יותר גרוע מבוסניה ואוגנדה: רק חמישית מהעסקים בישראל בבעלות נשים
מחקר שנערך בקרב 54 מדינות, לקראת יום האישה הבינלאומי, קובע כי ישראל נמצאת במקום ה- 14 בהצלחה של עסקים בבעלות נשים. ההזדמנויות הגבוהות ביותר לקידום במקום העבודה קיימות בפיליפינים, ובאוגנדה 35% מהעסקים הם בבעלות נשים – השיעור הגבוה ביותר. גם בקנדה ובשוודיה שיעור העסקים שבבעלות נשים נמוך
שוויון בסיכויי ההצלחה? מחקר מקיף בקרב נשים יזמיות שנערך על ידי Mastercard לכבוד יום האישה הבינלאומי, מעלה כי המדינות שבהן יש את התנאים האופטימליים להצלחת עסקים המובלים על ידי נשים, הן ניו זילנד, קנדה ובמקום השלישי ארה"ב. במדינות אלו קיימת תמיכה רחבה וקהילות עסקיות מקצועיות וחזקות התומכות בעסקים קטנים ובינוניים, לרבות מדיניות של הקלות לעשיית עסקים בקרב נשים.
לפי המדדים, ישראל נמצאת במקום ה-14 (מתוך 54 מדינות) שבהן יש את התנאים האופטימליים להצלחת עסקים. את המקומות האחרונים ברשימה תופסות מדינות כגון: הודו, ערב הסעודית ומצרים, לרוב מדובר במדינות שבהן קיימת הטיה תרבותית כנגד נשים.
המחקר בחן מה מניע את הנשים להצלחה בעסקים, מה הגורמים שיכולים לעזור להן להתקדם ובאילו שווקים יש את התנאים האופטימליים להצלחה נשית.
הממצאים מראים כי מלבד האומץ הנדרש מנשים לפתיחת עסק והובלתו, נדרשים גם סביבה תומכת ותנאים שונים כגון: גישה לשירותים פיננסים והקלות בעשיית עסקים. כל אלו יוצרים קרקע פורייה ויכולת צמיחה בקרב יזמיות. לעומת זאת, הטיות תרבותיות וצמצום אפשרויות קידום מונעות מנשים להשתלב בשוק היזמות ולהתקדם בו.
מהנתונים עולה עוד כי ההזדמנויות הגבוהות ביותר לקידום במקום העבודה נרשמו בפיליפינים, תאילנד, בוצוואנה, קנדה וקולומביה. ישראל נמצאת גם בקטגוריה זו במקום ה-14, כאשר את הרשימה סוגרות מצרים, ערב הסעודית ובנגלדש.
המחקר, המבוסס על בחינה של 78.6% מכוח העבודה הנשי בקרב 54 שווקים ברחבי העולם, בדק גם מי הן המדינות המובילות באחוז העסקים הנמצאים בבעלות נשים. מהנתונים עולה כי אוגנדה היא המדינה המובילה בעולם בתחום זה, כאשר 34.8% מכלל העסקים נמצאים בבעלות של נשים. במקום השני נמצאת בוסניה עם 34.6%, במקום השלישי ניו זילנד עם 34.4% ואת העשירייה הראשונה סוגרת ארה"ב עם 30.7%. ישראל ממוקמת במקום ה-40 עם 19.3% מהעסקים הנמצאים בבעלות נשים ובתחתית הרשימה נמצאות המדינות אירן, איחוד האמירויות, מצרים וערב הסעודית.
מהנתונים עולה כי ישראל, קנדה ושוודיה אשר הינן כלכלות מפותחות עם הכנסה גבוהה לנפש, נמצאות מתחת לרמה הממוצעת של אחוז בעלות של נשים על עסקים.
לדברי אן קיירנס, נשיאת שווקים בינלאומיים ב-Mastercard "המחקר מראה כי נשים מסוגלות לזהות את מלוא הפוטנציאל שלהן, להשיג את מטרותיהן, ובסופו של דבר להאיץ את ההכלה הפיננסית במדינות בהן הן נמצאות. יש לנו הזדמנות קסומה להשפיע, לעזור ולהוביל להעצמת נשים ומנהיגות".