שתף קטע נבחר

 

הרחבת כביש החוף דווקא תסייע לסביבה. דעה

החלטת הממשלה להרחיב את כביש החוף בקטע שבין נתניה לחדרה בתוואי הקיים, מעוררת התנגדויות מצד תושבים ופעילי סביבה, שדורשים לבחור בתוואי חלופי ואף עתרו לבג"ץ. אודי שריג, מנהל הפרויקט מטעם חברת נתיבי ישראל, מגיב לטענות שפורסמו בשבוע שעבר ב-ynet, וטוען כי החלופה שנבחרה נותנת מענה מיטבי לכל ההיבטים - תנועה, בטיחות, סביבה ותקציב

המאבק על תוואי כביש החוף (מספר 2) בקטע שבין נתניה לחדרה יגיע בקרוב לבית המשפט, בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישו תושבי עמק חפר. העותרים מתנגדים לתוכנית התשתיות הלאומית החדשה, תת"ל 31, שאושרה בשנה שעברה בקבינט הדיור, במסגרתה יורחב כביש החוף בתוואי הנוכחי שלו.

 

הפרסום בשבוע שעבר: הקרב להצלת הדיונה האחרונה בנחל אלכסנדר

 

המתנגדים מבקשים לאמץ חלופה אחרת, להסיט את תוואי הכביש מזרחה בצמוד למסילת הרכבת כהמשך לכביש 20, ואף לבטל קטע מכביש החוף הנוכחי בין בית ינאי לגבעת אולגה. לטענת העותרים, החלופה שאושרה בממשלה יקרה יותר, תפגע בערכי טבע נדירים וביניהם הדיונה של נחל אלכסנדר, וכן לא תתן מענה מספק לצרכי התחבורה העתידיים באזור.

 

אנו סבורים, לעומת זאת, כי תת"ל 31 יעניק לאזרחי מדינת ישראל כביש מודרני בעל שלושה נתיבים לכל כיוון ברמת בטיחות מהגבוהות בעולם. פרויקט תת"ל 31, המוכר לציבור כהרחבת כביש 2, תוכנן ונבחן תוך שהוא לוקח בחשבון את המערכת הקיימת (הכבישים והמסילות), לצד הצרכים הקיימים והחזויים (נפחי תנועה בהווה לצד תחזיות תנועה), יחד עם היבטים בטיחותיים וסביבתיים.

 

התוכנית שאושרה משפרת באופן משמעותי את נושא האקוסטיקה ואיכות האוויר, ביחס למצב הקיים. התוואי שנבחר תואם עם רשות הטבע והגנים, ואף אושר והומלץ על ידה לקידום.

 

בתוכנית מושקעים כ-100 מיליון שקלים לטובת היבטים סביבתיים, עם פגיעה מינימלית בשטחים הפתוחים, כמפורט: הארכת והגבהת גשרים מעל הנחלים, הרחבת המפתחים של הגשרים לצורך הסעת חולות וולמעבר בעלי חיים ומטיילים, תכנון מעברים אקולוגים לבעלי חיים, גשרי הולכי רגל, תאורה ירוקה ללא זליגת אור, ועצים בוגרים שישומרו. התוכנית כוללת גם מיגון אקוסטי לטובת היישובים הסמוכים לכביש.

 

התוכנית תביא לחיזוק הקשר הציבורי עם אתרי הפנאי באמצעות שדרוג מעברים להולכי רגל ולרוכבי אופניים באזור נעורים, אולגה ולאורך הנחלים, כולל גישת אוטובוסים לגן הלאומי נחל אלכסנדר. הפרויקט משפר את המצב הקיים מבחינת הקשר בין מזרח ומערב הכביש, הן עבור הולכי רגל ורוכבי אופנים והן עבור תנועת בעלי חיים. כמו כן, מבחינת שטחים פתוחים וערכי טבע, בחירה בחלופת התוואי הנוכחי תמזער את הפגיעה בשטחים הפתוחים.

 

הכביש תוכנן מראש ככביש מהיר על פי כל הקריטריונים ההנדסיים והבטיחותיים המתקדמים ביותר. בתוכנית הושקעו עשר שנים של תכנון. התכנון מציע שיפור מהירות התכן (המהירות המתאימה לתוואי) מ-90 קמ"ש ל-110 קמ"ש. התכנון מסדיר שוליים תקניים, מפרדה תקנית, הסדרת מעקות ומדרכת הולכי רגל. בתכנון הושם דגש על שימוש בצירים קיימים, בלי לפרוץ דרכים חדשות בלב שטחים פתוחים.

 

מנוף לשיפור המצב הקיים

ככל שהפרויקט מתקרב למימושו עולה וצומחת מחאת תושבי האיזור (ביישובים בית ינאי, בית חירות, מכמורת וחבצלת השרון), דבר שעלול לעכב את ביצוע הפרויקט. כקיבוצניק שנולד בקיבוץ כפר מנחם וחי במושב גבע כרמל, דור שלישי לחקלאים, אי אפשר לחשוב שאינני אוהב את הטבע והנופים בישראל. הם חלק מתבנית נוף מולדתי עד עצם היום. שימור הטבע והנופים מהווים חלק אינטגרלי מהקוד הגנטי שלי. זה לא מס שפתיים ולא קלישאה.

 

מדינת ישראל היא מדינה קטנה וצרה דלת כבישים, ומספר כלי הרכב החדשים שעולים לכביש מדי שנה מתקרב לכ-300 אלף. התפתחות הכבישים בישראל ביחס לכמות הנסועה מפגרת אחרי הזמן בכ-15 שנה.

 

כיצד הגיעו לחלופה הנבחרת? לאורך כל הליך התכנון, מוצגות מספר חלופות. לכל חלופה יתרונות וחסרונות, אולם לדעתנו התכנון שאושר הוא זה המשלב את ההתייחסות המיטבית לכלל העקרונות התכנוניים ובכללם: תנועה, בטיחות, סביבה, תקציב ועוד.

 

החלופה המסילתית (תוואי מזרחי לאורך מסילת הרכבת) אינה מציעה את ביטול כביש 2 הקיים, בקטע שבין נתניה לבית ינאי. בהתאם לחלופה זו, התנועה בקטע זה תמשיך לעבור ולייצר מפגעים סביבתיים, ללא כל התייחסות.  

 

כמו כן, תוואי מסילתי מנוגד למדיניות לפיה יש לתכנן על צירים קיימים ככל הניתן. החלופה אינה מספקת התייחסות טובה או בכלל לכלל הנושאים הסביבתיים שהוזכרו.

 

להערכתנו, החלופה הנבחרת משפרת את המצב באופן מקסימלי בשלל הפרמטרים שהועלו ונדונו לעיל. למעשה, התוכנית מהווה מנוף לשיפור המצב הקיים. על כן, החלופה שנבחרה תואמת את תפיסת התכנון כיום, ואינה פועל יוצא של אינטרס זר.

 

לסיכום, משרד התחבורה בראשותו של השר ישראל כ"ץ, שם לו למטרה לאזן בין השמירה על הסביבה לצד פיתוח רשת תשתיות מתקדמת. השר הנחה באופן גורף לשמור על ערכי הטבע והסביבה לצד תכנון הנדסי קפדני, יעיל ומתקדם, וכך נעשה גם במקרה דנן. תועלות הציבור הינן עצומות בפן התשתיתי של פיתוח הכביש, אולם לא פחות מכך, בפן הסביבתי המשפר את המצב הקיים בכל המדדים.

 

הכותב הוא מנהל מנהל פרויקט כביש 2 מטעם חברת נתיבי ישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
כביש החוף
צילום: יאיר שגיא
מומלצים