אחרי 70 שנה: מטוס העולים מעיראק שב לישראל
70 שנה אחרי הטיסה הראשונה להעלאת יהודי עיראק, יגיע הבוקר לישראל מטוס מהדגם שהשתתף במבצע ויוצג במוזיאון ההעפלה בעתלית. שלמה הלל שפיקד על המבצע: "עשינו את זה מתחת לאף של העיראקים והבריטים"
"זו הייתה פריצת דרך - מבצע ההעפלה האווירי הראשון, מהמקום המסוכן ביותר בעולם, מתחת לאף של העיראקים ושל הבריטיים", נזכר שלמה הלל (94), חתן פרס ישראל, לשעבר יו"ר הכנסת ושר בממשלה, ומי שפיקד ב-1947 על מבצע "מייקלברג", שבמסגרתו הועלו לארץ כ-100 יהודים מעיראק.
הבוקר (יום ג') ייסגר מעגל בן 70 שנה, כשאוניית צים שתיכנס לנמל חיפה תביא עמה מטוס קרטיס 46C קומנדו - מטוס תובלה אמריקני מהדגם שבו השתמשו במבצע, ובהמשך זכה לשימוש נרחב גם במלחמת העצמאות על-ידי חיל האוור הישראלי הצעיר - לרוב כמטוס תובלה, ולעת מצוא גם כמפציץ.
המטוס, שיגיע מפורק, יורכב מחדש במוזיאון ההעפלה בעתלית, ויעמוד במרכז תצוגה חדשה שתנציח את המבצע ואת העלאת יהדות עיראק ותימן באמצעות רכבות אוויריות, שבאו בעקבותיו.
זה כמה שנים שבמועצה לשימור אתרים, שמפעילה את המוזיאון, מחפשים ברחבי העולם מטוס שכזה, שאין גם באוסף המטוסים של יעקב טרנר בבסיס חצרים. "מתוך 3,000 מטוסי קומנדו שיוצרו והשתתפו במלחמת העולם השנייה, נשארו היום רק עשרה במצב טיסה", מספר מוטי בונס, לשעבר בכיר בתעשייה האווירית, ומי שמנהל את מבצע הבאת המטוס. "כבר מצאנו אחד בהאיטי, אבל אז התחלף השלטון והעסקה נפלה. ואז הגענו לחברת 'אוורטס אייר' באלסקה, שעדיין מטיסה ארבעה מטוסים כאלה", הוסיף.
החברה האמריקנית הסכימה לוותר על מטוס שהחזיקה וכבר לא טס, השלימה את החלקים שחסרו בו, פירקה את הכנפיים מהגוף, ומשם, במבצע שמומן בידי תורמים, הוא יצא למסע יבשתי וימי ארוך.
"ליד המטוס נעמיד מבואה שתספר את סיפורה של ההעפלה האווירית ממדינות ערב, והמבקרים יוכלו להיכנס למטוס, לראות את הקוקפיט המשוחזר ולשבת על רצפת המטוס, כפי שישבו העולם מעיראק", אומר עומרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים.
מבצע "מייקלברג", שנקרא על שם שני הטייסים האמריקאים שביצעו אותו תמורת 5,000 ליש"ט - הקברניט מייקל וטייס המשנה וסנברג - כלל שלוש טיסות מעיראק ומאירופה. כולן בוצעו בזמן שהבריטים עדיין שלטו בארץ ישראל, ונערכו תחת סכנה אמיתית לחיי המעורבים בו מצד השלטונות העיראקיים, וסכנת מאסר מצד הבריטים. כדי להפחית את הסכנה להיתפס, נחת המטוס בשדה ליד יבנאל, ולא בשדה תעופה רשמי ושמור בידי שלטונות המנדט. הקומנדו הקשוח היה אחד המטוסים היחידים שהיה מסוגל לנחות ולהמריא בתנאים כאלה.
"עם שחר ראינו את הכנרת", סיפרה בעבר לבטאון חיל האוויר שושנה ארבלי-אלמוזלינו ז"ל, לימים בעצמה חברת כנסת ושרה, ואז אחת העולות הנרגשות שהגיעו בטיסה הראשונה, שנחתה ביום שישי, ה-23 באוגוסט 1947. "התחלנו לשיר את שירי רחל, והדמעות זלגו מהעיניים. זה היה הרגע המאושר בחיי".
המבצע הסתיים לאחר שלוש טיסות. "פיקוד ההגנה אסר עלינו להמשיך", נזכר שלמה הלל. "היה חשש שאם הטיסות יתגלו, הן יסכנו את ההצבעה המתוכננת באו"ם על תוכנית החלוקה. היה גם ברור שאנחנו עומדים בפני מלחמה וב'הגנה' רצו לנצל את המטוס כדי להביא מאירופה נשק שהיישוב נזקק לו כל כך. עכשיו נוכל להציג לציבור הרחב פרקים לא מוכרים מההעפלה האווירית ולהוסיף למוזיאון הקיים את סיפור העלייה של יהדות המזרח".
,