שתף קטע נבחר

ריצוף בית שהפך למסכת טרטורים מתישה

לקוח שקנה מרצפות פגומות מנגב קרמיקה מבקש פיצוי של 60 אלף שקל. בנגב מוכנים לשלם סכום נמוך משמעותית - בטענה שאושרו במכון התקנים ושהשריטות והכתמים נגרמו מגרירת חפצים והתקנה לקויה. מהנדס מומחה הפריך את טענות החברה. בעקבות פניית ynet החברה תבצע בדיקה חוזרת

ריצוף הבית הסתיים בעוגמת נפש גדולה: במאי 2015, משפחת ק' מאשדוד ריצפה את ביתה באריחי גרניט פורצלן 80 על 80 ס"מ מזוגגים ומלוטשים, אותם רכשה מ"נגב קרמיקה", אך עד מהרה גילו לטענתם כי קיימים פגמים באריחי הריצוף שגורמים לכאורה לפגם אסתטי בולט לעין. מאז הם מנסים להשיג פיצוי מנגב קרמיקה, אך מה שהובטח להם, לטענתם, לא מכסה את עלות עקירת המרצפות הפגומות, הנחת מרצפות חדשות, הנחת רובה חדשה ותיקוני סיוד וטיח.

 

כמו כן, המשפחה דורשת שהחברה שמכרה להם את האריחים תממן את שהותם מחוץ לבית במהלך השיפוץ - המסתכמת ב-5 ימים. הסכום המבוקש מגיע לעד כ-60 אלף שקל (תלוי בהצעות המחיר). בנגב קרמיקה מציעים כרגע 13 אלף שקל - לאריחים חדשים בלבד.

המרצפות - גם הספק של נגב קרמיקה הסכים שיש בהן פגם, לטענת הלקוח ()
המרצפות - גם הספק של נגב קרמיקה הסכים שיש בהן פגם, לטענת הלקוח

 

מכון התקנים אישר את עמידות האריח, אך המכון לא בודק את איכות הזיגוז ()
מכון התקנים אישר את עמידות האריח, אך המכון לא בודק את איכות הזיגוז

 

הלקוח: "כל פעם שאני שוטף את הבית אני בוכה מבפנים"

"הגיעו אלינו נציגים מטעם 'נגב קרמיקה' פעמיים. הם ניסו להסיר את מה שנראה ככתמים, אך ללא הצלחה", סיפר ג' אב המשפחה ל-ynet. "גם יצרן האריחים הגיע לדירה והסכים לתת לי 100 מ"ר פיצוי. גם הוא אמר כי יש להחליף את האריחים בדירה. לבסוף טכנאי שירות של נגב קרמיקה הציע לנו פיצוי כספי בסך 13 אלף שקל שנועד לרכישת ריצוף חדש. לטענת הטכנאי, זה מה שהציע לנגב קרמיקה הספק שלהם.

 

"זה לא מספיק. הם רוצים שהספק שלהם ישלם, אבל אני עבדתי מול נגב קרמיקה לא מול הספק שלהם. אני אומר: שלמו לי את מה שמגיע לי ותחלטו לו 60 אלף שקל ממה שהוא אמור לקבל. יש לי את כל הבדיקות וההוכחות שהבעיה היא באריחים. ומאז שצולמו התמונות, כל פעם יש עוד שכבה שיורדת. הוצאנו 130 אלף שקל על שיפוץ כדי לגור בבית הזה עוד 15 שנים. כל פעם שאני שוטף את הבית, אני בוכה מבפנים".

 

הטענות של נגב נדחו על-ידי מהנדס בכיר שבדק את הריצוף

הנה מה שכתב מהנדס בניין מוסמך, שבדק את האריחים שבמחלוקת ב-2 בינואר 2017. הבודק הוא בעל תואר ראשון ושני בהנדסה אזרחית, בעל ניסיון של שנים כמהנדס וקונסטרוקטור, המספק ביקורות הנדסיות וחוות דעת מומחה עבור גופים רבים ובהם גופי מדינה ומייעץ ומפקח בפרויקטים הנדסיים רבים.

 

וכך הוא כתב בחוות דעתו: "נתבקשתי לחוות דעתי בנושא ליקויים חמורים בריצוף הנכס... קיימים פגמים חמורים בשכבת הזיגוג של רוב האריחים בדירה. כתוצאה מכך, נראים מעין כתמים רבים על פני האריחים כשלמעשה מדובר בזיגוג פגום או זיגוג שאינו אחיד.

 

"נמסר לי כי ספק האריחים ניסה להתנער מאחריות בטענות שונות כגון:

א - שריטות נוצרו על האריחים בעת הכנסת ריהוט לדירה.

ב - האריחים בעלי דרגת קושי גבוהה וקיימת בדיקת מעבדה המוכיחה את קושי/תקינות האריח.

ג - נטען כי הרצף היה צריך לראות את הפגמים ולהפסיק לרצף".


כתמים ופגמים. הרצף היה צריך לשים לב? ()
כתמים ופגמים. הרצף היה צריך לשים לב?

 

המהנדס הפריך לכאורה טענות אלה: "כלל לא מדובר בבעיה של שריטות, אלא בפגמים בשכבת הזיגוג והפגמים קיימים בכל מקום, גם באזורים שכלל אין בהם שריטות, כלומר הפגמים לא נוצרו בשל שריטות בעת הזזת רהיטים.

 

"לגבי הטענה כי האריחים נבדקו במכון התקנים ונמצאו תקינים, אכן נערכה בדיקת קושי והיא נמצאה תקינה, אולם למכון התקנים אין בדיקה ויזואלית לטיב ואחידות הזיגוג של שכבת המדרך!

 

"לגבי הטענה כי הרצף היה צריך לראות את הפגמים ולעצור את תהליך הריצוף, האריחים הגיעו כשהם מצופים בניילון ונראים תקינים כשמסירים את הניילון. פגמים בשכבת הזיגוג מתגלים רק לאחר מספר שבועות או חודשים, כך שאף רצף לא היה מצליח לדעת שקיימים פגמים בזיגוג (לכך הוא צירף תמונות של אריח חדש בעת שהוצא מהאריזה)".

כך נראה האריח בעת הוצאתו מהאריזה - תקין ()
כך נראה האריח בעת הוצאתו מהאריזה - תקין

 

הקבלן: "אי אפשר היה לראות את זה מראש"

פנינו לקבלן שהניח את האריחים. האם יתכן שהנחת האריחים לא היתה תקינה? אולי יש רטיבות מתחת לאריחים? והוא אמר ל-ynet: "הכל מעוצב לפי תקן, עם דבקים מיוחדים לפי תקן, הכל נבדק לפני ההנחה של האריחים וגם אחרי זה נבדק והכל תקין".

 

לא ראיתם שיש פגם באריחים לפני שהנחתם אותם?

"אנחנו מרצפים את המרצפות עם הניילון עושים כיסוי ואז מרצפים. בדקנו את האריחים לא ראו כלום. הפגם הופיע אחרי חודש, בקצוות של הקרמיקה. אין גלזורה מספיקה לחומר. זה משהו שאי אפשר לראות מראש".

 

לפי המומחה התיקונים הנדרשים הם:

פירוק ופינוי פנלים

פרוק ופינוי שכבת הריצוף ושכבת ריצוף נוספת שעליה הותקנו האריחים הנ"ל.

פינוי לאתר פסולת מורשה. העלות לסעיפים א-ג: כ-5,000 שקל.

רכישת אריחים תקינים כולל מלאי חלופי כ-100 מ"ר, העלות: כ-10,000 שקל.

ריצוף מחדש של הדירה כ-85 מ"ר 200 שקל למטר, כולל התקנת פנלים: 17,000 שקל.

תיקוני טיח מעל פנלים, עלות: 900 שקל.

צביעת קירות בגוונים אחידים, עלות: 1,600 שקל.

מילוי רובה בין האריחים, 800 שקל.

ניקיון 1,000 שקל.

פירוק ופינוי ארונות ותכולה ואחסון ובסיום החזרת ריהוט והתקנת ארונות. עלות משוערת:

6,000 שקל.

 

סה"כ כולל מע"מ 17%: 49,491 שקל (הלקוח הצליח לקבל גם הצעות נמוכות מזו. מ.ק).

 

לפי המומחה - האומדן הכספי מבוסס על מחירים מקובלים בענף הבנייה למלאכות בהיקף דומה והמחירים צמודים למדד. לדבריו, אין בחוות הדעת התייחסות לנושא עוגמת נפש והאומדן הכספי אינו מתייחס לנושא עלות דיור חלופי. כאמור, נדרשים כחמישה ימים לביצוע המלאכות.

 

תגובת נגב: מאשימים את היישום והתחזוקה

בתשובה לפניית ynet בנושא, נגב דבקה בעמדתה: "פניית הלקוח נבדקה באופן מקצועי ומעמיק ביותר. מדובר בסוג אריח המיובא מחו"ל (אינו מיוצר במפעלי נגב), שעשרות אלפי מטרים נמכרו ממנו לאורך זמן ללא בעיות חריגות.

 

"יחד עם זאת, מאחר ואנו עומדים מאחורי המוצרים שמכרנו, נציגי נגב ביקרו בבית הלקוח מספר פעמים ובצעו מספר בדיקות, כולל בדיקה שנערכה בנוכחות נציג יצרן האריחים. בנוסף, האריח נלקח על ידינו לבדיקה נוספת במכון התקנים ונמצא תקין לחלוטין.

 

"חשוב להבין, כי בתחום זה ישנה השפעה רבה גם לאיכות עבודת הקבלן. יישום לא תקין של האריחים עשוי להוות בעיה בנראות האריחים כמו גם רמת התחזוקה של האריח לאחר התקנתו.

 

"למרות כל האמור לעיל (בדיקת מכון התקנים, עבודת יישום אשר נעשתה ככל הנראה שלא על פי ההוראות ובעיות שנראה כי אכן נגרמו עקב תחזוקה לקויה כגון גרירת חפצים) ומאחר ונגב רואה חשיבות רבה בשביעות רצון של לקוחותיה, הצענו ללקוח לבחור ללא עלות אריח אחר, או לחילופין לקבל את כספו בחזרה. נראה כי הצעתנו אינה מספקת את הלקוח וחבל! אנו נמשיך לבחון את הנושא מולו".  

 

לאחר פנייה נוספת מ-ynet הרשת הסכימה לשקול שוב פיצוי גדול יותר: "בנוסף, על מנת לוודא את מקור הבעיה, חברת נגב תוציא מומחה מטעמה לבדיקת האריחים כולל פירוק מספר אריחים על מנת לבדוק את הנושא לעומק. במידה וימצא כי הבעיה אינה ביישום או בתחזוקה לקויה אלא כולה באריח, אנו נדאג להגיע עם הלקוח לסיכום לשביעות רצונו".

 

מכון התקנים: הבדיקה שנערכה לא מספיקה

ג' העביר ל-ynet את תוצאות הבדיקה שנערכה לאריחים במכון התקנים. לדבריו, החברה נטלה מביתו אריח חדש, מסדרה אחרת. "קניתי אריחים ל-90 מ"ר והם אלה שהונחו. מאוחר יותר השלמתי אריחים ל-100 מ"ר ואלה אריחים מסדרה אחרת. מסדרה זו נגב לקחו אריח לבדיקה", אמר.

 

העברנו את הבדיקה של נגב קרמיקה למכון התקנים. גורם במכון אמר ל-ynet שבאריחים נערכות שתי בדיקות: קשיות ושחיקה. הבדיקה המתאימה למקרה זה היא שחיקה ובדיקה זו לא נערכה לאריח, כך לפי תעודת הבדיקה שהעביר ל-ynet הלקוח. הבדיקה שכן נערכה לאריח היא בדיקה שלא מופיעה בתקן החדש האירופי, אלא הופיעה בתקן ישראלי ישן: בדיקות קשיות הגלזורה למול שריטות. לעומת זאת בדיקת שחיקה, שוחקת את כלל האריח והיא המתאימה לאריח שצצו בו כתמים.

 

"הבדיקה הזאת לא עונה על בדיקת שחיקה. אם מדובר בירידה או שינוי גוון של כל הגלזורה היה רצוי לעשות בדיקת שחיקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים