כך מממנים תאגידי ענק ארגוני טרור דרך יוטיוב
בתחקיר שפורסם ב"טיימס" הבריטי נחשף כי בין החברות שפרסומיהן הופיעו ביוטיוב היו גם תאגידי ענק, ובין הסרטונים שבהם הופיעו הפרסומות היו גם כאלה עם מסרים ניאו נאציים. גוגל בתגובה: "אנחנו מסירים במהירות סרטונים שמפירים את המדיניות שלנו"
תאגידים בינלאומיים גדולים המפרסמים ביוטיוב מימנו, שלא בידיעתם, גורמים שפרסמו סרטונים עם תכנים איסלאמיים קיצונים ועם תכנים המעודדים טרור. המימון נעשה באמצעות המנגנון המאפשר למפעילי ערוצים ביוטיוב לקבל תגמול כספי מגוגל על פי מספר הצפיות בסרטון.
בתחקיר שפורסם ב"טיימס" הבריטי בסוף השבוע נחשף כי בין החברות שפרסומיהן הופיעו ביוטיוב היו גם תאגידי ענק כמו מרצדס ויגואר, ובין הסרטונים שבהם הופיעו הפרסומות היו גם כאלה עם מסרים ניאו נאציים. באחד הסרטונים, שבו הופיעו תכנים התומכים בדעאש, מצא התחקיר פרסומות של תאגידים אלו בסרטון לו 115 אלף צפיות, שהוסר לאחר מכן על ידי יוטיוב. בעקבות התחקיר השעתה יגואר את פרסומיה ביוטיוב עד לבירור הנושא. על פי אותו פרסום, האפשרות ליצור רווחים מיוטיוב עבור פרסום מאפשרת לקבל כ-7 דולר עבור כל 1,000 צפיות לסרטון. כלומר, בסרטונים המעודדים טרור, שבהם צפו יותר ממיליון פעמים, קיבלו הטרוריסטים למעלה מ-7,000 דולר מפרסומות.
גם בארץ פועלים נגד הטרור ברשת. אחד הפעילים הבולטים בנושא בישראל הוא מיכה אבני לייקין, בנו של ריצ'רד לייקין ז"ל שנרצח בפיגוע הדקירה והירי בקו 78 בשכונת ארמון הנציב בירושלים בנובמבר 2015. לאחר הירצחו החל בנו בפעילות להסרת תכני הסתה מהאינטרנט ואכיפה כנגד גורמים המסיתים לטרור. במסגרת פעילותו ההסברתית לאחר הרצח אף נאם במועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה לפני כשנה.
אבני טוען כי יש פער גדול בין המדיניות המוצהרת של יוטיוב לזו המתקיימת בפועל, כשברשת שיתופי הסרטונים ניתן למצוא בכל רגע נתון אלפי סרטונים שיש בהם הסתה לטרור ולאלימות, מבלי שיש פעילות אינטנסיבית של גוגל לאתרם ולהסירם. לדבריו, כשמדובר בתכנים פורנוגרפיים, לדוגמה, האכיפה אפקטיבית הרבה יותר. הוא טוען כי גם ארגון חמאס מפרסם ללא כל בעיה ביוטיוב, ויש לו אף ערוץ רשמי, למרות שהוגדר גם על ידי ישראל וגם על ידי ארה"ב כארגון טרור. עם זאת, יש לציין כי בערוץ הרשמי של חמאס אין פרסומות ואם יש מפרסמים המנצלים את המנגנון של יוטיוב המאפשר תגמול כספי עבור צפיות הרי אלו מפרסמים בערוצים לא רשמיים.
"הדבר מקומם. אני דורש מיוטיוב לפעול באופן מידי להורדה אקטיבית של כל הסרטונים המסיתים לטרור. מפרסמים צריכים לשקול טוב טוב אם הם מוכנים שחלק מכספי הפרסום שלהם ינווטו ישירות לארגוני טרור. בחו"ל מפרסמים גדולים כבר דורשים מיוטיוב דין וחשבון בעניין הזה. הייתי מצפה שמפרסמים ישראלים גדולים יעשו אותו דבר", הוא אומר.
בשיטוט אקראי ביוטיוב ניתן למצוא תכנים רבים המסיתים לאלימות וטרור וכאלו המזוהים עם ארגונים איסלאמיים קיצוניים. חלק מהסרטונים, בהם מוצגים תכנים קשים כגון הוצאות להורג של דעאש, מורדים לאחר דקות ספורות. אולם אחרים שהמסרים בהם "קלים יותר" נשארים לעתים תקופה ארוכה ברשת. כך למשל, סרטון שהועלה ב-9 בפברואר של גורם המזוהה עם דאעש הקורא לרצוח אנשי דת מוסלמים וטרם הוסר מהרשת (נכון
לרגע פרסום הכתבה).
מגוגל נמסר בתגובה: "כשמדובר בתוכן ביוטיוב, אנחנו מסירים סרטונים מסומנים שמפירים את החוקים שלנו ויש לנו מדיניות של אפס סובלנות לגבי תוכן שמעודד לאלימות או שנאה. חלק מהתוכן ביוטיוב יכול להיות שנוי במחלוקת או פוגעני, לכן אנחנו מרשים לפרסם רק על גבי סרטונים שמתאימים למדיניות הפרסום שלנו. השותפים שלנו יכולים גם לבחור שלא להופיע על גבי תוכן שהם חושבים שהוא בלתי ראוי, ולנו יש אחריות לעבוד עם התעשייה ולעזור להם לקבל החלטות מושכלות".
עוד נמסר מגוגל: "יש לנו מדיניות ברורה שאוסרת על תוכן שקורא לגיוס לארגוני טרור והסתה לאלימות ואנחנו מסירים במהירות סרטונים שמפירים מדיניות זו וסומנו על ידי המשתמשים שלנו. אנחנו גם מבטלים חשבונות של ארגוני טרור או כאלו שבאופן תדיר מפירים את המדיניות שלנו".