החפירות בגוש דן: חשש מסדקים באיילון ומעיוות בפסי הרכבת
לקראת התחלת החפירה בעומק 30 מטרים מתחת לנתיבי איילון יתקיים מחר דיון בתרחישים האפשריים. החשש: תשתיות מרכזיות עלולות להינזק. בלילה שבין ראשון לשני תיסגר תחנת רכבת השלום - ותיפסק תנועת הרכבת הישירה בין צפון הארץ לדרומה
כריית הקו האדום של הרכבת הקלה מתקדמת ובשבוע הבא תחל כריית המנהרות מתחת לנתיבי איילון בעומק של 30 מטרים. הגורמים השונים המעורבים בפרויקט יקיימו מחר (יום ו') דיון שבו יעלו התרחישים האפשריים - בין היתר סדקים בנתיבי איילון ועיוות במסילות של רכבת ישראל. בלילה שבין ראשון לשני תיסגר לחמישה ימים לפחות תחנת רכבת השלום ותנועת הרכבות הישירה בין צפון הארץ לדרומה תיקטע בתל אביב.
מכונת ה-TBM הראשונה ("גולדה") תתחיל לחפור את תוואי הקו האדום מתחת לעורק התחבורה המרכזי. המכונה, שתצא מפיר "גלי גיל" הממוקם באזור הבורסה ליהלומים ברמת גן במרחק מטרים ספורים מנתיבי איילון, תחפור בעומק של 30 מטרים מנהרה לכיוון מרכז תל אביב שם מתבצעות כבר העבודות להקמת תחנות ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית וקרליבך. על פי התוכניות, החפירה תתבצע מדרום למחלף ההלכה ומצפון למחלף השלום - כך שמעליהם עלולות להינזק תשתיות מרכזיות בתל אביב: מסילות רכבת ישראל ונתיבי איילון.
בבוקר כאמור יקיימו הגורמים הרלוונטיים דיון בראשות מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, שבו ידונו בתרחישים האפשריים לפני תחילת העבודות בלילה שבין ראשון לשני. מאחר שמדובר בחפירה הראשונה מתחת לאדמה בגוש דן, נשואות עיני כולם לאירועים חריגים שעלולים להתרחש במהלך כריית המנהרה לעבר מרכז תל אביב.
בנתיבי איילון סירבו להתייחס לשאלות על היערכות החברה. ברכבת ישראל החליטו מראש לסגור בלילה שבין ראשון לשני את תחנת רכבת השלום בכדי לסיים את נסיעת הרכבות הרחק מאזורי החפירה. בין היתר סיפרו ברכבת כי קיים חשש שמסילות הרכבת יתעקמו. בנוסף הם חוששים כי תנודות תת-קרקעיות יגרמו לתזוזת עמודי דיפון - דבר העלול לסכן את נסיעת הרכבת על המסילות.
גורם בהנהלת הרכבת ציין כי בהערכת מצב נבחנה האפשרות שסגירת תחנת השלום תהיה ארוכה יותר, בהתאם לקצב התקדמות החפירה ומצב התשתיות לאחריה. "בהתאם להנחיות ההנדסיות, תופסק תנועת הרכבות. במשך הסגירה תסתיים התנועה מדרום בתחנת ההגנה ומצפון בתחנת סבידור (ארלוזורוב). משרד התחבורה ורכבת ישראל פועלים לספק תחבורה חליפית ושאטלים", נמסר בהודעת משרד התחבורה.
מנת"ע נמסר בתגובה כי "עבודות הכרייה מתקדמות בקצב מדוד וזהיר ומנוטרות כל העת לזיהוי מיידי של תנודות קרקע. עד כה, כל המדדים תקינים. עם זאת, כמו בכל פרויקט מינהור בעולם, חברת הכרייה CRTG ושותפתה סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי נערכות לתת מענה לכל תרחיש בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים".
כך חופרים את מנהרות הרכבת
כל אחת משמונה מכונות ה-Tunnel Boring Machine היא באורך של 115 מטרים ובקוטר של כ-7.5 מטרים. משקלה כל אחת מגיע לכ-900 טון. 20 פועלים ומהנדסים מחברת הכרייה הסינית CRTG נמצאים בתוך המכונה בכל רגע נתון. קצב ההתקדמות של כל מכונה מגיע ל-10 מטרים ליום.
בחזיתה של כל מכונה יש ראשי קידוח שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן וחופרים את המנהרה (ראש הקידוח מונע במנועי חשמל). על חזית ראש הקידוח יש כפות שאוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכז ראש הקידוח. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה.
לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה. הכרייה תתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח.