מיום רביעי: דו"חות מצולמים לנוסעים בנת"צים בת"א; לא תתאפשר הורדת נוסעים
עשרות מצלמות שיתעדו נסיעת מכוניות פרטיות בנתיבי אוטובוסים יעבירו את המידע למרכז שליטה של עיריית ת"א. פקחים יצפו וישלחו לבתים דו"חות בסך 500 שקלים. שימו לב: גם מי שיעצור לזמן קצר כדי להוריד או להעלות נוסע - ייקנס
ביום רביעי הקרוב, 1 במרס, תחל עיריית תל אביב לאכוף נסיעה על נתיבי תחבורה ציבורית באמצעות עשרות מצלמות אוטומטיות שנפרסו בצירים מרכזיים ברחבי העיר. גובה הקנס שיינתן לעבריינים: 500 שקלים. בעירייה מבהירים כי כל נסיעת רכב פרטי על נת"צ תסתיים בדו"ח, ואף מוסיפים כי לא תתאפשר עצירה רגעית להורדת או להעלאת נוסעים. הפרויקט החדשני, שהצריך את התערבות משרד המשפטים בגלל צנעת הפרט והגנת הפרטיות, נחשף לראשונה ב-ynet.
עד כה הותקנו ברחבי העיר 25 מצלמות מתוך 75 שיותקנו בחודשים הקרובים. המצלמות שיפעלו הוצבו ברחובות אבן גבירול, אלנבי, נמיר, בן יהודה, דיזינגוף, העלייה והמלך ג'ורג'. בכך תהפוך תל אביב לעיר לראשונה בישראל שתיישם אכיפה בנתיבי התחבורה באמצעות מצלמות אוטומטיות.
מצלמות האכיפה יצלמו בזמן שנתיב התחבורה הציבורית פעיל. הצילומים, שמופקים מתוך צילום וידאו, יועברו ישירות למרכז השליטה המאויש שהקימה העירייה, ופקחים מוסמכים יצפו בתמונות ויבצעו אכיפה בגין שימוש שלא כדין בנתיבי התחבורה הציבורית. בעיריית ת"א הבהירו כי לא תתאפשר עצירה בנת"צים לצורך הורדת נוסעים, שכן היא תפריע לתנועת האוטובוסים. במקרה שכזה, מסבירים בעירייה, כי נהג שיירצה להוריד נוסע ייאלץ לפנות לאחד הרחובות הצדדיים.
בתל אביב קיימים כ-31 נתיבי תחבורה ציבורית. הקנס, שעומד על 500 שקלים, כפול מהמחיר כיום, יישלח בדואר רשום ישירות לבעל הרכב. יש לציין כי נסיעת כלי רכב דו-גלגליים בנת"צים מותרת בכל רחבי תל אביב החל מסוף 2016, זאת בעקבות פיילוט מוצלח שערך משרד התחבורה.
מטרת האכיפה היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהעלות את היעילות בשימוש בה. "עיריית תל-אביב-יפו פעלה ופועלת לקידום תחבורה ציבורית יעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדת, כמדיניות, שימוש בה על חשבון הרכב הפרטי באמצעות הוספה של נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפתם במטרה לקצר את זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית", נמסר בהודעת העירייה.
"בעיר תל אביב-יפו קיימים מעל ל-45 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית ב-31 רחובות, כאשר בעשור האחרון נוספו כ-20 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית. הפיכת הרחובות לנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית מתבצעת כחלק מתכנית מקיפה של משרד התחבורה ועיריית תל־אביב-יפו לייעול מערך האוטובוסים והתחבורה ולשיפור איכות החיים והסביבה של תושבי מטרופולין גוש דן".
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר כי "אין ערך לנתיב התחבורה הציבורי אם נוסעים בו כלי רכב פרטיים ואוטובוס לא יכול לנסוע מהר יותר. אני מברך על כך שלאחר שנים בהן אנו דורשים אכיפה או העברת סמכויות לידנו - הדבר סוף סוף יוצא אל הפועל. התחבורה הציבורית היא המפתח והיא העתיד לאיכות החיים".
חולדאי הוסיף: "בתל אביב-יפו יש כ-45 קילומטר של נתצ"ים ואני מאמין שבאמצעות האכיפה נגיע למציאות שבה אנשים יתחילו לכבד את הנת"צ ובאופן שיעצים את התחבורה הציבורית ויפחית את השימוש ברכב פרטי. עם זאת, נתיבי תחבורה ציבורית בתוך העיר אינם העיקר ולצערי עד היום אין נתיבי תחבורה ציבורית רציפים בדרכים הבין-עירוניות, המביאות את מיליון הנכנסים לעיר מדי יום ויוצרים את הפקקים והעומסים הכבדים. רק באמצעות הוספת נתיבים ייעודים לתחבורה הציבורית בדרכים הבין-עירוניות ניתן יהיה להגיע לשיפור גם בהיבט זה".
מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות בעירייה, אמרה: "חלוקת זכויות הדרך צריכה לבטא צדק חלוקתי במרחב. לכן ל-50 נוסעים באוטובוס מגיעה עדיפות על פני הנהג ברכב פרטי. ואם נתצ"ת אז שילמת! כי מעכשיו האכיפה על הנת"צים תהיה קלה ויעילה באמצעות מצלמות שילכדו את העבריינים בקליק".
"יש לזכור שמטרת האכיפה היא להעלות את הסטנדרטים של התחבורה הציבורית - לא רק העלאת המהירות, אלא גם שיפור התדירות, הזמינות, השירות והחדשנות. אני מצפה ממשרד התחבורה שיבצע מהלכים משלימים לתעדוף התחבורה הציבורית גם בכבישים בין-עירוניים ולתוספת תשומות כדי לתגבר את הענף. בסופו של יום תחבורה ציבורית היא זכות בסיסית ומפתח לשוויון הזדמנויות כלכלי וחברתי ועלינו לפעול להנגשתה וליעילותה".