מתכוננים ליום פקוק בגוש דן. משרד התחבורה: "נוסעים ברכב פרטי - אל תתלוננו"
בבוקר שאחרי עומסי התנועה הכבדים ברחבי תל אביב בעקבות סגירת רכבת השלום, בעיר נערכים ליום דומה. דובר חברת "דן" אמר במשדר מיוחד ב-ynet: "התשתיות צרות, מספיק שרכב אחד נתקע – וכל תל אביב עומדת מלכת". מנכ"ל עמותת "15 דקות": "הגיע הזמן לשים את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות"
היום שאחרי הכאוס בתל אביב וכיצד הוא ייראה היום: תושבי גוש דן התעוררו לבוקר נוסף (ד') של התמודדות בפקקים בעקבות סגירת תחנת רכבת השלום בשל חפירות הרכבת הקלה. ynet העביר משדר מיוחד מהמוקדים המרכזיים בתל אביב.
298 ק"מ לאוטובוסים בלבד: כך תיראה מפת הנתצ"ים של גוש דן
אתמול נרשמו בתל אביב עומסי תנועה כבדים מאוד, בעיקר בצירים המרכזיים כדרך נמיר, בגין וקפלן. רחובות עמוסים אחרים הם שדרות רוטשילד, אלנבי, לוינסקי, הרצל, מלצ'ט, דרך השלום, משה דיין, ויצמן, הרברט סמואל, יגאל אלון, לה-גארדיה, המסגר והחשמונאים. נוסעים נטשו אוטובוסים והמשיכו ברגל ברחובות המרכזיים, בעקבות העומסים.
ברכבת ישראל בוחנים אפשרות לקצר את זמן סגירת תחנת השלום לפתוח את הקו ביום חמישי לפנות בוקר לאחר שתתקיים הערכת מצב ולפי קצב העבודות במהלך היום. "כרגע ההעירכות שלנו היא לחזור מחר לשגרה רגילה החל מהבוקר, אלא אם כן יקרה איזה משהו שלא צפינו", מבהיר מאיר חן, מנהל הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. "כרגע גם הרכבת וגם התחבורה הציבורית נערכות ליום חמישי רגיל, ללא סגירה", הוסיף.
חן טוען כי הוא לא הופתע מהעומסים בגוש דן: "הודענו מראש שיהיו פקקים משום שאנשים מעדיפים לנסוע ברכב פרטי. לא הייתה דרמה מיוחדת, גם ככה תל אביב בשעות האלה פקוקה. מי שהעדיף לנסוע ברכב פרטי שלא יתלונן, שיבלה יותר זמן על הכביש. מי שהעדיף תחבורה ציבורית הגיע יותר מהר. אי אפשר לייצר פיתרונות קסם".
במד"א תיגברו הבוקר את מערך האופנועים והאופניים החשמליים בתל אביב במטרה לא לפגוע בזמני התגובה במקרי חירום. מנכ"ל מד"א אלי בין אמר: "שמנו לעצמו למטרה לוודא כי זמני התגובה של מד"א לא ייפגעו בעקבות העבודות, ואני יכול להבטיח שאנו עושים את כל מה שנדרש לשם כך".
דובר חברת "דן", איתן פיקסמן, התייחס גם הוא לעומסים הכבדים באזור ת"א ואמר: "אנחנו עובדים בתנאים כמעט בלתי אפשריים במטרופלין הכי עמוס בעולם. זה לא ייאמן - חופרים מלמטה, חופרים מלמעלה, תשתיות מאוד צרות, מאות אלפי רכבים נכנסים בכל שנה ושנה. אנחנו מגיעים לפרשת דרכים ואני סומך על מקבלי ההחלטות כי כולנו נגיע לאותה מסקנה - או תחבורה ציבורית או רכב פרטי בשעות הפיק בתוך ת"א ובערים הראשיות. אין דרך אחרת".
לדברי פיקסמן, לכאוס התחבורתי שהורגש אתמול ברחובות ת"א אין קשר ישיר לסגירת תחנת השלום: "זה סימפטום. אתמול באלנבי הייתה עמידה של שעה וחצי. אין לה כל קשר לחפירה בתחנה הזאת. התשתיות צרות ומספיק שרכב פרטי, אמבולנס או אופנוע נתקעים, וכל ת"א תוך דקות עומדת מלכת".
"אין שום בעיה מבחינת נוסעי התחבורה הציבורית, אין להם שום עיכובים בדרך", טוען יעקב בבילה, ראש חטיבת התנועה ב"דן". "הפקקים נוצרים מכך שאנשים נוסעים ברכבים הפרטיים שלהם. בפעם הבאה שישתמשו בתחבורה ציבורית ולא תהיה בעיה".
לעומת בכירי משרד התחבורה וחברת "דן", גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות" - ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, מטיל ספק ביעילות התחבורה הציבורית במתכונתה הנוכחית: "הגיע הזמן שהתחבורה הציבורית תהיה בראש סדר העדיפויות. רגעים כאלה ממחישים שזה לא המקום שבו היא נמצאת כעת".
"אנחנו מצפים שברגעים כאלה של עבודות, שסותמות את גוש דן, יהיה תיגבור של תנועת האוטובוסים באמצעות חברות פרטיות - לא רק בין הרכבות, אלא גם בקווים הסדירים שפועלים כדי שיותר אנשים יוכלו להשתמש בתחבורה ציבורית", מוסיף יעקב. "צריך להעמיד לציבור עוד אוטובוסים ואמצעים, וגם לפרסם את זה. הרבה אנשים לא יודעים בכלל מה האופציות שלהם כרגע".
"יש להטיל מגבלות על הרכב הפרטי"
ד"ר משה גבעוני, ראש היחידה למחקר תחבורה, טוען שהמצב הקיים בכבישים מצריך שינוי בתפיסה, בין היתר ע"י הגברת השימוש בנת"צים והטלת מגבלות על רכבים פרטיים: "צריך לשנות את החשיבה מבחינת מדיניות תחבורה ולדעת שאם רוצים לקדם פיתרון, חייבים לתת עדיפות לתחבורה ציבורית. פשוט להחליט על נתיבים שהם רק של תחבורה ציבורית. זה אומר שיהיו מגבלות על הרכב הפרטי, אבל לא הייתי הולך רחוק עד איסור כניסה לת"א עם רכבים פרטיים".
עו"ד יניב יעקב מעמותת "אור ירוק" מלין על מצב הנת"צים בגוש דן: "הם נמצאים בפיגור מתמיד אחרי אירופה - הן מבחינת מהירות הנסיעה והן מבחינת אורך הנת"צים. צריך לזכור שהמטרה שלהם היא לעזור לאוכלוסיות מוחלשות, לקשישים, סטודנטים ולאנשים שאין להם יכולת לרכוש רכב. מסקרים שערכנו יש רוב גדול בציבור שרוצה להשתמש בתחבורה ציבורית ולכן זה כלי חשוב מאוד, אבל בלי אכיפה יעילה לא נצליח לקדם את הנושא באופן אפקטיבי".
"בימים כאלה אפשר להעריך את המשמעות האמיתית של רכבת, של הסעת המונים", מסביר יונתן לבנדיגר, מומחה לתכנון עירוני, ומוסיף: "כנראה שהדרך היחידה לפתור את המצב היא שכל אחד מאיתנו יקבל החלטה עם עצמו - או שהוא ממלא את האוטו כשהוא יוצא למקום העבודה, או שהוא בוחר בתחבורה ציבורית. זה מה שקורה בכל עיר שהופכת למטרופולין עסוק ועמוס עם ביקושים גדולים - אין דרך אחרת. אנחנו יכולים להמשיך לבנות כבישים, אבל הם ייסתמו".