למנוע אונס בפייסבוק המשטרתי: הצצה למוקד 100 מסוג אחר
"הבעל של אימא מרביץ לי", "שלום עולם, זה היום האחרון", מידע בזמן אמת על הטרדה באוטובוס כשאי אפשר לדבר. במקום לחייג 100, יותר ויותר אזרחים מדווחים למשטרה ברשת. 12 שוטרים ואזרחים מטפלים מדי יום בכ-500 עד 1,000 פניות - כך זה עובד
במהלך נסיעה מבאר שבע לירושלים הבחינה נוסעת באוטובוס בגבר שתוקף מינית ופיזית אישה שישבה לידו. התקשרות למוקד 100 נראתה בעייתית משום שחששה שתיחשף, ולכן בחרה העדה להיכנס לדף הפייסבוק של המשטרה ולמסור מידע מפורט על אודות ההתרחשויות. בתחנה המרכזית בירושלים המתין שוטר יס"מ, שעצר את התוקף. התברר כי הייתה היכרות מוקדמת בין התוקף לאישה, וכי העבירות נמשכו תקופה ארוכה. זו הייתה אחת מהפעולות שביצעה יחידת הניו-מדיה של המשטרה, שבכלל הוקמה למטרות אחרות.
עם הקמת היחידה לפני חמש שנים המטרה הייתה ליצור פלטפורמה ראויה ברשתות החברתיות לצורך העברת מסרים לציבור, כפי שרבים ממשרדי הממשלה וארגונים ציבוריים מבצעים. אלא שמהר מאוד גילו במשטרה כי גולשים הפכו את עמוד הפייסבוק של למעין מוקד 100 אלטרנטיבי.
זה התחיל עם עשרות הודעות ביום, אולם נכון לעכשיו מדברים ביחידה על בין 500 ל-1,000 פניות שמתקבלות ברשת בדרכים שונות. "אין אירוע שתוכל לעלות על דעתך שלא עלה אצלנו בפייסבוק או בפלטפורמות אחרות ברשתות החברתיות", אמר רב-פקד שרון ימינחה, ראש תחום דיגיטל בניו מדיה בחטיבת אוכלוסייה ותקשורת במשטרה. "זה כולל פריצות לבתים, אונס ונערים שעברו שיימינג ורצו להתאבד".
היכולת להעביר בזמן אמיתי תמונות וסרטונים וכמובן להתכתב עם גורם משטרתי, הניעה אזרחים רבים לדווח למשטרה על מקרים שאולי לא היו מדווחים במצבים אחרים. לעתים רבות גולשים מתייגים את עמוד הפייסבוק של המשטרה בפוסטים שבהם נטען כי קיים חשד לביצוע עבירות פליליות. בין היתר דווח על גולש שחזה בעסקת סמים והעביר תמונות על ראיות להעברת כסף רב במזומן, גולש שפרסם תמונה על רכב שחוסם את המדרכה, וגולשים ששלחו תמונות ומידע על התעללות בבעלי חיים. מקרים אלה הסתיימו בהתערבות משטרתית.
רפ"ק ימינחה סיפר על מקרה של נערה שחוותה שיימינג ברשת, הסתגרה בחדרה ובלעה תרופות שבהן השתמשה אמה להאטת קצב הלב. ללא טיפול רפואי מהיר, זה עלול היה להסתיים באסון. בשלב מסוים החליטה הנערה לכתוב הודעה פרטית בעמוד הפייסבוק של המשטרה. ימינחה הצליח לאתר במהירות את זהותה. "צלצלתי לאימא שלה, שאלתי אותה 'איפה הבת שלך?', והיא ענתה 'למעלה, עושה שיעורים'. טיפלנו במקרה והצלנו את חיי הילדה".
אנשי הניו מדיה מצאו את עצמם מתמודדים במקרים רבים מול אזרחים שדיווחו על כוונות אובדניות. "אין יום שאנחנו לא מתכוונים עם מישהו שאומר שהוא רוצה להתאבד", סיפר קצין המשטרה. "במקרה כזה אנחנו מתכתבים עם הגולש, יש לנו תורן משא ומתן שמתקשר אליו, ובמקביל אנחנו פועלים להשגת כתובת ושליחת ניידת".
"הבעל של אימא שלי מרביץ לי"
חלק מההודעות שנשלחות למשטרה על ידי קורבנות עבירות אלימות והתעללות קשות מאוד לקריאה, וחושפות כיצד הפייסבוק הפך מפלט לאלה שלא מצליחים לספר בדרך אחרת על החוויות הקשות. כך למשל הובילה התכתבות עם נער בן 15 למעצר. "אם הבעל של אימא שלי מרביץ לי, מה אפשר לעשות?", כתב הנער בהודעה פרטית למשטרה. החוקרים השיבו: "זה קורה עכשיו?", והנער הגיב: "כן, וגם יש לי הקלטה של זה".
לדברי ימינחה, "התברר שהילד עובר התעללות מבן הזוג של אמו. הוא פשוט לא ידע עם מי לדבר. שלחנו ניידת ועצרנו את החשוד". בסיום ההתכתבות ציין הנער: "תודה רבה לכם, באמת לא ידעתי איך לחשוף את זה בפניכם כי בטלפון אין לי אומץ להתקשר, ורק בצ'ט אני יודע לבטא את עצמי".
וכמו בשיחה שהתבצעה מתוך אוטובוס, ישנם עוד מקרים רבים שבהם מתלוננים מוותרים על חיוג למוקד 100 לטובת כניסה לאתר המשטרתי. כך לדוגמה התקבל דיווח על צעירה שהותקפה בביתה על ידי בין הזוג שלה. היא הצליחה להגיע בצליעה לשירותים וכתבה למוקד כי בן הזוג שלה משתולל. לדברי נופר שושן, אחראית על המידע והשירות ביחידת הניו מדיה, "היא אמרה שאסור שהוא ישמע על התקשרות למשטרה. אזרחים פונים אלינו על הכול".
בעוד מוקד 100 חווה פעמים רבות יצירת קשר מצד מטרידים עם פניות פיקטיביות, רפ"ק ימינחה סיפר כי הוא לא חש בהתנהלות דומה בקרב הגולשים. "אנחנו לא נתקלים כמעט ביוזרים פיקטיביים. אם יש מטרידים אנחנו יודעים מי הם. בפייסבוק רוב האנשים מזוהים, וגם הרשת החברתית עצמה פועלת למחוק משתמשים כפולים".
ביחידה משרתים בסך הכול 12 שוטרים ואזרחים עובדי משטרה. בעוד השינויים הטכנולוגיים הרבים שאמורים להיכנס למוקד 100 הטלפוני טרם יושמו, המציאות ברשת הפכה את היחידה הקטנה לסוג של מוקד אלטרנטיבי מבלי שתוכנן להיות כזה.
כעת שוקדים ביחידה על פיתוחים נוספים, כמו למשל הקמת יחידת ניו מדיה בערבית ונבחנת אף אפשרות להפצת הודעות וואטסאפ עם עדכונים רלוונטיים לאזרחים שמעוניינים בכך. "אנחנו לא מחליפים שום מוקד 100 ושום תחנה", אמר ראש תחום הדיגיטל ימינחה, "אבל צריך לקחת בחשבון שאנחנו חיים בתוך הרשת. אנחנו שם. אנחנו כולנו בטלפונים היום, זה זמין לנו, אנחנו כותבים איפה שאנחנו רוצים מתי שאנחנו רוצים. לאנשים פשוט קל לעשות את זה, ואנחנו שם בשבילם".