילותינו להבטחת איכות האוויר של תושבי אשקלון והסביבה. בכוונתנו להמשיך בקו הנחוש אל מול יתר המפעלים הפועלים באזור עד שיאמצו נורמות סביבתיות מחמירות".
מנכ"לית האיגוד, אמיתי, ציינה כי הקמת תחנות הניטור בתחומי קצא"א הן אמצעי מחויב המציאות, "בוודאי לאור הנתונים החמורים שנחשפו במסמך הסביבתי שהוגש על ידי קצא"א לרשויות התכנון לפני כשמונה חודשים, במסגרת ההליכים להרחבת פעילותה באמצעות הקמתם של מכלי אחסון נוספים לנפט גולמי".
לטענת אמיתי, "פעילות קצא"א מאופיינת בעיסוק בחומרים מסוכנים, דוגמת בנזן, הנפלטים לאוויר והינם בעלי פוטנציאל גבוה לזיהום האוויר והסביבה. הקמת מערך ניטור מקיף של איכות האוויר תסייע לבקרה, מעקב, שקיפות ובעת הצורך בנקיטת הפעולות המתאימות לצמצום זיהום האוויר באזור כתוצאה מפעילות קצא"א". מנכ"לית האיגוד מסרה עוד, כי בהתאם להנחיית המשרד להגנת הסביבה, תחנות הניטור יוקמו החל מה-1 לאוגוסט 2017.
חברת קצא"א נוסדה בשנת 1968 והיא משמשת כגשר יבשתי להעברת נפט גולמי מים סוף לים התיכון ובכיוון ההפוך. באתר החברה נכתב, כי מערכת קווי הדלק להובלת נפט גולמי כוללת 3 קווים: קו באורך 254 ק"מ, המחבר את נמל הנפט לחוף ים סוף עם נמל הנפט באשקלון אשר לחוף הים התיכון. שני הקווים הנוספים מזינים את בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד.
מקצא"א נמסר בתגובה: "בקצא"א הוקמה ופעלה תחנת ניטור כבר לפני כשנה, וזאת על פי דרישת המשרד להגנת הסביבה. תוצאות ניטור איכות האוויר הצביעו על רמת פליטות משמעותית נמוכה יחסית לתקני איכות האוויר המחמירים ביותר.
"קצא"א מעולם לא נהנתה מחסיון או הקלות בכל הקשור לאיכות הסביבה. החברה משקיעה בנושא אמצעים ומשאבים רבים ותמשיך למלא אחר הוראות המשרד להגנת הסביבה והממונים".