חברת החשמל פגעה בתחרות ותשלם 13 מיליון שקל
רשות ההגבלים העסקיים הודיעה כי חברת החשמל ניצלה את מעמדה כבעלת מונופול ופגעה בשירות שקיבלו לקוחות גדולים אשר עברו לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים. בנוסף לקנס הכללי, בכירים בחברה נקנסו ב-110-165 אלף שקל. גורמים בחברת החשמל: קל לשתוק כשברז הכסף הציבורי מעביר קונטיינרים של דולרים לכיסי הטייקונים
רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ב') כי חברת החשמל תקנס ב-13 מיליון שקל, בעקבות פגיעה בתחרות. על פי קביעת הרשות, החברה פגעה בשירותים שקיבלו לקוחות עסקיים גדולים שעברו לצרוך חשמל מיצרנים פרטיים.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
הרשות הטילה גם קנסות אישיים בשווי 110-165 אלף שקל על נושאי משרה בכירים, ובכוונתה להטיל קנס על בכיר נוסף בסך 180 אלף שקל, בכפוף לשימוע וקנס על נושא משרה בכירה נוסף.
הקנס הינו אישי כיוון שבעקבות הליכי השימוע שהתבצעו בחברה ובדיקות נוספות שערכה הרשות התבררה מעורבותם הישירה במהלכים נגד לקוחות אשר עברו להתקשרות מול יצרני החשמל הפרטיים.
מרשות ההגבלים העסקיים נמסר כי "במהלך בדיקת הפרשה התבררה לרשות הגבלים עסקיים מידת מעורבותם של בכירים בשדרת הניהול של חברת החשמל בתוכנית לשימור הלקוחות, תוכנית אשר מהותה ניסיון לפגוע בתחרות ויצירת חסמי כניסה אל מול יצרני החשמל הפרטיים. כאשר הפרה של החוק יוצרת חשש לפגיעה של ממש בתחרות, יש מקום לשקול הטלת עיצומים אישיים על נושאי משרה".
בשנת 2013 החלו לפעול יצרני חשמל פרטיים לייצור ואספקת חשמל. אלו יצרו לראשונה תחרות בתחום ייצור החשמל ואספקתו לצרכנים והיוו אלטרנטיבה לחברת חשמל. בעקבות כניסתן של תחנות הכח הפרטיות לייצור חשמל לפעילות, יכולים היו מפעלי תעשייה וגופים שצורכים חשמל בהיקף גדול לבחור לרכוש חשמל מחברת חשמל או מיצרן חשמל פרטי, וחלק ממפעלי תעשייה ומוסדות עברו לצרוך חשמל מתחנות הכח הפרטיות.
עם זאת, בצד התחרות שהתפתחה בייצור החשמל נותרה חברת חשמל מונופול בלעדי ברשת הולכת החשמל וחלוקת החשמל. במסגרת השירות שמעניקה חברת חשמל ללקוחות עסקיים גדולים ישנו איש קשר זמין, המכונה מת"ל - מנהל תיק לקוח, המלווה את הלקוח ודואג לכל צרכיו מול חברת החשמל, בפעולות דוגמת תיאום לגבי הפסקות חשמל יזומות או מתן מידע עדכני לגבי טיפול בתקלות.
רשות ההגבלים: "'ענישה' של חברת החשמל"
אל רשות הגבלים עסקיים הגיעו תלונות על כך שלקוחות גדולים אשר עברו להתקשרות עם יצרני החשמל הפרטיים הפסיקו לקבל מאמצע שנת 2013 את שירות המת"ל מחברת החשמל. ליצרני החשמל הפרטיים אין יכולת לספק שירות דומה היות שחברת החשמל שולטת באופן בלעדי על מקטעי ההולכה (העורק הראשי להעברת חשמל מתחנות כח) ומקטעי החלוקה (העברת החשמל מהעורק הראשי לצרכנים).
מפברואר 2015 ועד יוני 2015 החזירה חברת החשמל באופן חלקי את שירותי המת"ל שהופסקו.
החל מחודש יוני 2015 העמידה חברת החשמל ללקוחות שעברו לרכוש חשמל מספקים פרטיים מוקד ייעודי, שהעניק שירות נחות ביחס לשירותי המת"ל ובדצמבר 2015 השיבה חברת החשמל את שירות המת"ל גם ללקוחות שצרכו חשמל מספקים פרטיים, זאת בעקבות התראת רשות ההגבלים העסקיים.
על פי רשות ההגבלים, "הפסקת שירות המת"ל הייתה עלולה ליצור פגיעה ממשית בתחרות, שכן היא יוצרת ללקוחות הגדולים חשש ממעבר להתקשרות עם יצרני החשמל הפרטיים. לקוחות עלולים לחשוש שהנזק שיגרם מהיעדר מידע לגבי הרציפות של זרימת החשמל אינו שקול ליתרון שגלום במעבר לרכישת חשמל מספק פרטי.
"מהלך זה יוצר תמריץ שלילי ללקוחות לעבור לרכישת חשמל מספקים פרטיים והוא עלול להיתפס כ'ענישה' של חברת חשמל את לקוחותיה שהחלו לרכוש חשמל ממתחריה".
גורמים בחברת החשמל מסרו כי "מצד אחד דורשים תחרות ומצד שני נותנים יד חופשית ליצרנים הפרטיים להרוויח בלי הגבלה. הגיע הזמן לקיים דיון ציבורי נרחב בשאלה: עבור מי עובדת רשות ההגבלים? תמיד קל להתעמר בחברת החשמל ומנהליה ולשתוק כשברז הכסף הציבורי מעביר קונטיינרים של דולרים לכיסי הטייקונים".
מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי מדובר בהחלטה שגויה וכי בכוונת החברה לערער לבית המשפט ולהציג בפניו את מכלול העובדות הסותר את עמדת הרשות.