זו החברה שנרכשה ב-15 מיליארד דולר
היא עשתה את האקזיט הגדול בתולדות המדינה - וכעת שותפה לעסקה הגדולה אי פעם בהייטק הישראלי. מובילאיי, המפתחת מערכות נהיגה אוטונומיות, נוסדה ב-1999 לאחר שאלה בהרצאה, הונפקה בנאסד"ק ב-2014 והיום נרכשה על ידי אינטל
החברה שהייתה אחראית על האקזיט הגדול ביותר בתולדות ישראל שותפה כעת לעסקה הגדולה ביותר אי פעם בהייטק הישראלי: שעה קלה לאחר שאינטל אישרה רשמית את רכישת חברת מובילאיי בעסקת ענק המשקפת שווי חברה של 14.7 מיליארד דולר ושווי הון עצמי של 15.3 מיליארד דולר, קיימו הנהלות שתי החברות שיחת ועידה שבה מסרו פרטים נוספים על העסקה.
בהודעת הרכש נאמר כי מובילאיי היא המובילה העולמית בפיתוח ראייה ממוחשבת ולמידת מכונה, ניתוח נתונים, מיקום ומיפוי עבור מערכות סיוע מתקדמות לנהג ונהיגה אוטונומית: "הטכנולוגיה שלנו שומרת על הנוסעים בכבישים, מפחיתה את הסיכונים של תאונות דרכים, מצילה חיים ויש לה את הפוטנציאל לחולל מהפכה בחוויית הנהיגה באמצעות נהיגה אוטונומית. אלגוריתמי התוכנה ושבבי ה-EyeQ®5 מנתחים את שדה הראייה כדי לחזות התנגשויות אפשריות עם כלי רכב אחרים, הולכי רגל, רוכבי אופניים, בעלי חיים, עצמים על הכביש ומכשולים אחרים".
בנוסף מזהים מוצרי חברת מובילאיי סימנים על הכביש כגון נתיבים, קצות הכביש, מחסומים ועצמים דומים. הם מסוגלים גם לזהות ולקרוא תמרורים, שלטי הכוונה ורמזורים, ליצור מדריך של נתיבי נסיעה מקומיים ולספק מיפוי לנהיגה אוטונומית. הם כבר משולבים או ישולבו בעתיד בדגמי מכוניות של 25 יצרניות גלובליות.
ראש הממשלה ושר התחבורה מיהרו לברך על העסקה. "כל הכבוד למובילאיי! גאונות ישראלית, גאווה ישראלית", צייץ ראש הממשלה בנימין נתניהו. השר ישראל כץ כתב בפייסבוק: "אני מברך את אינטל ומובילאיי על העסקה ההיסטורית ששמה את ישראל במרכז הבמה של פיתוח הרכב האוטונומי ובמניעת תאונות. אדרוש ששר האוצר ישקיע את תקבולי המיסים מהעסקה ההיסטורית הזאת במלחמה בתאונות הדרכים ובהנגשת מערכות מצילות חיים לכל נהגי ישראל".
נתיהו גם שוחח בשעות הצהריים עם זיו אבירם, מנכ"ל החברה, ובירך אותו על העסקה הגדולה בתולדות ישראל. "העסקה מוכיחה באופן דרמטי שהחזון שאנו מובילים מתממש", אמר ראש הממשלה. "ישראל הופכת למרכז טכנולוגיה עולמי. לא רק בתחום הסייבר, אלא גם בתחום הרכב".
כל הכבוד למובילאיי! גאונות ישראלית, גאווה ישראלית.
— Benjamin Netanyahu (@netanyahu) March 13, 2017
Congratulations to Mobileye! Israeli genius, Israeli pride.
המנכ"ל זיו אבירם כתב לעובדי מובילאיי לאחר ההודעה הדרמטית: "אני ואמנון שעשוע נמשיך לנהל את החברה, הפעילות תימשך, המותג יישמר ונרחיב פעילות. מתנצלים שההודעה נפלה עליכם כרעם".
תחילת הדרך של מובילאיי הייתה די במקרה. ב-2014 תיאר זאת המנכ"ל אבירם. "ב-1999 אמנון שעשוע הוזמן להרצות ביפן. תוך כדי ההרצאה מישהו שאל אותו אם ניתן לזהות רכב באמצעות מצלמות, והוא ענה שזה אפשרי. בסוף ההרצאה ניגשה אליו קבוצת מהנדסים, שאלה אותו אם אפשר במצלמה אחת לזהות רכב ונתנה לו 250 אלף דולר כדי לפתח קונספט".
"ידענו שתאונות דרכים היא בעיה לא פתורה, ובעולם מחפשים פתרונות", הוא נזכר. "רצינו לבדוק אם אפשר לעשות את זה עם מצלמה אחת. לקחנו סטודנט ובנינו מחשב והצגנו לחברה ביפן קונספט אחרי ארבעה חודשים. הם היו מרוצים מאוד ונתנו לנו עוד 250 אלף דולר, ואז החלטנו להקים את החברה. תמיד בדיעבד זה נשמע כמו תהליך הרואי, שיושבים יזמים ומחליטים להקים חברה, אבל הדברים האלה קורים בצורה פשוטה. עלינו על שוק ענק ורעיון גדול לגמרי במקרה".
המייסד והשותף, פרופ' שעשוע, הסביר בראיון ל-ynet: "בעולם ההייטק אתה לא מקים חברה שהיא העתק של משהו קיים, אתה לא מקים חנות מכולת, אתה מייצר משהו שלא היה קיים לפני כן וכאשר זה מצליח זה נותן סיפוק מאוד גדול. זה לא רק העניין הכלכלי, זה גם העניין של העשייה".
לפני שלוש שנים הונפקה מובילאיי בנאסד"ק, במה שהיה לאקזיט הגדול ביותר בתולדות המדינה. כבר אחרי יום מסחר בודד בוול-סטריט היא זינקה לשווי שוק הקרוב לשמונה מיליארד דולר. ההערכה אליה רק התחזקה אשתקד, אז דורגה במקום השישי בקרב "חברות חכמות", לפי מגזין הטכנולוגיה האמריקאי MIT.
"כיצד יכולה יצרנית רכב להתמודד עם חברות שמפתחות כלי רכב אוטונומיים, כמו גוגל?", שאלו העורכים וענו: "אפשרות פופולרית אחת היא לשתף פעולה עם מובילאיי, המייצרת מערכות התרעה לנהג מפני סטייה מנתיב או התנגשות ברכב לפנים, באמצעות פיתוח מערכות זיהוי ואלוגריתם לזיהוי תנועה. מובילאיי כבר עובדת על טכנולוגיית מערכות נהיגה אוטונומיות והתחמקות מתאונה עבור אודי, ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס, ניסאן, טסלה, וולוו ופולקסווגן, ולאחרונה הצהירה כי היא עומדת לסגור חוזי שיתוף פעולה עם יצרניות נוספות".
בתחילת השנה נראה היטב הקשר בין מובילאיי ואינטל, שבסופו של דבר הוביל לעסקת הענק. בינואר הכריזו שתי החברות, ביחד עם ב.מ.וו, כי במהלך השנה יעלו על כבישי אירופה וארה"ב 40 מכוניות מסדרה 7 של יצרנית הרכב הגרמנית, כחלק מניסוי רחב היקף לבחינת מערכות אוטונומיות שפותחו בשתי חברות הטכנולוגיה.
חצי שנה לפני כן הכריזו שלוש החברות על שיתוף פעולה במטרה לייצר רכב אטונומי. לפי ההסכם, הן מתחייבות לפתח ביחד מערכת שתאפשר נהיגה אוטונומית מלאה או חלקית ותוצע גם עבור יצרניות רכב אחרות. במקביל יסייע שיתוף הפעולה לב.מ.וו בפיתוח והשקת דגם אוטונומי ראשון, ובמקביל יסייעו השלוש לקבוע תקנים למערכות אוטונומיות.
כעת השאלה הגדולה היא מתי אפשר לנסוע ברכב אוטונומי יעלה. אשתקד העריך המנכ"ל אבירם כי לפי הטכנולוגיה של מובילאיי זה יקרה ב-2022: "עכשיו צריך לראות שיצרני הרכב, הרגולטורים וחברות הביטוח מיישרות קו. כל זה לא יקרה בצונאמי אלא בשלבים, אבל השלבים האלה יקרו בוודאות. שוק הרכב נמצא באמצע מהפכה ענקית, שרק מעטים מבינים מה היא אומרת. תוך שני עשורים מספר הרכבים יקטן בחצי ויותר אזורי חניה יהפכו לאזורים ירוקים, פשוט כי לא נצטרך יותר מרכב אחד – אותה מכונית תיקח אותי כשצריך ואת בני המשפחה שלי כשצריך, ולא תחנה לזמן רב".
אבירם העריך כי "אנחנו עומדים לפתור את אחת המגפות הקשות של העולם המודרני - תאונות דרכים, שגורמות למיליון וחצי הרוגים מדי שנה, כמו 12 שנות מלחמה. הנזק לאנושות הוא ברמת המגפה, גם בהיבט הכלכלי. כבר היום המערכות של מובילאיי, במכוניות לא אוטונומיות, מצמצמות את התאונות ב-40%-80%. תארו לכם מה יקרה אם הן ייעלמו מהעולם. זה לא מוסרי לא להביא את הרכב האוטונומי לכבישים כמה שיותר מהר: זה כאילו אני אגיד שיש לי תרופה למחלה קשה מאוד, והעולם יסרב להשתמש בה".
שר התחבורה ישראל כץ כתב בעמוד שלו בפייסבוק: "ברכות לחברת מובילאיי על האקזיט המדהים. 15 מיליארד דולר שמשלמת אינטל זו הבעת אמון רצינית בחברה וביכולותיה. שמחתי לנסוע ברכב האוטונומי הראשון ולראות שהשיטה עובדת".